محدودیت سقف پذیرش ضمانت‌نامه بانکی در گمرک بوشهر برداشته شد
محدودیت سقف پذیرش ضمانت‌نامه بانکی در گمرک بوشهر برداشته شد

ندای استان:مدیرکل گمرک بوشهر گفت: برای تسریع در ترخیص کالا‌ها و جبران کمبود نقدینگی بخش تولید، محدودیت سقف پذیرش مبلغ ضمانت‌نامه بانکی در گمرک برداشته شد.

به گزارش ندای استان، بهروز قره بیگی ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر در نشست با مدیرکل سازمان بازرسی استان بوشهر بیان کرد: به منظور تسهیل و تسریع در ترخیص کالا‌ها و جبران کمبود نقدینگی بخش تولید، سقف پذیرش مبلغ ضمانت‌نامه بانکی در گمرک بوشهر برای پرداخت حقوق ورودی واحد‌ها و شرکت‌های تولیدی، و همچنین کالا‌های اساسی، بدون محدودیت در مبلغ ضمانت‌نامه و با سررسید ١۴٠٠/١١/١۵ و برای پرداخت مالیات ارزش افزوده با سررسید ١۴٠٠/۵/٧ است.

او ادامه داد: حداقل مبلغ برای پذیرش ضمانت‌نامه بانکی در سال گذشته برای شرکت‌ها و اشخاص حقیقی غیر تولیدی به منظور پرداخت حقوق ورودی یک میلیارد ریال بوده که این مبلغ به ۵۰۰ میلیون ریال با سررسید سه ماهه کاهش یافته است و برای شرکت‌های تولیدی و کالا‌های اساسی همچون سال گذشته بدون در نظر گرفتن سقف یاد شده خواهد بود.

مدیرکل گمرک بوشهر افزود: همچنین مدت زمان پذیرش ضمانت‌نامه بانکی برای فعالان مجاز اقتصادی (AEO) بدون سقف ریالی و با سررسید یکساله  است.

مجوز دو انبار اختصاصی در گمرک بوشهر صادر شد

قره بیگی این تصمیم‌گیری برای حمایت از تولید و بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید صورت گرفته است، عنوان کرد: کاهش سقف قابل پذیرش مبلغ ضمانت‌نامه‌های بانکی بر اساس درخواست فعالان اقتصادی و پیشنهاد ستاد نظارت گمرکات استان بوشهر و باپذیرش گمرک ایران عملیاتی شده است.

او، با بیان اینکه برای حمایت از بخش تولید، مجوز دو انبار اختصاصی در سال گذشته در استان صادر شده است، گفت: در همین  زمینه یک شرکت تولیدی بخش خصوصی که در سطح ملی فعالیت دارد درخواست انبار تخصصی کرده است که پیگیر اعطای مجوز‌های لازم به این شرکت هستیم.

موانع ترخیص کالا در گمرک بوشهر

مدیرکل گمرک بوشهر، به موانع ترخیص کالا در گمرک بوشهر اشاره کرد، افزود: نبود سفارش، کد رهگیری بانکی و ویراش ثبت سفارش، تغییرات گروه‌های کالایی و استنباط تعرفه‌های جدید در روند کارشناسی از مشکلات اصلی دپو و متروکه شدن کالا در گمرک بوشهر است.

قره بیگی با اشاره به اینکه گمرک برای حمایت از تولید و شرکت‌های تولیدی تسهیلات ۱۸ گانه ارائه کرده است، تاکید کرد: گمرک بوشهر تمام تلاش خود را برای ترخیص کالا‌های اساسی و خطوط تولیدی به کار گرفته و در این مسیر به صورت شبانه روزی به صاحبان کالا و بازرگانان خدمات ارائه خواهد شد.

سرعت در ترخیص ماشین آلات درخواست تولیدکنندگان از گمرک

مدیرکل سازمان بازرسی استان بوشهر نیز در این نشست عنوان کرد: سازمان بازرسی خود را یار و یاور دستگاه‌های اجرایی می‌داند و هرجا که مشکلی وجود دارد این سازمان خود را مکلف می‌داند تا برای حل مشکلات اقدام کند.

اسحاق شهبازی با بیان اینکه گمرک تعامل و همکاری بسیار خوبی با سازمان بازرسی دارد، افزود: با آسیب شناسی ترخیص کالا در گمرک و بررسی مشکلات می‌توان برای حل آن‌ها تصمیم گیری‌های بهتری داشت.

او، گمرک را یکی از ارکان اساسی در حمایت از بخش تولید عنوان کرد و گفت: یکی از درخواست‌های اصلی شرکت‌های تولیدی، ترخیص ماشین آلات خطوط تولید و مواد اولیه است که در این زمینه انتظار داریم هر گونه مشکلی در روند ترخیص کالا‌های خط تولید ایجاد شد، گمرک در اسرع وقت مشکل را به سازمان بازرسی اعلام کند تا برای حل آن اقدام شود.