آهوان منطقه مُند ۱۰ درصد بیشتر شدند
آهوان منطقه مُند ۱۰ درصد بیشتر شدند

ندای استان:رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست بوشهر گفت: با اجرای عملیات آماربرداری مشخص شد که جمعیت آهوان منطقه حفاظت شده مند حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ندای استان،خسرو درویشی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر عنوان کرد: ۱۲ و ۱۳ آبان با حضور کارشناسان و ماموران اجرایی محیط زیست طرح سرشماری پستانداران منطقه حفاظت شده‌مُند اجرا شد.

او افزود: قسمت‌های جلگه‌ای و دشتی منطقه حفاظت شده‌مُند و پارک ملی دیر- نخیلو، بستر مناسبی را برای زیست انواع گونه‌های ارزشمند جانوری اعم از پرندگان، خزندگان و پستانداران فراهم کرده است که در این میان پستانداران ارزشمندی از جمله آهو، گربه جنگلی، گربه وحشی، کفتار، گرگ، شغال، روباه، گراز و … در این زیستگاه حضور دارند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: آهوان شاخص‌ترین گونه منطقه مند به شمار می‌روند که زیبایی خاصی به طبیعت داده‌اند و از محور‌های اساسی در برنامه ریزی‌های مدیریتی این منطقه هستند.

درویشی با اشاره به اینکه جمعیت آهوان در یک دهه اخیر با نوساناتی روبه‌رو بوده است، بیان کرد: از جمله پس از سیل گسترده اواخر سال ۱۳۹۵، جمعیت این گونه مهم در منطقه حفاظت شده مند کاهش چشمگیری داشت، اما با تدابیر حفاظتی و حراستی لازم و فعالیت شبانه روزی ماموران اجرایی این منطقه در کنار همکاری جوامع محلی، جمعیت آهوان نسبت به آن زمان بیش از ۳ برابر شده است.

او گفت: نتایج آماربرداری اخیر که با استفاده از موتورسیکلت و با روش ترانسکت خطی و استفاده از تجهیزات پایشی اجرا شد، نشان می‌دهد که  تعداد این گونه حدود ۱۰ درصد بیشتر از پارسال شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز با اشاره به شرایط زیستگاهی مناطق حفاظت شده و تداوم خشکسالی به‌ویژه در یکی دو سال گذشته، حفاظت از تنوع زیستی این مناطق از جمله آهوان را مهم خواند و بر جلب همکاری مردم محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد زیست محیطی برای مشارکت در حفاظت بهینه از این گونه جانوری تاکید کرد.

فرهاد قلی نژاد انجام فعالیت‌های آموزشی زیست محیطی، استمرار تغذیه دستی آهوان با توجه به کمبود علوفه طبیعی در منطقه، کاهش تعارض بین کشاورزان و جمعیت آهوان و فعالیت‌های پژوهشی را از اولویت‌های در در دست اجرای اداره کل حفاظت محیط زیست برای حفاظت از این گونه جانوری عنوان کرد.