شکایت محیط زیست از۲۰ شهرداری استان بوشهر
شکایت محیط زیست از۲۰ شهرداری استان بوشهر

ندای استان:قلی نژاد گفت: شهرداری‌ها باید در کمترین زمان ممکن نسبت به جانمایی استاندارد سایت‌های دفن پسماند خانگی اقدام کنند زیرا اکنون شاهد دفن غیر اصولی این زباله‌ها هستیم که خاک و هوا را آلوده می‌کند.

به گزارش ندای استان،مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: مدیریت پسماند خانگی در شهرهای بوشهر وضعیت نامطلوبی دارد و در این زمینه علیه ۲۰ شهرداری این استان پیگیری قضایی شده که با اعمال مهلت‌هایی در جریان است.

فرهاد قلی‌نژاد روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تاکنون مهلت‌های و اخطارهای متعددی در این زمینه به شهرداری های استان بوشهر اعلام شده است تا ضمن جانمایی اصولی، سلول‌های دفن به گونه‌ای احداث که از پراکنش زباله در خاک جلوگیری شود.

وی اعلام کرد: در زمان حاضر در زمینه دفن اصولی پسماند خانگی، شهر دیر اقدامات خوبی داشته است، مطالعه و جانمایی سایت انجام شده و بزودی اجرایی می‌شود.

قلی نژاد اضافه کرد: سایت دفن پسماند بوشهر در محدوده شهر قرار دارد که باید جا به جا شود، وضعیت محل دفن زباله‌ها در دیلم بحرانی و سایت برازجان نیز مورد تایید حفاظت محیط زیست نیست و پیگیری‌هایی هم در این زمینه انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تاکید کرد: این اداره کل تنها به اخطار و ارائه مهلت بسنده نمی‌کند و در سال پیش رو به طور قطع خسارت‌های وارد شده به آب، خاک و هوای این استان در این زمینه را محاسبه و با دستور قضایی از ادامه دفن پسماند در سایت‌های غیر اصولی جلوگیری می‌کند.

وی افزود: شهرداری‌ها باید در کمترین زمان ممکن نسبت به جانمایی استاندارد سایت‌های دفن پسماند خانگی اقدام کنند زیرا اکنون شاهد دفن غیر اصولی این زباله‌ها هستیم که خاک و هوا را آلوده می‌کند.

هیچ پسماند گروه خطرناک و ویژه‌ای در سه سال اخیر در بوشهر دفن نشده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در سه سال گذشته هیچگونه پسماند صنعتی خطرناک و ویژه کارخانجات و صنایع مستقر در بوشهر، در این استان دفن نشده و همگی به مراکز بازیافت اصولی در خارج از استان منتقل شده است.

قلی‌نژاد افزود: با توجه به توسعه صنعتی بوشهر در حوزه نفت و گاز، این استان حجم بالایی از پسماندهای ویژه و خطرناک دارد که دستورالعمل ویژه‌ای برای دفن آن وجود دارد.

وی توضبیح داد:  سال  گذشته ۸۴۶ هزار تن پسماند ویژه نفت و گاز در استان بوشهر تولید شد که همه واحدهای تولید کننده ( ۲۵ پتروشیمی و ۲۴ فاز گازی پالایشگاه)  در سامانه جامع محیط زیست انسانی ثبت نام شده اند و همه انتقال پسماندها در قالب ۴۰۰ مجوز زیست محیطی به استان‌های مقصد که دارای واحدهای استاندارد بازیافت بوده اند، منتقل شد.

قلی نژاد اضافه کرد: همچنین در سال گذشته مجتمع بازیافت پسماندهای ویژه شرکت ملی شیمی در فاز نخست به بهره‌برداری رسید و اکنون (لندفیل) پسماندهای ویژه صنعتی استان بوشهر در منطقه ویژه اقتصادی پارس فعال است و پذیرای پسماندهای ویژه ای است که قابل بازیافت نیستند و فقط باید در این مجموعه  با نظارت این اداره کل دفن اصولی شوند.

قلی‌نژاد اعلام کرد: تا پایان سال باید بخش‌های دیگر این مجتمع برای بازیافت پسماندهای ویژه صنعتی نیز راه اندازی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: حاصل بازیافت پسماندهای صنعتی بیشتر به مواد اولیه صنایع تبدیل می‌شود که ارزش بالایی دارد.

وی تاکید کرد: لازم است تعداد و ظرفیت مجتمع‌های بازیافت این نوع پسماندها در کشور گسترش یابد و علاوه بر این برای پیشگیری از آلودگی هوا و خاک همه واحدهای صنعتی مستقر در استان بوشهر باید انبارهای میکانیزه داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: همچنین پیوسته نسبت به انتقال سریع پسماندهای خطرناک و ویژه صنایع استان بوشهر به واحدهای بازیافت تاکید شده است تا زمان این انتقال کاهش یابد.

محیط زیست بوشهر: مدیریت پسماند شهرداری های این استان نامطلوب است

بهره‌گیری از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها ضروری است

قلی‌نژاد یادآور شد: پسماندها به طور کلی به پنج دسته عادی خانگی، کشاورزی، پزشکی یا عفونی، صنعتی و ویژه و خطرناک تقسیم می‌شود که اگر هر یک از چهار دسته نخست در شرایطی قرار گیرد که سلامت انسان را به خطر اندازد در دسته خطرناک و ویژه جای می‌گیرد و برای دفن و بازیافت اصولی هر یک شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی تدوین و وظیفه هر یک از دستگاه‌ها، نهادها و مردم در این قبال به روشنی تعریف شده است.

وی افزود: در راستای تحقق شعار سال، باید از ظرفیت روش‌های دانش‌بنیان برای بازیافت انواع پسماند گروه‌های پنج گانه استفاده شود تا مساله دفن بهبود یابد.

قلی‌نژاد یادآور شد: انتقال و دفن استاندارد پسماندهای صنعتی و خطرناک و ویژه با نظارت حفاطت محیط زیست به عهده واحد تولید کننده است، مدیریت پسماندهای خانگی به عهده شهرداری‌ها و دهیاری ها است و وزارت بهداشت بر مدیریت پسماندهای عفونی خطرناک و ویژه نظارت می‌کند.

مدیریت مطلوب پسماندها در سواحل استان بوشهر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: این اداره کل اقدامات خوبی در زمینه مدیریت پسماند در سواحل استان و منطقه‌های تحت مدیریت و حفاظت شده دیر-نخیلو، پارک ملی دریایی نایبند، خارگ و خارگو داشته است.

وی توضیح داد: کمترین محل دفن پسماند در محدوده مناطق حفاظت شده استان بوشهر وجود دارد و سایت دفن ۲ روستا در منطقه نایبند نیز باید جا به جا شود.

قلی‌نژاد افزود: تابلو و سطل‌های چوبی زباله در این سواحل به میزان کافی نصب شده است و برنامه جمع‌آوری هفتگی پسماند از این مناطق به طور مداوم انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: چندین برنامه‌های آموزشی برای جوامع محلی و در سواحل استان بوشهر برگزار شده است تا شاهد کاهش آلودگی‌های زباله در این زیست بوم‌های ارزشمند باشیم.