دروغ پراکنی برخی سلبریتی ها در جریان تیراندازی ایذه
دروغ پراکنی برخی سلبریتی ها در جریان تیراندازی ایذه

ندای استان:سخنگوی قوه قضاییه گفت: تاکنون برای اغتشاشگران در تهران ۱۱۱۸ کیفرخواست و ۲۴۳۲ رای بدوی هم در سراسر کشور صادر شده است.

به گزارش ندای استان،مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز (یکم آذر) با جمعی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای با تسلیت به ملت داغدار ایران بر اثر جنایات تروریست‌های مسلح بیان کرد: صحنه هایی که در روزهای اخیر در صحنه و میدان برخی از شهر های مختلف کشور رخ داد به خوبی عمق برنامه های دشمن و خواب های آشفته آنها را برای آینده ایران یکپارچه و سربلند  نشان داد.

وی افزود: همان‌هایی که از سوی جنایتکاران تابلو دار بین الملی مسلح شده اند تا امنیت عمومی را مخدوش سازند همان‌هایی هستند که در پشت رسانه های پر رنگ و لعاب، تروریست ها را تجهیز و تشویق می کنند.اینکه امروز دشمن رسما پرده از چهره انداخته و در شبکه های مجازی دستور قتل، آتش و خونریزی می دهد به خوبی نشان می دهد دشمن امروز از عدم همراهی مردم ایران اسلامی سخت خشمگین است. دشمن از شکست اعتصاب های فراخوانده عصبانی است.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: برنامه دشمن این بود که عموم جامعه را با ایجاد شبهات پی در پی در جنگ های شناختی و ترکیبی جدید به صحنه بیاورد و از ظرفیت مردم با نام اعتراض علیه برخی از دستگاه ها استفاده کند که موفق نشد.

وی با اشاره به رگبار بستن مردم بی دفاع، حافظان امنیت و کشتن جوانان ملت با چاقو، قمه و سلاح گرم در کف خیابان و کشته سازی از مقتولینی که خود با اسلحه گرم به قتل رساندند، گفت: این اقدامات نشان از نقشه شومی می‌دهد که با آگاهی مردم دفع شد.

ستایشی ادامه داد: تروریست‌‎های رسانه‌ای از ابتدا صحنه آرایی را مهیا و تروریست‌های کف خیابان را تسلیح کردند و خود دستور به رگبار بستن مردم بی دفاع، کودکان، زنان و مدافعان مظلوم امنیت را صادر کرده است. قاتلانی که برای خون به ناحق ریخته مردم هلهله و شادی می‌کنند اما با تغییر چهره در رسانه خود فاز دیگری از این عملیات آلوده را پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه دشمنان بدانند که مقابله مردم با تروریست‌ها سخت و پشیمان کننده است، گفت: تروریست‌ها با این رفتار نشان می‌دهند که حتی حاضر نیستند هزینه اقدام ناجوانمردانه و کور خود را پذیرفته و برای این منظور دست سیاه و به خون رنگین شده خود را مخفی کنند.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: ملت ایران سابقه سیاه منافقان و ترورهایشان در دهه ۶۰ و سابقه ترورهای تجزیه طلبان در مرزهای غربی را فراموش نخواهند کرد. خوب است تا دشمنان به نگاه عقبه ذهنی مردم نسبت به این اقدامات بیندازند و نگاهی به نقره داغ شدن نزد ملت ایران داشته باشند تا دریابند نگاه مردم در برخود با تروریست چه طعمی دارد.

وی افزود: دشمن در نوبت‌های قبل علی‌رغم اینکه اهداف امروزی را در پیش داشت سعی در حفظ چهره دیپلماتیک خود را داشته که با اقدامات امروز چهره واقعی خود را نشان داد، لذا این امر موجب همبستگی بیشتر ملت ایران را فراهم کرده است.

ستایشی ادامه‌ داد: آحاد جامعه حتی افرادی که برخی گلایه ها و اعتراضاتی را نسبت به مسئولان نظام را دارند از نظام انتظار برخورد با تروریست‌ها را دارند که این موضوع نشانه همین واقعیت است.

وی افزود: تروریست‌های مخل امنیت و قاتلان مردم در کف خیابان همان تروریست‌های اقتصادی هستند که مانع فعالیت اقتصادی سالم ملت ایران هستند. همان تروریست‌های رسانه‌های معاند هستند که دستور انحرافات افکار عمومی را صادر می‌کنند.

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: عَلَم خونخواهی خون‌های به ناحق ریخته شده در دستان قوه قضاییه است. بر اساس تدابیر متخذه با سرعت و دقت و با متضمن مولفه صحت، بدون چشم پوشی از حق امنیت به وظیفه خود عمل می‌کنیم و تروریست‌ها را در هر موقعیتی باشند به سزای اعمالشان خواهیم رساند. قوه قضاییه از خون شهدا نخواهد گذشت و نمی‌گذارد خون شهدا پایمال شود.

