سهم بانوان در بدنه مدیریتی استان بوشهر
سهم بانوان در بدنه مدیریتی استان بوشهر

ندای استان:زنگنه نژاد گفت:طرحی در استان زیر مجموعه وزارت کشور آغاز خواهد شد و در فاز اول ۵۰۰ نفر از بانوان بی سرپرست یا بدسرپرست که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند را در حوزه‌های فردی و معیشتی توانمند خواهد کرد.

به گزارش ندای استان،رقیه زنگنه‌نژاد پنجشنبه ۲۲ دی به مناسبت گرامیداشت مقام زن و روز مادر در نشست با خبرنگاران زن اظهار کرد: امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی نگاهی فرای شرقی و غربی به زن حاکم است، جمهوری اسلامی بر اساس الگوی سوم زن مسلمان ایرانی، بانوان را در ساحت و جایگاه مسئولیت‌پذیری فردی و تکالیف اجتماعی قرار داده است.

وی اضافه کرد: بر اساس الگوی سوم زن مسلمان ایرانی زنان در کنار نقش همسری و مادری که مهمترین اصل شخصیت یک زن است، در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و … حضور پیدا می‌کند و صاحب کرسی، فکر و اندیشه می‌شود و در جبهه فرهنگی به عنوان تربیت کننده نسل آینده به ایفای نقش می‌پردازد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر با تاکید بر اینکه یک جامعه سالم‌ را خانواده‌های‌ سالم‌ می‌سازد، افزود: زنان خانه‌دار را باید فرای مسئولیت انجام امور منزل به عنوان کسی که حریم خانواده را حفظ می‌کند، نگریست. از این رو به دنبال آن هستیم که این نقش را تقویت ببخشیم.

توانمندسازی زنان شاغل در استان بوشهر

زنگنه‌نژاد با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای توانمندسازی زنان شاغل تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای با مدیریت آموزش پژوهش و آینده نگری استان بوشهر با هدف ارتقاء وضعیت زنان در دستگاه‌های اجرایی و ارتقاء شایستگی زنان مدیر و توانمندسازی فردی آنها منعقد شده و تاکنون بیش از ۲۰ دوره آموزشی برگزار شده است. در ادامه فاز اول ارزیابی شایستگی بانوان شاغل در پنج دستگاه اجرایی استان بوشهر آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار از مهمترین دغدغه‌های ما در بحث معیشت و توانمندسازی خانواده آنها است، عنوان کرد: متاسفانه زنان بی سرپرست یا بد سرپرستی در استان بوشهر هستند که تحت پوشش نهادهای حمایتی (کمیته امداد و بهزیستی) نیستند، از این رو طرحی در استان زیر مجموعه وزارت کشور آغاز خواهد شد و در فاز اول ۵۰۰ نفر از این بانوان در حوزه‌های فردی و معیشتی توانمندسازی خواهند شد.

حمایت از ۲۶ کارآفرین اجتماعی و بنگاه‌های اقتصادی حوزه زنان در بوشهر

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر با تاکید بر اینکه مسیر جامع‌تری برای زنان کارآفرین ترسیم خواهد شد، بیان کرد: تقویت کارآفرین اجتماعی هدف ما در حمایت از زنان کارآفرین است به طوری که این فرد بتواند علاوه بر آموزش و تولید محصول در مسیر بازاریابی و فروش نیز موثر باشند تا علاوه بر اینکه خود رشد می‌کنند، اثرگذاری خوبی در جامعه محل زندگی خود برای دیگران داشته باشند.

به گفته زنگنه‌نژاد، در سال جاری بیش از ۲۶ کارآفرین اجتماعی و بنگاه‌های اقتصادی با اشتغال ۲۰۰ زن بی سرپرست و بدسرپرست در شهرها و روستاهای استان بوشهر حمایت شده و کمک‌های بلاعوض پرداخت شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: مسیر ترسیم شده برای کارآفرینان اینطور است که باید آموزش، تهیه مواد اولیه و خرید محصولات را بدون دریافت هزینه برای زیرمجموعه خود که زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست هستند، برعهده بگیرد.

