اشتغال و درآمدزایی برای زنان در زندان بوشهر +عکس
اشتغال و درآمدزایی برای زنان در زندان بوشهر +عکس

ندای استان:دادگستری و اداره کل زندانهای استان بوشهر با تشکیل کارگاه‌های مختلف آموزشی و تولیدی در زندان‌ها برای تمامی زندانیان زن استان ایجاد اشتغال و در آمدزایی کرده‌اند.

به گزارش ندای استان،با مهارت آموزی و ایجاد اشتغال برای زندانیان می‌توان تولید آسیب و هزینه از سوی آنان را به فرصت برای کشور تبدیل کرد.

آموزش و مهارت آموزی در دوره محکومیت و ایجاد فرصت شغلی برای زندانیان از بیکاری و ورود آنان به تکرار جرم جلوگیری می‌کند با حمایت و اشتغال زندانیان در دروران حبس و پس از آزادی؛ احتمال ارتکاب جرم و بازگشت مجدد آنان به زندان بسیار کمتر می‌شود.

در همین راستا یکی از اولویت‌های مهم و مورد توجه سازمان زندان‌ها و بنیاد تعاون زندانیان در سطح کلان، حمایت از توسعه اشتغال و حرفه آموزی مولد در زندان‌ها در راستای باز اجتماعی شدن زندانیان است که سازمان، ادارت کل و مسئولان متولی زندان‌ها در سراسر کشور در سال‌های اخیراقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌‌اند و درعین حال به حرفه‌آموزی و اشتغال مددجویان زن نیز توجه شده است.

بر همین اساس دادگستری و اداره کل زندان‌های استان بوشهر نیز با تشکیل کارگاه‌های آموزشی و تولیدی از جمله «چرم دوزی، خیاطی، بسته بندی مواد غذایی نقاشی روی سفال و…» برای بانوان مددجو در سال‌جاری گام موثری درحرفه‌ و مهارت‌آموزی به زندانیان و اشتغال آنان برداشته‌اند.

بند نسوان زندان‌ مرکزی بوشهر تنها میزبان ۴۰ بانوی مددجو است که با تلاش اداره کل زندان‌ها و مدیریت این زندان این امکان فراهم شده تا تمامی آنان در تعدادی کارگاه آموزشی و تولیدی در دوره‌های متعدد و رشته‌های مختلف آموزش دیده و در نهایت مشغول به فعالیت، تولید و کسب درآمد شوند.

با استقرار کارگاه‌های متعدد برای بانوان مدجو در زندان مرکزی بوشهر و ارائه دوره‌های آموزشی در رشته‌های مختلف از جمله کارگاه‌های «صنایع دستی و تولیدی» آنان علاوه بر آموزش در این زمینه‌ها در پایان هر دوره می توانند گواهینامه مهارتی معتبر دریافت کنند تا پس از خروج از زندان با استفاده از وام‌های خود اشتغالی مرکز مراقبت بعد از خروج زندانیان استان بتوانند برای خود فرصت شغلی ایجاد کنند.

در راستای توانمندسازی و کمک به حرفه آموزی زندانیان در رشته‌های مختلف گواهینامه های مهارت آموزی و مدارک معتبر بدون قیدعنوان زندانی برای مددجویان دوره دیده صادر می‌شود.

با اشتغال مددجویان زن در گارگاه‌های «چرم دوزی، خیاطی، بسته بندی مواد غذایی، نقاشی روی سفال و…» موجبات درآمدزایی برای آنان فراهم شده و علاوه بر در آمد حاصل از فروش محصولات تولیدی، بطور میانگین بین ۲۵۰ تا ۴۵۰ هزارتومان دستمزد ماهیانه در قبال فعالیت مددجویان زن در این کارگاهها به آنان پرداخت‌می شود.

از طرفی با راه اندازی نمایشگاه و فروشگاه محصولات تولیدی زندانیان در داخل و خارج از زندان، زندانیانی که در کارگاه‌ها مشغول به تولید هستند از جمله بانوان زندانی می توانند محصولات خود را در این فروشگاه ها در معرض عموم برای فروش قرار داده و درآمد حاصل از آن را برای خود و خانواده هایشان مورد استفاده قرار دهند.

مهدی مهرانگیز در گفت‌وگو با میزان، در رابطه با حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای زندانیان در استان بوشهر، اظهارکرد: یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی کاهش آمار جمعیت کیفری است ، یکی از راه‌های کاهش جمعیت کیفری توانمند سازی زندانیان و خانواده‌های آنان است که با حرفه آموزی و ایجاد بستر اشتغال به مددجویان کمک می شود تا پس از خروج از زندان نیز بتوانند مشغول به کار شوند.

وی ادامه داد: این امر موجب جلوگیری از بزه، تکرار مجدد جرم و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و بازگشت به زندان می شود.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر با اشاره به اقدامات خوب اداره کل زندان‌های استان بوشهر در زمینه حرفه آموزی و اشتغال زندانیان، افزود: زندانیان با مهارت آموزی و اشتغال علاوه بر در آمدزایی برای خانواده خود در جامعه نیز به عنوان یک کار آفرین مطرح، مشغول به فعالیت می‌شوند.

مهرانگیز با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌هایی با مراکز فنی و حرفه ای، میراث فرهنگی، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی بوشهر، گفت: این سازمان‌ها در راستای حرفه آموزی و اشتغال مددجویان با زندان‌های استان تعامل داشته و در این خصوص کمک می‌کنند.