وی افزود: با توجه به اتفاقات و نوع رفتار دشمن در صحنه به وضوح روشن است که فردای ایران چگونه است، ایرانی ویران همچون سرنوشت برخی از کشورهاست که این آرزوی خام با هوشیاری مردم و مسئولان مانند گذشته ناموفق و محکوم به ابطال است.

ستایشی گفت: قوه قضاییه از خون این عزیزان نخواهد گذشت و نمی‌گذارد که خون این عزیزان پایمال شود این اطمینان را به ملت همیشه در صحنه اعلام می‌کنیم.
وی با اشاره به ششم آذرماه و سالروز ارتش، گفت: این روز سالروز تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی به فرمان حضرت امام (ره) است.
سخنگوی قوه قضاییه با تبریک هفته بسیج، اظهار کرد: نهال نوپایی که امام در آغازین روزهای ملت بنا نهاد و امروز تبدیل به شجره مبارکه تنومندی شده که در تمام ابعاد حافظ ملت، استقلال، ایمان و امنیت عمومی مردم ایران اسلامی است.

وی با بیان اینکه هر روز کارآمدی بسیج و نیازمندی به آن بیشتر مشخص خواهد شد، گفت: بسیج نه تنها در بعد امنیتی و دفاعی بلکه در ابعاد سیاسی، علمی، فرهنگی و … امتحان خود را پس داده است، امروز عمده مسئولیت جهاد تبیین بر دوش بسیج و بسیجیان است.

ستایشی ادامه داد: بسیج در کنار سایر اقدامات خود وظیفه روشنگری، تبیین و مقابله با تهدیدات دشمن را بر دوش می‌کشد، لذا مجدد این روز را خدمت ملت بزرگوار و بسیجیان ولایی و جان بر کف تبریک می‌گویم.

تشکیل ۵ کارگروه کارشناسی و تخصصی برای اجرای فرامین مقام معظم رهبری در قوه قضاییه

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه اجرای فرامین مقام معظم رهبری در قوه قضاییه، گفت: این قرارگاه در دستگاه قضا تشکیل شده تا منویات مکلف شده ایشان به قوه قضاییه اجرایی شود.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در قوه قضاییه به منظور برنامه ریزی و اجرای سیاست‌های مذکور یک قرارگاه عملیاتی به ریاست معاون اول و با حضور مسئولان عالی قضایی تشکیل شده است و هفته گذشته نیز دستور العمل این قرارگاه به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید و اجرایی شد.

وی افزود: ۵ کارگروه کارشناسی و تخصصی ذیل این قرارگاه عهده دار تکالیف هستند.

اقدامات قوه قضاییه برای نظارت در بازار دارو

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره تمهیدات قوه قضاییه در زمینه کنترل و نظارت بر دارو، بیان کرد: مسئله دارو و تجهیزات پزشکی یک مسئله روز است.

وی با بیان اینکه کمبود‌های دارویی نگرانی‌‎هایی را در جامعه به وجود آورده است، گفت: موضوع تولید، ورود و توزیع دارو کاملا فرآیندی اجرایی دارد و طبیعتا ارتباط مستقیمی با دستگاه قضایی ندارد؛ یعنی دستگاه قضایی به صورت مستقیم مداخله‌ای در این فرآیند ندارد.

ستایشی تاکید کرد: با این حال ریاست قوه قضاییه تاکیدات زیادی در این بخش داشته است چرا که ملاک برای ما رفع مشکلات مردم است.

وی افزود: هر اقدام و کمکی که از ناحیه قوه قضاییه و سلسله مراتب مربوطه درباره کمک به دولت مدنظر بوده، دریغ نشده و تمام موارد مورد توجه بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه آماده‌ایم موانع احتمالی را براساس بظاعتی که داریم رفع کنیم، تصریح کرد: به عنوان مثال آماده‌ایم اگر در حوزه واردات و تولید دارو مانعی وجود دارد آن را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه ایران در موضوعات علمی و فنی در جایگاه خوبی قرار دارد، گفت: ثابت شده که ما می‌توانیم دارو‌های نوترکیب و سرطانی و واکسن‌ها را در داخل بسازیم لذا حتما مشکلات در زمینه دارو به زودی زود برطرف خواهد شد.

دستگیری ۲۱ نفر به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور در آبان ماه

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که عده‌ای در فضای ملتهب کشور سعی کردند که مسائل اقتصادی را دچار مشکل کنند که نشانه آن در نوسان‌های بازار ارز و طلا مشاهده شد با توجه به اینکه اعلام شد تعدادی از سرشاخه‌های اخلال در بازار ارز و طلا دستگیر شده اند و رونده تشکیل پرونده برای این افراد را تشریح کنید، گفت:در شرایط جاری اهتمام قوه قضاییه این است که نگذارد التهاباتی در حوزه‌های مختلف کشور موجب شود که دشمن از شرایط سوء استفاده کند و این ملاک، برنامه و هدف دستگاه قضا است.

