ساخت مدرسه با معماری اصیل بوشهری/سهم ۵۴ درصدی خیرین در ساخت مدارس
ساخت مدرسه با معماری اصیل بوشهری/سهم ۵۴ درصدی خیرین در ساخت مدارس

ندای استان:احمدی گفت: اکنون ۱۷۰۰ مدرسه فرسوده در سطح استان بوشهر وجود دارد که ۲۰ درصد از این مدارس ناایمن هستند

به گزارش ندای استان،ابراهیم احمدی شنبه ۲۴ دی در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، به منظور جایگزینی مدرسه‌های فرسوده و تخریبی و یا به دلیل کمبود کلاس درس باتوجه به افزایش جمعیت در یک نقطه از محل اعتبارات ملی، استانی، خیرین و کمیته برنامه‌ریزی و … اقدام به ساخت مدرسه می‌کند و در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه تعمیرات سالانه مدارس جزء وظایف سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نیست، افزود: در سال جاری و همزمان با هفته دولت و هفته دفاع مقدس ۳۴ پروژه با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد که شامل مدرسه و استخر دانش آموزی بود، به جمع بندی رسید و در مجموع  ۱۴۷ کلاس درس با اعتبار ۱۸۴ میلیارد تومان افتتاح شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر با بیان اینکه برای اولین بار در استان تجهیزات مدارس به صورت کاروانی توزیع شد، تصریح کرد: در راستای تجهیز مدارس پس از شناسایی نیازها سه کاروان با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان انواع تجهیزات آموزشی و هنرستانی در سطح مدارس استان بوشهر توزیع شد.

احمدی  با اشاره به تهیه ایزوگام برای مدارس استان بوشهر ادامه داد: چندین حواله قیر تبدیل به ایزوگام . ۱۷۰ هزار متر مربع ایزوگام تهیه و در اختیار آموزش و پرورش استان قرار گرفت تا امسال شاهد نشتی و چکه کردن سقف هیچ مدرسه‌ای در استان بوشهر نباشیم.

وی با بیان اینکه خرداد امسال عملیات اجرایی ۱۴ پروژه با حضور استاندار محترم بوشهر آغاز شد، گفت: دهه فجر امسال نیز ۱۰ پروژه آماده افتتاح می‌شود که در تلاش هستیم تعداد این پروژه‌ها به ۱۵ برسانیم و عملیات اجرایی ۱۰ پروژه دیگر را نیز آغاز می‌شود.

مدارس دهه ۵۰ و ۶۰ کاندید مدارس تخریبی هستند

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر با اشاره به اینکه مدارس فرسوده به ۲ دسته “قابل استفاده” و “غیرقابل استفاده و ناایمن” تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: مدارس فرسوده مربوط به دهه‌های ۵۰ و ۶۰ هستند که با مواد آن برهه ساخته شده‌اند و عمر مفید آنها ۱۰-۱۵ سال است؛ همه مدارس ساخته شده در آن دهه‌ها اکنون کاندید مدارس تخریبی هستند.

احمدی با اشاره به وجود سه نقطه بحرانی از حیث مدارس فرسوده یادآور شد: در سه منطقه استان شامل شهر بوشهر، بخش مرکزی تنگستان و بخش سعدآباد، ارم و بوشکان در شهرستان دشتستان وضعیت بحرانی داریم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: اکنون ۱۷۰۰ مدرسه فرسوده در سطح استان بوشهر وجود دارد که ۲۰ درصد از این مدارس ناایمن هستند؛ دانش‌آموزی این مدارس از مدارس جایگزین برای تحصیل استفاده می‌کنند.

سهم ۵۴ درصدی خیرین در ساخت مدارس استان بوشهر

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر یکی از باسابقه‌ترین NGO های کشور را خیرین مدرسه‌ساز دانست و تاکید کرد: خیرین به۲ دسته حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند که در مجموع خیرین مدرسه ساز سهم ۵۴ درصدی در ساخت مدارس استان بوشهر دارند.

احمدی در خصوص سهم خیرین در ساخت مدراس بیان کرد: در روستاها ۳۰ درصد هزینه ساخت مدرسه را خیّر و ۷۰ درصد را سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و در شهرها به صورت مساوی (۵۰ درصد خیّر و ۵۰ درصد سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس) پرداخت می‌کنند و البته نامگذاری مدرسه نیز با خیّر خواهد بود.

به گفته‌ی وی، از سال ۹۲ تا کنون ۲۰۴ پروژه آموزشی با ۸۲۰ کلاس درس به مساحت ۱۲۰ هزار و ۴۳۹ متر مربع با اعتبار ۲۶۶ میلیارد تومان با مشارکت خیرین در استان بوشهر ساخته شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر با اشاره به وجود هشت مدرسه درس کانکسی و حدود ۱۴۰ مدرسه سنگی‌ملاتی در سطح استان اظهار کرد:  با شناسایی این مدارس در تلاش هستیم تا با تامین اعتبار، برگزاری مناقصه و آغاز عملیات اجرایی این هشت مدرسه کانکسی که در شهرستان‌های تنگستان و دشتستان هستند را جمع آوری کنیم.

ساخت مدارس با معماری اصیل بوشهری

احمدی تاکید کرد: از این پس در ساخت مدارس از معماری و مصالح بومی استان بوشهر استفاده خواهد شد به طوری که با رویت عکس مدرسه بتوان تشخیص داد که آن مدرسه  مربوط این استان است.

 

  • منبع خبر : ایسنا