۲۵ هزار زن بوشهری تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر مجموعه زنان بی سرپرست و بد سرپرست را که تحت حمایت نهادهای دولتی هستند ۲۵ هزار نفر اعلام و اظهار کرد: ۲۰ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد و پنج هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند.

زنگنه‌نژاد با اشاره به جایگاه بوشهر در پنج استان اول در حوزه تجرد قطعی دختران، گفت: پژوهشی در این راستا در حال انجام است تا عوامل شناسایی و مسیر بهبود وضعیت انجام بگیرد. تاکنون عاملی مثل مسئولیت‌پذیری دختران استان در قبال پدر و مادر مطرح شده اما هنوز این پژوهش به پایان نرسیده است و تا حصول نتایج نهایی باید صبر کرد.

وی با اشاره به فعال شدن ستاد جوانی جمعیت در همه شهرستان‌های استان بوشهر تصریح کرد: بوم جمعیتی استان تدوین شده است و در رویداد “مسیر نجات” استان بوشهر رتبه نخست را در این حوزه کسب کرد. این بوم نسبت به جبهه‌سازی جمعیتی و هم افزایی بین دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردمی در قالب هوشیار سازی و حل بحران جمعیت در مناطق مختلف با نگاه خاص منطقه‌ای و تاکید بر ظرفیت‌ها طراحی شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر عنوان کرد: در حوزه ناباروری به جز تقویت مراکز درمانی، دولت برای اولین بار نازایی را در گروه بیماران خاص قرار داده است و تسهیلاتی را پرداخت می‌کند.

اعتماد دولت سیزدهم به مدیران زن دولت‌های گذشته

زنگنه‌نژاد با اشاره به اعتماد دولت سیزدهم به مدیران زن دولت‌های گذشته تاکید کرد: نسبت به سنوات قبل کاهشی در تعداد مدیران زن استان بوشهر وجود نداشته است و اکنون چهار مدیر میدانی (مدیرکل و رئیس سازمان)، پنج بخشدار و بیش از ۴۰ معاون مدیرکل و رئیس اداره و ۳۶ مدیر پایه زن در استان مشغول به فعالیت هستند.

این مقام مسئول با تاکید بر لزوم حضور زنان توانمند، تاثیرگذار و انقلابی گفت: اگر مسئولیت دادن به زنان در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی با شکل‌گیری گفتمان، به جا اتفاق بیفتد و آسیبی به خانواده او وارد نشود، بسیار خوب است.

بازارچه‌های دائمی اولویت شهرداری‌ها نیست

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر با اشاره به کمبود بازارچه‌های دائمی فروش محصولات زنان سرپرست خانوار بیان کرد: شهرداری‌ها متولی انجام این کار هستند اما شاید چون درگیر پروژه‌های عمرانی متعددی هستند این موضوع را در اولویت قرار نمی‌دهند. در حالی که راه اندازی بازارچه‌های دائمی فروش محصولات زنان سرپرست خانوار می‌تواند در ارتقاء سطح مشارکت اقتصادی بانوان موثر باشد.

برنامه‌های هفته زن در بوشهر

زنگنه‌نژاد با اشاره به آغاز برنامه‌های روز زن از فردا (جمعه ۲۳ دی) در استان بوشهر گفت: ایراد سخنرانی زنان تاثیرگذار هر شهرستان در خطبه‌های قبل از نماز جمعه، برگزاری جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در همه شهرستانهای، برگزاری تور مقاومت با محوریت زنان استعمار ستیز استان برای مشاورین بانوان دستگاه‌های اجرایی، همایش بزرگ نشان مادری و تجلیل از مادران اثرگذار(مادر زیر ۴۰ سال و بالای چهار فرزند)، کاشت نهال زیتون در برازجان به مناسبت تولد فرزندان در سال ۱۴۰۱، نمایشگاه دستاوردهای خرد روستایی زنان در دشتستان، جشنواره ورزشی در پارک بانوان شهر بوشهر و میز خدمت دستگاه‌های اجرایی در حوزه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از جمله برنامه‌های هفته مادر است.

  • منبع خبر : ایسنا