وی افزود: همکاران در حوزه ضابطان عام و خاص (سربازان گمنام امام زمان (عج)) خدمات، اقدامات و برنامه‌های موثری را داشته اند و با هدایت و مدیریت تشکیلات قضایی، در حوزه مجتمع قضایی اقتصادی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در آبان ماه ۲۱ نفر به اتهام اخلال در نظام اقتصادی از طریق معاملات بدون مجوز دستگیر و تفهیم اتهام شده اند همچنین قرار تامین قانونی مناسب و متناسب با جرم برای این افراد صادر شده است.

ستایشی اظهار کرد: دقت شده است که اگر افراد مورد اتهام بی گناه هستند بلادرنگ آزاد شوند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: از این ۲۱ نفر که به اتهام اخلال در نظام اقتصادی دستگیر شده اند ۸ نفر به لحاظ اینکه جرمی منتسب به آن‌ها نبوده بلاقید آزاد شده اند، ولی ۱۳ نفر دیگر در این مقطع زمانی مرتکب اعمال مجرمانه شده‌اند که با صدور قرار بازداشت موقت در زندان به سر می‌برند.

دستگیری ۱۴ نفر در رابطه با ارز فردایی

ستایشی بیان کرد: در رابطه با ارز فردایی در ماه جاری ۱۴ نفر دستگیر شده اند و در شعبه ۱۰ بازپرسی مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی تفهیم اتهام صورت گرفته و قرار تعمیم متناسب با جرم مرتکبه برای این افراد صادر شده است همچنین یک نفر با صدور قرار وثیقه و ۱۰ نفر دیگر با صدور قرار کفالت و بعد هم با صدور قرار قبولی کفالت و قرار قبولی وثیقه و ۳ نفر دیگر نیز با صدور قرار التزام آزاد هستند. پرونده‌ها در تحقیقات قرار دارد و با جدیت از ناحیه بازپرس مربوطه مورد پیگیری و اعمال نظر واقع می‌شود که به زودی در مرحله دادسرا تعیین تکلیف خواهند شد.

رسیدگی به ترک فعل‌ها در حوزه اجرای قانون هوای پاک

ستایشی در ادامه این نشست خبری در زمینه ترک فعل دستگاه‌های اجرایی پیرو عدم اجرای قانون هوای پاک و اقدامات دستگاه قضا در این بخش گفت: این موضوع در دادستانی کل کشور و با نظارت و مدیریت دادستان کل کشور آنهم در حوزه معاونت امور حقوق عامه دادستانی کل، در دستور کارقرار گرفته است و به صورت ویژه پیگیری شده است.

وی با بیان اینکه این موضوع تاکنون به صورت ویژه پیگیری شده است، تاکید کرد: از این رو جلسات متعدد و با ابعاد مختلف با نهاد‌ها و سازمان‌های ذی مدخل تشکیل شده است و مصوباتی در کارگروه‌های تخصصی با حضور نمایندگان داستانی، شهرداری، محیط زیست، بهداشت و درمان مورد بررسی قرار گرفته و در حال پیگیری جدی تا حصول نتیجه است.

ستایشی بیان کرد: موضوع ترک فعل‌ها هم به هیئت‌های کارشناسی مربوطه ارجاع داده شده و انشالله پس از حصول نتیجه هیئت ها، تعیین تکلیف می‌شود.

وی تاکید کرد: همچنین کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و سازمان بازرسی گزارشی در این رابطه ارائه کرده اند که در شعبه ۲ بازپرسی ناحیه ۲۸ دادسرای ویژه کارکنان دولت پرونده‌ای تشکیل شده است و افرادی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی به اتهام عدم اجرای تکالیف و وظایف در اجرای قانون هوای پاک، احضار شده اند و امید داریم به زودی این موضوعات تعیین تکلیف شود.

ستایشی بیان کرد: نتیجه‌ای هم سازمان بازرسی از پیگیری‌ها داشته و اقدامات خوبی انجام و اعلام داشته که دستگاه‌هایی در اجرای قانون فوق ضعیف عمل کرده اند لذا ما در این بخش فرصتی قائل می‌شویم و اگر تا هفته بعد اقدامات موثری برای رفع مشکلات صورت نگیرد، اقدامات و گزارشی که سازمان بازرسی کل کشور نسبت به عملکرد ضعیف دستگاه‌ها داشته اند را اعلام خواهیم کرد.

آخرین وضعیت پرونده الهام افکاری

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده الهام افکاری نیز بیان کرد: خانم افکاری بر اساس گزارش‌های واصله، از نام برادر مرحوم خود استفاده کرده و اقدام به تحریک عده‌ای از افراد مستعد و همراهی آن‌ها در برخی تجمعات داشته است و علاوه بر این‌ها قصد خروج از کشور را داشته که حکم جلب او پس از تشریفات صادر شده است و هنگام خروج از کشور دستگیر شده است.

