فاز ۱۱ پارس جنوبی بهمن وارد مدار تولید می‌شود‌
فاز ۱۱ پارس جنوبی بهمن وارد مدار تولید می‌شود‌

ندای استان:مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اقدامات انجام شده در پارس جنوبی و دیگر میادین برای افزایش تولید گاز، گفت: فاز ۱۱ پارس جنوبی بهمن‌ماه امسال پس از ۲ دهه وارد مدار تولید می‌شود.

به گزارش ندای استان،محسن خجسته‌مهر در آیین پایانی ششمین جشنواره تلویزیونی مستند در منطقه عسلویه که با حضور پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما برگزار شد، با بیان اینکه صنعت نفت پیشران اقتصاد کشور است، افزود: آنچه در منطقه پارس جنوبی مشاهده می‌کنیم حاصل سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیارد دلاری طی دو دهه است و این از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است.

وی از تولید روزانه بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز در پارس جنوبی خبر داد و یادآور شد: بیش از ۷۰ درصد گاز کشور از این میدان مشترک تولید می‌شود.

معاون وزیر نفت با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی که تولید، جهاد است، عنوان کرد: اکنون به میزان ۲۷ میلیارد دلار طرح در بخش بالادستی منطقه پارس جنوبی در حال اجراست.

وی صیانت از ذخایر گازی را یک ماموریت مهم دانست و گفت: ما در شرکت ملی نفت وظیفه مهم تولید را بر عهده داریم و مردم نیز در صیانت از ذخایر گازی نقش مهم و ویژه‌ای در راستای مصرف بهینه و صرفه‌جویی دارند.

خجسته‌مهر با اشاره به یک اقدام جهادی و مهم در فاز ۱۱ پارس جنوبی، گفت: این فاز سال‌ها بلاتکلیف مانده بود و در ۸ سال گذشته نیز هیچ‌گونه اقدامی در آن انجام نشده است؛ قرارداد با یک شرکت بین‌المللی در گذشته نیز به علت تحریم‌ها به نتیجه خاصی منتهی نشد و آن شرکت خارجی نیز از قرارداد خارج شد.

وی ادامه داد:، اما در دولت سیزدهم اقدامات فوری در این بخش آغاز شد و اکنون حفاری ۴ حلقه چاه گاز آن به پایان رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه ۲ ردیف پالایشگاه گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی به مرحله شیرین‌سازی رسیده است، افزود: توسعه میدان مشترک بلال که در ادامه میدان گازی پارس جنوبی قرار دارد نیز آغاز شده است.

به گفته وی یکی از سکو‌های گازی میدان پارس جنوبی که از سال ۹۴ معطل مانده و تولید آن متوقف شده بود، کار ترمیم چاه‌های آن از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا آغاز شده است.

خجسته‌مهر با اشاره به آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان گازی پارس شمالی، بیان کرد: با توسعه میدان کیش و توسعه ۱۳ میدان گازی در بخش خشکی و سایر میادین متعدد، در سال‌های آتی ۵۰۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

ظهر امروز رییس سازمان صداوسیما و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی و دکل حفاری مستقر در فاز ۱۱ بازدید کردند.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما