رفع تصرف چهار هزار مترمربع از اراضی پارک ملی دریایی نایبند
رفع تصرف چهار هزار مترمربع از اراضی پارک ملی دریایی نایبند

ندای استان:مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: چهار هزار مترمربع از اراضی پارک ملی دریایی نایبند در قالب سازه‌های غیرمجاز رفع تصرف شد و پرونده سه هکتار دیگر از این پارک نیز در دست بررسی است.

به گزارش ندای استان،فرهاد قلی نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در ارتباط با تصرف اراضی پرونده‏‌هایی از سایر مناطق حفاظت شده استان بوشهر در دست بررسی است که با اتمام کار حقوقی نتیجه آن اطلاع رسانی می‏‌شود.

وی بیان کرد: با اقدام‏‌های پیشگیرانه تخریب و تصرف اراضی مناطق حفاظت شده محیط زیست در استان بوشهر به صفر رسیده ولی با این حال پرونده‏‌هایی از سالیان گذشته در دست پیگیری است.

قلی نژاد ادامه داد: تخریب و تصرف عدوانی اراضی ملی مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع و غیر قانونی است و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد قانونی می‌‎‏شود.

وی اظهار داشت: حفاظت از مناطق چهارگانه شامل پارک های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده وفق قوانین و مقررات بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و هرگونه تخریب و تصرف اراضی ملی در این مناطق ممنوع است.

قلی نژاد عنوان کرد: در این زمینه با پیگیری و تلاش فراوان محیط بانان و مسئولان ادار‎ه ها و مناطق تحت حفاظت تصرف عدوانی و تخریب در مناطق حفاظت شده استان بوشهر متوقف شده و اکنون پرونده های سال‌های قبل در دست بررسی و پیگیری قضایی است که در این زمینه همکاری ارزشمند دادگستری استان بوشهر جای تقدیر و تشکر دارد.

وی افزود: مناطق تحت حفاظت زیستگاه هایی هستند که برای حفاظت از تنوع زیستی همانند گونه های گیاهی و جانوری و اکوسیستم های ارزشمند به استناد بند الف ماده سه قانون حفاظت و بهسازی تحت حفاظت و مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به تداوم اجرای طرح مدیریت پسماند در سواحل مناطق حفاظت شده این استان اظهار داشت: این طرح همچنان با همکاری پتروشیمی جم به عنوان حامی سواحل خلیج فارس در سواحل مناطق تحت حفاظت استان بوشهر و بویژه پارک ملی دریایی نایبند و پارک ملی دریایی دیر نخیلو در دست اجرا است.

وی گفت: علاوه بر برنامه پاک‌سازی سواحل برنامه های آموزشی نیز انجام و برنامه های پاک‌سازی متعددی با همکاری سازمان های مردم نهاد و برخی از صنایع برگزار شده است.

قلی نژاد اظهار داشت: با مجموع اقدام‎‌های صورت گرفته مدیریت پسماندها در سواحل مناطق حفاظت شده استان بوشهر مطلوب و از آلودگی در سواحل و دریا جلوگیری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: مدیریت پسماندها در دریا و سواحل بدلیل اهمیت اکوسیستم دریایی برای پیشگیری از آلودگی دریا و آسیب به تنوع زیستی آن بسیار مهم و ضروری است که در این راستا  اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر برنامه ریزی و برخی اقدام‌ها نظیر الزام به مدیریت صحیح پسماندها در اسکله‌ها و بنادر در دست اجرا است.