ستایشی در ادامه بیان کرد: اتهام خانم افکاری، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور، از طریق همراهی با فراخوان معاندین نظام است که به او تفهیم اتهام شده است که به تناسب این جرم و بر اساس تفهیمی که صورت گرفته است، قرار تامین بازداشت موقت برای او صادر و او در بازداشت است.

سخنگوی دستگاه قضا عنوان کرد: خانم افکاری ارتباط گسترده‌ای با عناصر فعال رسانه‌ای و شاخص برانداز داخل و خارج داشته است و ادله آن هم وجود دارد. او در ارتباط با شبکه تروریستی اینترنشنال اقدام به انتشار اخبار کذب و جعلی کرده و در اغتشاشات اخیر و خصوصا اغتشاشاتی که در استان فارس بوده نقش آفرینی فعال داشته است؛ در همین اقداماتی که از ناحیه افراد صورت گرفته و داعش جرات کرده در آن مکان مقدس مردم را داغدار کند.

ستایشی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان رسمی دادگستری که در سندتحول قضایی آمده و ۴ ماه از مهلت اجرای آن گذشته است، اما اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است، و اینکه این سامانه در چه زمانی راه اندازی خواهد شد، گفت: سامانه ارجاع پرونده‌ها به کارشناسان رسمی دادگستری یک نسخه آزمایشی دارد که ارجاع هوشمند کارشناسی در سامانه مدیریت پرونده‌های قضایی است.

وی افزود: این امر در راستای اقدام جهت ارجاع عادلانه کارشناسی به کارشناسان رسمی دادگستری از ناحیه قضات مراجع قضایی است، اما آیا این ارتباطی با سامانه ۱۵۱۵ و ۲۰۲۰ دارد؟ سامانه ۱۵۱۵ مربوط به مرکز امور وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده است و سامانه ۲۰۲۰ نیز مربوط به کانون کارشناسان رسمی دادگستری است و ازدستگاه‎های مختلف حسب مورد و به اقتضای نیاز این ارجاع به حوزه کارشناسی صورت می‌پذیرید.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: تمام تلاش این است که فرآیند سامانه موجود که در حال حاضر اجرایی و به صورت آزمایشی عملیاتی شده است با ظرفیت‌های ۱۵۱۵ و ۲۰۲۰ ارتباط پیدا کند و این ارتباط با توزیع عادلانه و به احسن وجه به صورت الکترونیکی صورت گیرد.

وی درباره زمان قطعی شدن فعالیت این سامانه، گفت: پیش بینی صورت گرفته در مورد زمان اجرایی شدن آن با صحبت‌‎هایی که با مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه داشته‌‎ایم، اعلام کرده‌‎اند طی سه ماه برای قطعی شدن و رفع مشکلات احتمالی این سامانه زمان نیاز است.

ستایشی ادامه داد: سامانه ارجاع هوشمند وظیفه ارجاع هوشمند پرونده به شعب را نیز دارد که غالبا نگاه آن این گونه نیست که پرونده به شعبه خاصی ارجاع شود بلکه عدالت در اجرا مورد نظر است.

وی افزود: نکته دیگر در مورد این سامانه اینکه ارجاع عادلانه کارشناسی و جلوگیری از ناکارآمدی و بی نظمی و کاهش اقدامات سلیقه‌ای است، یکی از ویژگی‌های مهم این سامانه‌ها در جلوگیری از فساد و توجه به ارجاع عادلانه و افزایش شفافیت و همچنین ارتقا نظارت پذیری، حذف استفاده از کاغذ و منابعی که در این راستا صورت می‌گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: در مورد پیشگیری از اطاله دادرسی که یک معضل است می‌توانیم با تمسک به این ظرفیت‌ها و ارتباط این سامانه‌های هوشمند با هم و استفاده از ظرفیت‌های ۱۵۱۵ و ارتباط‌ها با یکدیگر به یک سامانه دائمی منسجم دست یابیم و به جد از تطویل دادرسی جلوگیری کنیم.

وی افزود: ایجاد فرم استاندارد در گزارش‌های تنظیمی توسط کارشناسان در این مهم دیده شده است، همچنین پیشگیری از هرگونه جعل و دخل و تصرف در گزارشات کارشناسی، استفاده از فناوری‌های الکترونیک در فرآیند‌های کارشناسی، سهولت دسترسی اشخاص حقیقی و حقوقی مخاطب امر کارشناسی بدون ممانعت را از دیگر مزایای این سامانه است.

ستایشی تصریح کرد: با این سامانه امکان ممیزی در کلیه کار‌های کارشناسی که از قبل تحویل افراد مجرب و مسلط داده فراهم می‌شود و همچینن این سامانه درجلوگیری از بروز اختلافات فاحش کارشناسی با قراردادن اطلاعات ارزیابی شده بر روی نقشه‌های پیش فرض که مورد ممیزی قرار گرفته و قابلیت مشاهده و ملاحضه توسط کارشناسان دارد و موجب ایجاد یک بستر شفاف و روشن و یک محیط برای آگاهی بخشی فراهم که از فساد جلوگیری می‌شود.

