دَیّری‌ها بیشترین و تنگستانی‌ها کمترین فرزندآوری را داشتند
دَیّری‌ها بیشترین و تنگستانی‌ها کمترین فرزندآوری را داشتند

ندای استان:مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: میانگین سن مادران در استان ۲۶.۹ سال ثبت شده که این شاخص در کشور ۲۷.۴ سال است؛ به عبارتی در استان بوشهر مادران جوان تری داریم.

به گزارش ندای استان،اسکندر پاسالار  در نشست ستاد جوانی جمعیت استان بوشهر با تسلیت ایام شهادت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام اظهار کرد: از ابتدای تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در استان بوشهر اقدامات خوب و موثری صورت گرفته که از مهمترین آن‌ها تشکیل قرارگاه‌های شهرستانی به ریاست فرمانداران است.

وی بر استفاده از ظرفیت ستادهای مردمی در شهرستان‌ها تاکید کرد و افزود: ظرفیت بخش عمومی، گروه‌های مردم نهاد و فعالین اجتماعی می‌توانند نقش تاثیرگذاری در بهبود شرایط جمعیتی استان داشته باشند که تا کنون این حوزه مغفول مانده است. امیدواریم در آینده ستادهای مردمی در شهرستان‌ها فعال شوند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر به روند میزان عمومی ولادت طی ۱۰ سال گذشته اشاره و بیان کرد: میزان عمومی ولادت در استان بوشهر در سال ۹۰، ۲۰.۲ بوده است که این شاخص در سال ۱۴۰۰ به ۱۲.۲ کاهش پیدا کرده است و این عدد از میانگین کشوری که ۱۳.۶ به ثبت رسیده، پائین‌تر است.

اسکندر پاسالار، بیان کرد: پارسال بیشترین فرزندآوری در شهرستان دیر با ۱۳.۳ و کمترین میزان را در شهرستان تنگستان با ۱۰.۱ در هر هزار نفر جمعیت شاهد بودیم.

وی ادامه داد: در ۵ سال اخیر شاهد روند کاهش ولادت در کشور و استان هستیم که بیشترین کاهش در سال‌های ۹۸ و ۹۹ اتفاق افتاده است؛ در سال ۱۴۰۰ این شیب ملایم‌تر شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر تصریح کرد: قانون جوانی جمعیت، برای عبور کشور از بحران فعلی جمعیت راهگشا است، در آن به شکل مصداقی و زمان‌مند بر مشوق‌های مالی و وظایف دستگاه‌ها تصریح شده، نیاز است خبرگزاری ها، رسانه‌ها و افراد تاثیرگذار جامعه هر دو عرصه مطالبه مالی و نیز مقوله اصلاح نگرش اجتماعی بر فرزندآوری را تشریح و تبیین کنند.

وی به مقایسه سن مادران در سال ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: میانگین سن مادران در استان ۲۶.۹ سال ثبت شده که این شاخص در کشور ۲۷.۴ سال است؛ به عبارتی در استان بوشهر مادران جوان تری داریم.

اسکندر پاسالار با بیان اینکه تحولات جمعیتی هر کشور بیش از هر عاملی ریشه در باورها و نگرش زوجین به فرزندآوری دارد، تصریح کرد: تمایل به فرزندآوری ریشه در چند مسئله دارد؛ یکی مربوط به اعتقادات و باورهای افراد است یکی هم مربوط به سبک زندگی است که نیاز است در این زمینه گفتمان سازی شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر سبک زندگی جوانان تغییر کرده است افزود: تمایل به فرزندآوری در جوانان کاهش پیدا کرده است در واقع رفاه اقتصادی، تجمل گرایی، آسایش طلبی که در نسل جوان وجود دارد باعث شده که فرزند آوری را برای خود مقوله دشواری تصور کنند.

به گفته مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر، به دلایل مختلف از جمله سبک زندگی در دو دهه اخیر پیش ذهنیتی اولیه ایجاد شده که فرزند آوری را تنها با اقتصاد خانواده گره می‌زند و این باور هم از سوی اکثریت جامعه و هم از سوی برخی مسئولان وجود دارد. از همین رو نیاز است مشوق‌ها و تسهیلاتی که در قانون در نظر گرفته شده است برای مردم تشریح شوند.

وی اضافه کرد: مطمئنیم که با همه محدودیت‌های مالی، اراده جدی دولتمردان و نمایندگان مجلس بر تحقق تسهیلات و مشوق‌هایی است که در قانون جوانی جمعیت پیش بینی شده است؛ رویکرد اصلی ما در برنامه ریزی ها، تأکید برگفتمان سازی مسائل جمعیتی به ویژه آن بخشی است که مستقیما مرتبط با کارکردها و وظایف خدمتگزاران دولت است.