آذر ماه؛ خودرو‌های وارداتی در ایران
آذر ماه؛ خودرو‌های وارداتی در ایران

ندای استان:سخنگوی وزارت صمت گفت: آذر ماه باید منتظر دیدن خودرو‌های وارداتی در بازار کشور باشیم.

به گزارش ندای استان، آقای امید قالیباف در ارتباط با رسانه ملی (رادیو تهران) درخصوص زمان ورود خودرو‌های وارداتی به کشور، ارائه خدمات پس از فروش و شرک‌های واجد شرایط توضیحاتی ارائه کرد.
امید قالیباف گفت: فرآیند واردات خودرو آغاز شده و تا ۱۹ شهریور شرکت‌هایی که مشمول آیین نامه هستند فرصت دارند درخواست‌های خودرو را ارائه دهند. تا پایان شهریور ما شرایط آن‌ها را بررسی خواهیم کرد و پس از اول مهرماه واردات خودرو امکان پذیر می‌شود، اما شرایط دیگر از جمله ترخیص از گمرک و تخصیص ارز و …و دیگر موارد زمان بر است و اگر همه فرآیند خوب پیش رود آذرماه می‌توان منتظر دیدن خودرو‌های وارداتی در کشور باشیم.
سخنگوی وزارت صمت افزود: ۷۰ هزار خودرو معادل یک میلیارد یورو وارد کشور می‌شود. وزارت صمت برای تهیه آیین نامه و تدوین دستورالعمل، سقف قیمت خودرو‌های آیین نامه را بررسی کرد و هیچ مذاکره‌ای با هیچ خودرو انجام نداده است.
قالیباف گفت: در آیین نامه واردات، شرط اصلی را خدمات پس از فروش قرار داده‌ایم. وارد کننده می‌تواند در سطح کشور با یک شرکتی که شعب مختلف نمایندگی دارد خدمات پس از فروش خود را ارائه دهد. طبق آیین نامه به ازای هر ۱۰۰۰ دستگاه یک نمایندگی تعریف می‌شود و به طور متوسط به ازای ۱۰ هزار دستگاه باید ۱۰ نمایندگی در مناطق مختلف اقدام به ارائه خدمات پس از فروش کنند.
سخنگوی وزارت صمت افزود: وارد کننده موظف است تعداد و نوع خودرو، همچنین شرکت وارد کننده را قید کند. وزارت صمت در این بخش نظارت مستقیم دارد.
قالیباف گفت: مردم تصور می‌کنند ماشین‌های بی کیفیت ۱۰ هزار یورو است، در حالی که به هیچ عنوان این گونه نیست. بازار خودرو‌ها اقتصادی ۵۰ درصد خودرو‌های دنیاست. در ایران ۷۰ درصد از بازار خودرو‌ها در اختیار خودرو‌های اقتصادی است.
سخنگوی وزارت صمت گفت: تجمیع قرعه کشی ها، عامل کاهش قیمت خودرو در بازار است. تاکنون سه مرحله ثبت نام قرعه کشی را از ابتدای سال داشته ایم که تجمیع قرعه کشی‌ها و افزایش تولید، زمینه ساز کاهش قیمت خودرو‌ها شده است.
وی افزود: در مرداد امسال ۴ و سه دهم درصد رشد تولید خودرو داشته ایم که میانگین تولید روزانه ۳هزار و ۵۰۰ خودرو است.