وی افزود: تحقق بند‌های مطروحه در سند تحول قضایی ابلاغی از سوی رئیس قوه قضاییه که حسب مورد متولی آن در سامانه ۱۵۱۵ مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده و در ۲۰۲۰ نیز کانون کارشناسان و مدیریت این سامانه نیز با مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه است که با تجمیع آن آثار ارزشمندی را مشاهده خواهیم کرد.

رسیدگی به پرونده شهادت فرمانده حفاظت اطلاعات سپاه شهرستان صحنه استان کرمانشاه

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده شهادت سردار نادر بیرامی فرمانده حفاظت اطلاعات سپاه شهرستان صحنه استان کرمانشاه، گفت: شهادت سردار نادر بیرامی که مسئول اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهرستان صحنه کرمانشاه بودند را خدمت مردم غیور کرمانشاه و خانواده معظم این شهید گرانقدر تسلیت عرض می‌کنم. سالگرد فوت یکی از افراد سرشناس منطقه بود که تعدادی از اغتشاشگران حضور پیدا می‌کنند و حامل سلاح سرد بودند که به ماموران حمله ور می‌شوند و ۳ نفر از ماموران را با سلاح سرد مجروح می‌کنند که سردار بیرامی به درجه شهادت نائل می‌شود.

وی افزود: نحوه شهادت سردار نادر بیرامی به این صورت بوده است که سردار برای حل و جداسازی بحثی که بین افراد این جریان بود به میان آن‌ها می‌رود که با سلاح سرد‏ حمله و منجر به شهادت سردار می‌شوند.

ستایشی اظهار کرد: ۵۲ نفر از اغتشاشگران که در موقعیت بودند دستگیر می‌شوند که در حال حاضر در بازداشت هستند و ۳ نفر از ضاربین شناسایی شدند که یک نفر از آن‌ها دستگیر شده و اقرار کرده و ۲ نفر دیگر به محض اینکه دستگیر شدند فورا اطلاع رسانی می‌شود و دستگاه قضایی و مردم با این افراد تعارفی ندارند و مطالبه سنگینی نسبت به خون خواهی سردار بیرامی مطرح است.

بازداشت ۴۰ نفر از اتباع خارجی دخیل در اغتشاشات اخیر

وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه برخورد قوه قضاییه با عناصر خارجی دستگیر شده در اغتشاشات اخیر و اینکه چند نفر از عناصر اطلاعاتی کشور فرانسه در اغتشاشات اخیر دستگیر شده اند، گفت: ۲ نفر جاسوس فرانسوی در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و جاسوسی دستگیر شدند و در حال حاضر بازداشت هستند و پرونده آن‌ها در مرحله تصمیم نهایی است که پس از تصمیم گیری نهایی، درباره آن‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

ستایشی درباره دیگر اتباع خارجی دستگیر شده در اغتشاشات اخیر نیز، بیان کرد: ۴۰ نفر از اتباع خارجی که در اغتشاشات اخیر دخیل بودند و بعضا در کف خیابان هم حضور داشتند، دستگیر شدند که تحقیقات درباره پرونده آن‌ها در دست انجام است و مطابق قوانین داخلی کشور با آن‌ها برخورد خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: براساس آمار ارائه شده تا صبح امروز در کل کشور برای حدود ۲ هزار و ۴۳۲ نفر رای قطعی صادر شده است.

دروغ پراکنی برخی سلبریتی ها در جریان تیراندازی ایذه

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اتمام حجت و واکنش دستگاه قضایی به منظور جلوگیری از دروغ پراکنی افراد معروف و سلبریتی ها نسبت به موضع گیری بی‌پروا و بی شرمانه ای که درخصوص کودک کشته شده ایذه داشتند، گفت: نگاه دستگاه قضایی این نیست تا با افرادی که واجد احترام و شرایطی در جامعه هستند زمانی که مورد انتقادی واقع شدند برخوردی کند که متأثر شوند.

وی افزود: همه در مقابل قانون یکسان هستند این شعار نیست و عمل است. تعامل، توجه، رفعت، کمک، نصیحت، تذکر، ارشاد نیز میزانی دارد و مردم نمی پذیرند و از دستگاه قضا مطالبه می‌کنند که چرا برخورد نمی شود.

ستایشی اظهار کرد: بر اساس همین مطالبات و پیگیری ها احضار هایی مطابق موازین قانونی به عمل آمد و توجه هایی داده شده که این عمل ادامه پیدا کرد حتی کسانی نیز برای پاره ای از توضیحات احضار شدند ولی حضور پیدا نکردند که مطابق مقررات دستور جلب این اشخاص صادر شد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: نکته درخور توجه این است که بعضی از این افراد به اصطلاح شاخص حرفهایی را می‌زنند که جامعه را ملتهب می کند و روان مردم را در این شرایط خاص به هم میزند و موجب می‌شوند که جوانان این مملکت و عده‌ای از افراد به سمت خیابان بیایند و مرتکب اتحاد و پشتوانه شوند.

