شمال بوشهر از رشد متوازن عقب مانده است
شمال بوشهر از رشد متوازن عقب مانده است

ندای استان:نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: شهرستان گناوه و دیگر نقاط شمالی این استان با پیشنیه تاریخی و کهن و ظرفیت های متعدد از رشد متوازان نسبت به دیگر نقاط این استان برخوردار نشده و این مهم از مشکلات اساسی برای این مناطق است.

به گزارش ندای استان،آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری روز سه شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان افزود: در حالی که جنوب استان بوشهر توسعه و پیشرفت فوق العاده‌ای دارد اما منطقه شمالی و مناطق وسیع فی مابین آنها، از رشد و توسعه درخور و شایسته متناسب بهره مند نشده است.

وی اظهارداشت: در دیدار سالیان قبل با مسئولان شهرستان گناوه تاکید شد که باید برای توسعه متوازن این منطقه با جنوب این استان تدبیر شود تا یک منطقه بزرگ اقتصادی متناسب با ظرفیت ها و ایجاد پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان تشکیل و مراکز صنعتی فوق العاده پیشرفته، به عنوان یک الگو قطب اقتصاد دریا پایه ایران مطرح و به جهان اسلام و فضای ملی عرضه شود.

صفایی بوشهری گفت: شهرستان گناوه و دیلم کرانه بسیار با ارزشی هستند که به توجه خاص راهبردی و بنیادین در همه عرصه‌های اقتصادی از جمله اقتصاد دریاپایه، فرهنگ، دانش و آموزش عالی نیاز دارد.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه تاریخ شهرستان گناوه مایه افتخار ایران و استان بوشهر است، افزود: پیشنهاد می‌شود که در این ارتباط محققان با بررسی‌های تاریخی و پژوهش‌های دانش بنیان، پیرامون ابعاد تمدنی این منطقه در همه جنبه‌های آن به جامعه و در تاریخ ارایه کنند.

وی بیان کرد: بواسطه قرار گرفتن شهرهای شمال استان بوشهر در کنار موهبت الهی دریا فارس، کارهای زیادی می توان انجام داد درحالی که اکنون از این خوان گسترده که جغرافیای اقتصاد در جهان ثروتمندترین کرانه است فقط استفاده صیادی و سفاری می‌شود.

صفایی بوشهری گفت: با توجه به اینکه اقتصاد دریا پایه در کل استان بوشهر ضعیف است، باید در شهرستان گناوه روی این موضوع تمرکز و برنامه ریزی شود.

وی افزود: در این راستا می توان یک شهرک بزرگ تولید دارو و درمان دریایی برای بسیاری از بیماری ها و یا اقتصاد دریایی تجارت الکترونیکی، صنایع تبدیلی با انجام بازیافت پوست میگو و ماهی در گناوه ایجاد کرد و خواهیم دید که چه ثروت عظیم و اشتغال مولد و کمک به تولید ناخالص ملی بدست می‌آید.

شورای فرهنگ عمومی از ابتکارات رهبر معظم انقلاب است

صفایی بوشهری گفت: شورای فرهنگ عمومی یکی از ابتکارات ویژه رهبرمعظم انقلاب است که می‌تواند نقش فوق العاده‌ای در توسعه و پیشرفت و ایجاد تمدن در هر منطقه خاص ایجاد کند.

وی ادامه داد: اگر یک فرهنگ یک جامعه بر اساس آموزه‌های اسلامی و ایرانی و بومی منطقه طراحی شود بطور قطع دیگر عرصه‌های مختلف و حوزه‌های علم و فناوری و امنیت در آن منطقه تامین خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر افزود: شورای فرهنگ عمومی شهرستان توجه ویژه‌ای به این شورا کند و با کار کارشناسی اقدامات خاص پژوهشی نقشه آسیب ها و ضعف های فرهنگی را شناسایی و عوامل آن را کشف کرده و راهکارهای رفع تهدیدها و ضعف ها طراحی و مصوب کنند و با ابلاغ فرماندار اجرایی شود.

وی گفت: فرهنگ مقوله ای است که اگر مدیریت صحیح شود، به فرصت تبدیل خواهد شد در غیر این صورت به تهدید تبدیل می شود.

صفایی بوشهری افزود: محققان و کارشناسان فرهنگی خبره و فرهیخته، کارگروه زیرمجموعه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی شهرستنان با نظارت امام جمعه و فرماندار یک سند شناخت تهدیدها و آسیب ها و ضعف ها و قوت ها و فرصت ها تدوین و طراحی کنند.

فرماندارگناوه گفت: رویکرد محورهای کاری در شهرستان بر اساس نگاه رهبری متمرکز بر خدمت رسانی و امید و نشاط بین مردم است.

محمدتقی صفری با بیان اینکه جلسه شورای فرهنگ عمومی به صورت مستمر برگزار می شود، افزود: در کمیته برنامه ریزی به حوزه و دستگاه‌های فرهنگی و ورزشی اعتبارات خوبی اختصاص یافته است.

وی با گرامیداشت دهه مبارک فجر گفت: در ایام الله دهه مبارک فجر۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه در این شهرستان که نیاز مردم و زیرساختی است، افتتاح و اجرایی می‌شود.

صفری ادامه داد: عملیات اجرایی طرح توسعه بندرگناوه با اعتبار یکهزار و ۶۰۰ میلیاردتومان یکی از مهم ترین پروژه‌های دهه فجر این شهرستان است که در بازه زمانی ۱۵ ساله انجام و تحول اساسی ایجاد خواهد شد.

فرماندار گناوه بیان کرد: در یک سال اخیر چندین پروژه که بلاتکلیف و متوقف بودند، فعال شدند که جاده کمربندی، فاضلاب، راه گناوه به گچساران و پل در جوار مسیر سیدرضا بخشی از آنها است.

وی گفت: دعوت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در منطقه در دستور کار بوده که تاکنون استقبال خوبی شده است.

امام جمعه گناوه گفت: شورای فرهنگ عمومی تاکنون مصوبات خوبی در این شهرستان اجرایی کرده که با استقبال خوب مردم مواجه شده است.

حجت الاسلام سیدعبدالهادی رکنی حسینی با اشاره به درپیش بودن تعطیلات نوروز که تقارن با ماه مبارک رمضان دارد، افزود: باتوجه به ورود مسافران در این ایام و موضوع کشف حجاب که ممکن است توسط افراد معدودی رخ دهد و همچنین موضوع روزه خواری، باید یک مدیریت خوبی انجام شود.

وی اظهارداشت: حل مشکل زمین تل چیتی خواسته مردم است و انتظار داریم مسئولان استان بوشهر در این زمینه پیگیری و تلاش کنند.

  • منبع خبر : ایرنا