اهدا عضو۹۷ نفر در استان بوشهر
اهدا عضو۹۷ نفر در استان بوشهر

ندای استان:باقری بیان کرد: در استان بوشهر تاکنون عمل پیوند انجام نشده‌ است و همه عضوهای اهدایی این استان به استان‌های فارس و تهران منتقل می‌شود.

به گزارش ندای استان،رئیس مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از سال ۹۵ تاکنون با انجام کارهای زیربنایی و فرهنگ سازی ۹۷ اهدا عضو در این استان انجام و ۳۰۰ عضو به بیمارستان‌های پیوند سینا در شیراز، امام خمینی (ره) و شهید رجایی تهران ارسال شده و ۶۰۰ نفر نیز عضو پیوند دریافت کرده اند.

علیرضا باقری در گفت و گو با ایرنا افزود: افزون براین براساس اطلاعات به دست آمده بیش از ۱۰ خانواده بوشهری نیز در خارج از استان اقدام به اهدا عضو کرده اند.

وی بیان کرد: همچنین افزون بر اهدا عضو تاکنون نسوجی از استخوان، تاندون، دریچه قلب و غضروف نیز در استان بوشهر اهدا شده است.

رئیس مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: کار اهدا عضو در استان بوشهر از سال ۱۳۸۴ آغاز شد اما تا سال ۹۴ به دلیل استقبال کم تنها حدود هشت اهدا در همه این سال‌ها انجام شده بود.

باقری اضافه کرد: از اول سالجاری تاکنون نیز از هفت مورد مرگ مغزی ثبت شده در استان چهار مورد به اهدا عضو رضایت دادند و از این شمار سه مورد به اهدا عضو رسیدند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر ۲۵ هزار نفر در کشور در لیست دریافت عضو پیوندی قرار دارند و روزانه ۱۰ تا ۱۲ نفر به این لیست اضافه و هفت تا ۱۰ نفر نیز به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از سه هزار بیمار مرگ مغزی تنها هزار نفر معادل یک سوم آنها به اهدا عضو رضایت می دهند و ۲ هزار نفر به صورت میانگین سه عضو مهم و قابل پیوند خود را به زیرخاک می برند این درحالی است که این افراد با اعضای خود می توانند زندگی را به ۶ هزار نفر هدیه بدهند و آنها را به زندگی بازگردانند.

باقری یادآور شد: هرچند ایران در خاورمیانه جایگاه نخست اهدا عضو را به خود اختصاص داده است اما در جهان رتبه ۳۲ را دارد که باید با فرهنگ سازی در اهدای عضو و زندگی به افراد نیازمند دریافت عضو پیوندی نسبت به بهبود این جایگاه تلاش کرد.

به گفته باقری هرچند امروز بیشتر مردم تفاوت کُما و مرگ مغزی را می دانند اما باز هم در لحظه دیدن عزیز خود بر تخت بیمارستان این مساله را باور ندارند و در این بین کسانی هستند که با دادن امیدی واهی آنها را امیدوار به برگشت عزیزشان می‌کنند این در حالی است که تا زمانیکه تیم اهدا عضو مساله مرگ مغزی را با انجام تستهای مشخص ثابت نکند برچسب مرگ مغزی بر بیمار زده نمی شود.

وی یادآور شد: کُما نوعی اختلال در کارکرد مغز است که به علت وارد آمدن آسیب به بخشی از مغز و یا کارکرد ناصحیح سایر ارگان‌های حیاتی رخ می‌دهد و شخص دچار کاهش سطح هوشیاری می‌شود اما مرگ مغزی بهبود بیمار غیرممکن و مرگ وی ظرف چند روز حتمی است.

باقری تاکید کرد: به گفته متخصصان برخلاف کُما، بیمار مرگ مغزی صحبت نمی‌کند، نمی‌بیند، نمی‌شنود و به هیچ یک از تحریک‌های خارجی پاسخ نمی‌دهد و بدون استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی توان تنفس ندارد و امکان بهبودی و بازگشت برای بیمار نیست.

به گفته مسئول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، اهدا و پیوند یک اعجاز پزشکی است، اگرتا چند سال پیش برای سئوال درمان نارسایی قلب و کبد چیست پاسخی نداشتیم امروز می‌دانیم که خداوند یک تا پنج درصد انسان‌ها را ابتدا مرگ مغزی کرده و سپس از دنیا می‌برد و علم موفق به کشف درمانی شده‌است که آفریدگار به انسان‌ها ارزانی داشته است.

وی ادامه داد: مرگ مغزی قبل از دفن شدن انسان یک نعمت است که خداوند فقط به تعداد معدودی از بندگان خود عطا می‌کند تا بتوانند توشه عظیمی با خود به آخرت ببرند و گرنه تا ۹۵ درصد دفن می‌شوند بدون آنکه این نعمت نصیب آنها شود، زمانی که تقدیر بر مرگ است و کاری از دست انسان برنمی‌آید، چه‌ بهتر که ابتدا دچار مرگ مغزی شود.

باقری گفت: هر فرد مرگ مغزی با توجه به سن خود امکان اهدا ۲ ریه، ۲کلیه، قلب، روده، پانکراس و کبد را دارد که با این کار می تواند زندگی را به افراد نیازمند اهدا عضو هدیه کند و افزون بر این با اهدا نسوج از بروز معلولیت افرادی که دچار حوادث خطرناک شده اند نیز پیشگیری و به نحوی باقیات صالحاتی برای خود رقم بزند.

هیچ عمل پیوندی در استان بوشهر انجام نمی شود

باقری بیان کرد: در استان بوشهر تاکنون عمل پیوند انجام نشده‌ است و همه عضوهای اهدایی این استان به استان‌های فارس و تهران منتقل می‌شود.

به گفته باقری تا پیش از اپیدمی کرونا قرار بود با تمهیدات اندیشیده شده زیرساخت‌های لازم برای انجام عمل پیوند در استان فراهم شود اما با توجه به هزینه‌های تحمیل شده ناشی از بیماری کووئید این امکان فراهم نشد.

وی با توجه به اینکه قرار نیست همه پیوندها در استان انجام شود ادامه داد: در زمان حاضر ۵۰۰ بیمار دیالیزی در استان در نوبت دیالیز هستند که با توجه به هزینه و مشکلاتی که این بیماران دارند و آمادگی استان برای انجام پیوند کلیه و با توجه به وضعیت اهدا عضو این امکان در استان وجود دارد.

باقری اضافه کرد: از سال ۹۵ تاکنون از مجموع اعضای اهدایی تنها ۱۸۰ کلیه از استان بوشهر اهدا شده که اگر تنها ۵۰ کلیه آن در استان پیوند زده می‌شد ۵۰ نفر از دیالیز و مشکلات ناشی از آن رهایی می‌یافتند.

اهمیت تصمیم اهدای عضو تا بدان‌جا است که در تقویم رسمی کشور ۳۱ اردیبهشت همزمان با سالروز صدور فتوای امام خمینی(ره) در ارتباط با جایز بودن پیوند اعضا به عنوان «روز اهدای عضو، اهدای زندگی» نام‌گذاری شده‌است.

قانون پیوند اعضا، فروردین ماه ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان مسلم شده‌است را می‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌ دم ‌(خانواده) به بیمارانی پیوند زد که برای ادامه حیات نیازمند اهدای عضو هستند.