وی افزود: قطعاً کسانی که سخن بیهوده و غیر مستند بگویند و حرفی بزنند که کلام کذب باشد و مدارکی برای ارائه اثبات اطلاعاتشان ارائه نکند قطعاً دستگاه قضایی با این اشخاص برخورد می‌کند.

ستایشی اظهار کرد: قوه قضاییه بر اساس این وظیفه که فضای امنیت روانی مردم را مهیا می‌کند حساسیت به خرج داده است و با جدیت با کسانی که مبادرت به شایعه سازی، انحراف افکار عمومی، تهمت و دروغ سازی می‌کنند جلوگیری می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: از ابتدا اعلام کرده بودیم که فضای افکار عمومی فضای اظهار نظر غیر مستند و غیر واقع یا فضایی برای ایجاد التهاب ، تنش و تشنج نیست همگان برای اظهار نظر آزاد هستند و مطابق قانون اساسی آزادی بیان وجود دارد اما نه خبر و کلام کذبی که التهاب ایجاد می کند این اخبار جوازی ندارد و در راستای تجلی آزادی نیست.

وی در ادامه عنوان کرد: هنجار شکنی ها حسب مورد قابل تعقیب و بررسی است در حال حاضر نیز در دادسرای مربوطه ارجاع صورت گرفته و اقدامات لازم نیز در این جهت انجام می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بر اساس بررسی‌ها و تحقیقاتی که صورت گرفته و طبق یافته های متعدد و سرنخ های گوناگونی که حادثه های تلخ و مصیبت بار به وجود آورده است متاسفانه نشات گرفته از همین شرایط است و به گونه‌ای برخورد خواهیم کرد که این اقدامات عبرت آموز باشد.

ستایشی گفت: مطمئن باشید تمام شواهد، یافته ها، اعترافات متهمین، اظهارات شهود و مطلعین مطلع نظر قرار خواهد گرفت با توجه به این موارد تصمیمات لازم و قاطع در مورد این موضوع را اتخاذ خواهیم کرد.

وی در مورد اقدامات رسانه‌های معاند و سرکردگان آن‌ها در اتفاقات اخیر کشور و در مقابل اقدامات قوه قضاییه در این رابطه، گفت: در جلسات قبل نیز بدان پرداخته‌ایم و نکته مهمی است در حقوق بین الملل تعریف می‌شود اشاراتی در حوزه حقوق بین الملل گفتیم و اطلاع رسانی در مورد نقض حقوق بشر از جمله حمید نوری و اسدی که در کشور‌های مدعی حقوق بشر هستند و دقیقا حقوق بشر در آنجا نقض می‌شود و متاسفیم که منتج به نتیجه و آزادی این عزیزان نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: در مورد جذب نیرو آماده سازی، جنگ روانی و … معاونت بین الملل قوه قضاییه اقدامات موثر و مجدانه‌ای در راستای اجرای دستورات موکد رئیس قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر اسلامی در راستای ایفای تکالیف قانونی خود در بحث جمع آوری مستندات از نهاد‌های ذی مدخل انجام داده و مستنداتی را مطالبه کرده است که مکاتبات آن را مشاهده کرده‌ام، با قطعی شدن جمع آوری و با رسیدن به نتیجه اقدامات قضایی پیرو آن با مدارک مستند و متقن و قابل ارائه انجام خواهد شد.

وی افزود: معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت خارجه نیز اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌اند، معاون امور بین الملل قوه قضاییه در سفر به نیویورک در کمیته حقوق بشر با نمایندگان ۱۰۰ کشور به صورت جمعی و فردی دیدار و نکاتی که مورد توجه در این شرایط پیش آمده کشور را منعکس و به نقش مخرب برخی از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های فارسی زبان ضد ایرانی در جریانات اغتشاشات تببین و تشریح کرده‌اند و در این رابطه مصاحبه‌‎هایی را داشته و توجه لازم را به این امر داده‌اند.

ستایشی تصریح کرد: معاونت بین الملل قوه قضاییه اقداماتی که بی بی سی فارسی، سعودی، اینترنشنال با اعضای گروهک‌های جدایی طلب وتروریستی صورت داده و تشویق به خشونت و ارتکاب به جنایت کرده را در مصاحبه‌ها به صورت مستدل مطرح کرده و همچنین مواضع سیاسی برخی از مکانیسم‌های حقوق بشری غربی و سکوت آن‌ها در مورد حوادث تروریسی همچون شیراز و ایذه را تشریح کردند و به صراحت اعلام کردند که اقدامات رسانه‌های فارسی زبان ضد ایرانی سراسر مغایر قوانین و مقررات بین المللی است و در اینجا دولت انگلیس را در این زمینه مسئول اعلام کرده و مطرح کردند و سازمان‌های نظارتی ذی مدخل را برای برخورد با این تخلف رسانه‌ها توجه دادند تا رسیدگی لازم قرار بگیرد.

