هشدار درباره خیز هفتم کرونا در بوشهر
هشدار درباره خیز هفتم کرونا در بوشهر

ندای استان:سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به آمار پایین تزریق دز سوم واکسن کرونا و روند افزایشی مبتلایان و بستری‌ها نسبت به موج هفتم کرونا در استان هشدار داد.

به گزارش ندای استان،دکتر حسن ملکی‌زاده بیان کرد: در حال حاضر آمار بیماران کرونایی در کشور‌های اروپایی و هم‌جوار به سمت شیوع موج جدید در حال افزایش است و در ایران نیز از هفته گذشته تا کنون تعداد بیماران سرپایی و بستری روند افزایشی داشته است.
وی با تاکید بر اینکه مردم باید توجه ویژه‌ای به تکمیل واکسیناسیون خود داشته باشند، گفت: افزایش آمار هر چند ملایم است، اما افزایش بیماران سرپایی نشان‌دهنده آن است که اگر شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نکرده و واکسیناسیون را تکمیل نکنیم، ممکن است به موج هفتم وارد شویم.
به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر میزان تزریق دز سوم واکسیناسیون در استان آمار بسیار پایینی دارد و در سنین بالای ۱۸ سال فقط ۳۷ درصد دز سوم واکسن خود را تزریق کرده‌اند و این درحالی است که میزان تزریق دز دوم واکسن در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال ۷۰ درصد، دز اول واکسن در سنین ۵ تا ۱۲ سال حدود ۶ درصد و دز دوم در همین گروه سنی ۲.۶ درصد است.
دکتر ملکی زاده گفت: با وجود سبد کاملی از انواع واکسن‌ها که در کشور و استان وجود دارد، انتظار می‌رود هم‌استانی‌ها برای تکمیل واکسیناسیون به مراکز تعیین‌شده مراجعه و زنجیره واکسیناسیون خود را کامل کنند.
وی یادآور شد: برخی با این دیدگاه که سیستم ایمنی ما قوی است و در صورت ابتلا به کرونا مشکلی برای‌شان پیش نمی‌آید، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، که لازم است بدانند ابتلای افراد ممکن است برای اطرافیان خطرناک باشد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به آغاز تزریق دز یادآور کرونا در استان از شنبه، گفت: افراد بالای ۱۸ سال که هر سه دز خود را تزریق کرده‌اند، درصورتی‌که ۶ ماه از دز سوم آن‌ها گذشته باشد لازم است که دز چهارم (یادآور) را تزریق کنند.
وی اظهار کرد: در خصوص گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال فقط آن دسته از کسانی که بیماری زمینه‌ای یا نقص سیستم ایمنی دارند نیاز به تزریق دز سوم دارند.
دکتر ملکی زاده گفت: سویه غالب در کشور همچنان سویه امیکرون و ۲ فرم غالب BA۴ و BA۵ است، که امیدواریم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون از سوی مردم از ورود به موج هفتم جلوگیری کنیم.