ثبت گونه‌ای در معرض خطر انقراض در سواحل بوشهر+عکس
ثبت گونه‌ای در معرض خطر انقراض در سواحل بوشهر+عکس

ندای استان:مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: برای نخستین بار در سواحل استان بوشهر، پستاندار دریایی بنام “دوگونگ” که در معرض انقراض است، مشاهده و ثبت حضور شد.

به گزارش ندای استان،فرهاد قلی‌نژاد ظهر دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: سه نفر از صیادان کنگانی متوجه وجود جانداری در تور خود شدند که پس از کشیدن تور گونه کمیاب دوگونگ سه متری مشاهده شد.

وی ادامه داد: صیادان بدون آسیب رساندن به این گونه با پاره کردن تور خود آن را در دریا رها سازی کرده و نجات دادند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از آقایان عبدی، حافظی و قنبری سه صیاد کنگانی برای ثبت تصاویر و رهاسازی این گونه کمیاب به دریا قدردانی کرد.

قلی‌نژاد یادآور شد: این پستاندار پیش‌تر در آب‌های ایرانی گزارش شده بود و در فهرست پستانداران ایران قرار داشت اما تا اکنون ثبت تصاویر نمونه زنده آن انجام نشده بود.

وی عنوان کرد: دوگونک از پستانداران جالب و در معرض خطر دریایی است که در میان علف‌های دریایی در مناطق کم عمق آب‌های گرم اقیانوس هند و آرام زندگی می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: دومین گروه این گونه آبزی در سواحل کم عمق کشورهای عربی خلیج فارس است که حدود ۷ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

قلی‌نژاد توضیح داد: دوگونگ بدنی بطول سه متر و وزنی در حدود ۴۰۰ کیلوگرم، بدنی دوکی شکل و دمی به مانند دم دلفین‌ها دارد و پوزه آن به سمت پایین برای تغذیه از کف دریا کشیده شده است.

وی افزود: این پستاندار دریایی در گله‌های کوچک و بزرگ در خوریات، اطراف جنگل‌های حرا و مناطق کم عمق تغذیه و زیست می‌کند و عمری طولانی و زاد و ولد کندی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: همین کندی زاد و ولد سبب شده تا جمعیت دوگونگ به کندی افزایش یابد و در معرض آسیب قرار گیرد.

وی عنوان کرد: مهمترین عوامل تهدید، شامل گرفتار شدن گونه در تور صیادی، تخریب زیستگاه و شکار این گونه است.