ستایشی گفت:، اما متاسفانه همچنان شاهد حمایت کشورانگلیس از این شرایط هستیم و امید داریم که با پیگیری معاونت بین الملل و انعکاس تلاش‌ها ما نیز اطلاع رسانی کنیم و بتوانیم حق این مردم را به نحو احسن ادا کنیم.

آزادی ۱۰۰ نفر از متهمان اغتشاشات اخیر در استان سیستان و بلوچستان

وی در پاسخ به این سوال که پس از ناامنی‌های اخیر در خاش و زاهدان شاهد سفر نماینده رهبر انقلاب به استان سیستان و بلوچستان بودیم که در عین حال دادگاه اغتشاشگران در دیگر استان‌ها آغاز و برخی از آن‌ها اطلاع رسانی شده است، در این استان چه پرونده‌هایی تشکیل شده است و ایا مانند دیگر پرونده‌های اغتشاشات، درباره آن‌ها اطلاع رسانی می‌شود؟ گفت: سفر نماینده رهبر انقلاب به زاهدان سفر موفق و موثری برای بررسی اوضاع و احوال منطقه مورد بحث و همچنین تدقیق نکات و موضوعاتی که راجع به آنجا مطرح شده، بوده است. در این دیدار نماینده رهبر انقلاب دیدار چهره با چهره با مردم، معتمدان، علما، برجستگان و خانواده‌های شهدا و جانباختگان داشته و دغدغه‌های مردم را شنیده است.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: این دیدار با استقبال گسترده مردم در استان سیستان و بلوچستان انجام شده است. با تاسی به این استقبال، توجه و دلدادگی مردم و نیز بر اساس مصوبات سفر نماینده رهبر انقلاب و مصوباتی که شورای تامین استان داشتند و با تاکیدات رئیس قوه نسبت به تعیین تکلیف قانونی و عاجل متهمان پرونده‌های متبوعه، از باب رافت اسلامی ۴۲ نفر از متهمان پشیمان از آنجاکه درک کردند به خطا رفتند، آزاد شدند.

ستایشی تاکید کرد: بنا بود ۱۰۰ نفر دیگر نیز بزودی تعیین تکلیف شوند که این امر انجام شده است و هم اکنون ازاد شده اند. آزادی برخی از متهمان با قرار‌های تامینی است و باید توجه داشته باشند در زمان آزادی خود مقررات، ضوابط و شرایط را رعایت کرده و نشان دهند از حضور در این اغتشاشات پشیمان هستند و در تمام مراحل دادرسی قوانین را مد نظر داشته باشند تا بزودی تعیین تکلیف شوند.

وی با بیان اینکه در این میان برخی بیگناه هستند و یا گناهشان کم است، گفت: آن‌ها هم بزودی تعیین تکلیف می‌شوند. مطالبه مردم این منطقه از نماینده رهبر انقلاب و مسئولان قضایی این بوده که با مقصران و مسببان این قضیه بدون در نظر گرفتن موقعیت شان برخورد شود؛ همه این افراد در برابر قانون یکسان هستند و اگر کاری خلاف قانون کرده اند با آن‌ها برخورد قانونی و شرعی صورت بگیرد.

وی درباره برخورد قانونی با مامورانی که در این حوادث دچار خطایی شده اند، نیز گفت: بار‌ها گفتیم دستگاه قضا ملجا همه مردم است؛ اگر کسی نکته ای، شکایت و حرفی درباره یکی از ماموران در این حوادث دارد، قوه قضاییه با تمسک به مقررات و موازین شرعی و با بیطرفی این موضوعات را مدنظر قرار می‌دهد. تخلفات و جرایمی که در این رابطه اعلام شده در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان سیستان وبلوچستان مطرح است و بادقت و سرعت مورد بررسی قرار می‌گیرد. همه در برابر قانون یکسان هستندو هیچ مسامحه و چشم پوشی برای خطاکاران صورت نمی‌گیرد.

رسیدگی به پرونده‌ها بر اساس مر قانون

ستایشی درخصوص آرای صادره در دادگاه‌های بدوی و سرعت عمل در بررسی آن‌ها، گفت: هر جا که در این بخش با سرعت عمل می‌شود برخی می‌گویند نباید ما گرفتار سرعت شویم و هر جا دقت می‌کنیم و تاخیر می‌شود، ملامت می‌شوم و به ما می‌گویند تاخیر تا چه حد، تا چه اندازه مماشات! لذا این کلماتی است که در این بخش استخدام می‌شود.
وی تاکید کرد: قضات شریف ما در صدور آرا اعم از حکم و قرار و اتخاذ تصمیمات قانونی به هیج وجه گرفتار حرف‌ها، شرایط و هیجانات نمی‌شوند.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: قضات ما بر اساس مُر قانون و موازین شرعی تکالیف خود را انجام می‌دهند. البته در برخی موارد پروند‌هایی «معد صدور رای» است و قاضی نمی‌تواند در صدور رأی تعلل کند، مگر در برخی شرایط ساز که ناظر بر اصلاح ذات البین، است. قاضی نمی‌تواند در جایی که پرونده محیای اتخاذ تصمیم است آن را به تاخیر بیاندازد.
ستایشی تصریح کرد: البته گاهی هم برای رسیدن به واقعیت، نیاز هست شواهد و قرائن مورد توجه قرار گیرد تا براساس آن‌ها رای شرعی و قانونی صادر شود، که این نیاز به صرف وقت بیشتری دارد.

