ندای استان:در سومین جشنواره علمی _پژوهشی پژوهش‌سرا‌ها ۸ دانش آموز دارنده رتبه کشوری و ۱۷۲ دانش‌آموز دارنده رتبه استانی تجلیل شدند.

به گزارش ندای استان،مدیر کل دفتر دوره دوم آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در این آیین که در سالن فرهنگی تربیتی فجر آموزش و پرورش منطقه سعدآباد برگزار شد با اشاره به فعالیت ۲۹۸ پژوهش سرا در کشور تا قبل از تدوین سند تحول بنیادین، گفت: پس از ابلاغ این سند راهبردی، تعداد پژوهش‌سرا‌های دانش‌آموزی به ۶۹۲  پژوهس سرا افزایش یافته است.
وی  با بیان اینکه برای راه‌اندازی و ایجاد ۷۲۶ پژوهش‌سرا در کشور هدفگذاری شده است، افزود: در سال تحصیلی گذشته ۲۱ پژوهش‌سرای جدید با تمرکز بر مناطق محروم در کشور تاسیس شده است.
مدیر کل دفتر دوره دوم آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر فاصله گرفتن پژوهش‌سرا‌ها از قهرمان پروری، اظهار کرد: جایگزینی روحیه پژوهش محوری با حافظه محوری و قرار دادن دانش‌آموزان در محیط‌های جدید یادگیری  برای کشف علائق و استعداد‌های آن‌ها، مهمترین اهداف فعالیت پژوهس سرا‌ها است.
وی با اشاره به اینکه آموزش و ترویج علوم و نوین رویکرد فعلی پژوهش‌سرا‌ها است، گفت: سومین جشنواره علمی پژوهشی پژوهش‌سرا‌ها با شرکت یک میلیون و هفتصد هزار دانش آموز در یازده محور نانو فناوری، گیاهان دارویی و طب سنتی، زیست فناوری، رباتیک و هوش مصنوعی، دریا و فناوری‌های پیشرفته هوایی و فضایی، علوم آزمایشگاهی، ادبیات، سلول‌های بنیادی، انرژی‌های نوین، نجوم وکدنویسی برگزار شده است.
سلطانیان یادآور شد: در دوره‌های اول و دوم این جشنواره به ترتیب ۲۶۴ هزار و یک میلیون و ۱۲۲ هزار دانش‌آموز شرکت کرده بودند.
وی عنوان کرد: آموزش روش‌های صحیح مطالعه و پژوهش، تمرین کار گروهی، شناسایی و هدایت استعداد‌های برتر، مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.
به گفته مدیرکل دفتر دوره دوم آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری پژوهش سرا‌های فعال و موفق حمایت تجهیزاتی و مالی می‌شوند.
وی در ادامه با  بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۳ مصوبه، ضوابط جدید پذیرش دانشجو را تعیین و تصویب کرده است، گفت: در کنکور ۱۴۰۲ نتایج امتحانات نهایی پایه دوازدهم دانش‌آموز ۴۰ درصد تاثیر قطعی بر پذیرش داوطلب در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دارد که این رقم در کنکور سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.
سطانیان می‌گوید از سال تحصیلی آینده امتحانات پایه‌های دهم تا دوازدهم به شیوه نهایی برگزار می‌شود.
وی همچنین گفت: در کنکور سال ۱۴۰۴ تاثیر نتایج امتحانات نهایی پایه‌های یازدهم و دوازدهم و در کنکور ۱۴۰۵ تاثیر نتایج امتحانات  نهایی پایه‌های دهم تا دوازدهم، ۶۰ درصد است.