وی افزود: تمام تلاش ما این است که بدون در نظر گرفتن مطالباتی که برخی برای سرعت بخشی و برخی برای تأخیر در رسیدگی داشتند، قانون را مبنا قرار داده و با دقتِ متضمنِ سرعت، اقدام کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه نه سرعت را فدای دقت می‌کنیم و نه دقت را فدای سرعت و این یک رفتار عاقلانه و منطقی است، گفت: ما به دنبال اطاله دادرسی نیستیم و از این موضوع نیز جلوگیری هم می‌کنیم و سرعت و دقت را مد نظر داریم.

رسیدگی به پرونده حادثه اوین

وی درمورد پرونده حادثه اوین گفت: در حال حاضر در حال تحقیقات بر روی همان ۴۲ نفر که در جلسات قبل اعلام کردیم هستیم، این تحقیقات نیز محرمانه است و با جدیت ادامه دارد.

وی ادامه داد: علی رغم شلوغی و ترافیک در رسیدگی‌ها و تراکم کار این پرونده با جدیت پیگیری می‌شود صرف این وقت برای رسیدگی به عمق قضیه است که واجد حساسیت است و در روز‌های آتی با رسیدن به نتیجه ابعاد و زوایای آن مشخص شده و اطلاع رسانی خواهیم کرد.

در حمله تروریستی ایذه ۵۷ نفر دستگیر شدند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره مسئله ایذه اظهار کرد: موضوع ایذه سخت و ناگوار بود و بعد از قضیه حرم مطهر شاه چراغ و حوادث دیگر که کم و بیش نسبت به حافظان امنیت حاصل شد، ما شاهد خبر ایذه بودیم.
وی افزود: در قوه قضاییه هر فردی را که در فضای عمومی، مجازی و حقیقی بدون سند و مدرک اظهار نظری کند که مستند نباشد و نتواند دلایل مکفی را ارائه کند قطعا شایعه ساز تلقی می‌کنیم و برای جلوگیری از ترویج این عمل مطابق با موازین قانونی تعقیب می‌کنیم.

ستایشی اظهار کرد: احضار‌ها و تذکرات لازم داده شد و کسانی را که توجه نکردند و به دستور قضایی بی توجه بودند خواستیم و بعضی را بازداشت کردیم و قرار قانونی نیز صادر کردیم.

وی افزود: یکسری یافته‌ها و سرنخ‌ها از حادثه تلخ ایذه داریم که از طریق ضابطین عام و خاص حسب مورد به قوه قضاییه رسیده است و تماما این اخبار و اطلاعات را جمع آوری و بررسی می‌کنیم تا به یک جمع بندی درست و دقیق دست یابیم تا دریابیم ابعاد و ضوابط این حمله تروریستی چگونه بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: تخریب عمدی دوربین‌ها از سوی تروریست‌ها در شب قبل جنایت با هدف اصلی اغتشاش بوده تا شناسایی نشوند و کشته سازی موجب می‌شود که نیت شوم آن‌ها نشان داده شود.

ستایشی بیان کرد: سرنخ‌هایی بدست آمده که به محض وصول نتیجه قطعی نکات لازم را عرض می‌کنیم و در این زمینه تعدادی نیز بازداشت شده اند کار‌های علمی و فنی از باب کشف جرم و روشن شدن ابعاد و زوایای قضیه توسط مرجع قضایی در موقعیت وقوع جرم انجام شده است و دلالت بر این دارد که فتنه اصلی این حادثه، در حوزه اراذل و اوباش بوده همچنین کسانی که مبادرت در ناامنی این قضیه کرده اند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در حمله تروریستی ایذه ۵۷ نفر دستگیر شدند و از این تعداد ۴۹ نفر بازداشتند و ۳ نفر با قرار وثیقه و ۵ نفر با قرارکفالت آزاد شده اند.

وی در ادامه گفت: جمعی از هموطنان شهید شدند عده‌ای این شهادت‌ها و مسائل پیش آمده را شکل دیگری مطرح کردند و متاسفانه برخی نیز از بعضی ظرفیت‌ها نیز استفاده کردند، ولی مسئله ایذه مترتب اراذل و اوباش و اغتشاش گران بوده و پیگیری‌های مجدانه در جهت موضوع صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: اخبار مربوطه را از مراجع ذی صلاح دریافت کنید و به جدیت از نشر اخبار لغزنده و بی اعتبار و غیر مستند جلوگیری کنید، زیرا باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما