درخشش روستای گورک سادات تنگستان در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب
درخشش روستای گورک سادات تنگستان در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب

ندای استان:روستای گورک سادات از شهرستان تنگستان در بوشهر با قرار گرفتن در میان برگزیدگان جشنواره روستاها و عشایر ایران به عنوان روستای شایسته تقدیر هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی شد.

به گزارش ندای استان، روابط عمومی اداره کل فرهـنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، طی آیینی با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی و مطبوعاتی، مدیر روابط عمومی اداره کل فرهـنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر همزمان با برگزاری مراسم پایانی هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب که امروز چهارشنبه بیستم اسفندماه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت مجازی و پخش زنده برگزار شد؛ روستاهای برگزیده معرفی شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک عید مبعث گفت: روز عید مبعث در تاریخ بشر بدیل ندارد. روزی به قداست و بزرگی روز مبعث نداشته و نداریم زیرا نقطه اتصال انسان به ملکوت هستی است.

سید عباس صالحی با تاکید بر اهمیت کتاب و کتابخوانی در روستاها و مرور فعالیت‎های این جشنواره گفت: سال ۱۳۹۳ وقتی این ایده مطرح شد؛ بر آن بودیم چند راهبرد دنبال شود. اهم راهبردها به این شرح بود: مشارکتی بودن، بومی‎گرایی، داوطلبانه بودن، نوآورانه بودن. این راهبردها در هفت دوره رقابت مورد توجه بوده است و نتایج قابل اعتنایی حاصل شده است. نخست اینکه شاهد رشد کمی مشارکت روستایی‌ها کتابخوان در جشنواره بودیم. از سویی دیگر شاهد تجمیع برنامه‎ها و ایده‎های تازه در حوزه کتابخوانی بودیم. علاوه بر اینها سرریز فعالیت‎های حوزه کتابخوانی به حوزه توسعه روستا را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: کانون توسعه روستا فرهنگ است و لزوما آب و برق نیست. کانون توسعه فرهنگ است و کانون فرهنگ هم کتاب است. فعالیت‎های کتابخوانی روستاییان این سالها به حوزه‎های دیگری اعم از کارآفرینی و زیست محیطی و … تسری یافته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادمه گفت: سال ۱۳۹۹ متاثر از کرونا زندگی اجتماعی ما دستخوش تحول شد. در حوزه کتابخوانی هم تاثیرهایی گذاشت. از جمله اینکه امسال به دلیل کرونا پایتخت کتاب ایران برگزار نشد و به شیراز به عنوان شهر برگزیده فرصتی برای اجرای برنامه‌هایش داده شد. آثار کرونا در همه حوزه‎های فرهنگی و اجتماعی و کتابخوانی مشهود است. اما تاثیرات کرونا بر هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با همه تاثیرهای مخرب کرونا، فرصت‌هایی را رقم زده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر در این آیین ضمن تبریک عید سعید مبعث، آغاز راه رستگاری و طلوع تابنده مهر هدایت و عدالت، بیان کرد:  با توجه به پیشینه فرهنگی و غنی استان بوشهر، این استان از ظرفیت بالایی برای برگزاری مطلوب جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و قرارگرفتن در ردیف استان های برتر کشور برخورداراست.

فاطمه کرمپور عنوان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره ترویج فرهنگ کتابخوانی، حمایت از اقدامات انجام‌شده در روستاها، پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و همچنین معرفی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مرتبط با کتاب‌خوانی است که با مشارکت مردم و دستگاه‌های فعال در روستا انجام شده یا اجرای آن برای سال آینده پیش‌بینی شده است.

وی افزود: انتخاب روستای گورک سادات از شهرستان تنگستان به عنوان روستای شایسته تقدیر دوست دار کتاب مرهون برنامه ها و تلاش های  خانم لیلا رستمی مسئول طرح کتابخوانی روستای گورک سادات و آقای  سید محمد هاشمی دهیار روستای گورک سادات و حمایت و همدلی دهیار و شورای اسلامی با فعالیت های این نهاد صد درصد فرهنگی است.

در پایان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر از تلاش و کوشش های آنیتا مظفری معاون فرهنگی ومطبوعاتی، محمد علی بهزادی رئیس اداره ارشاد تنگستان، درویشی بخشدار بخش دلوار آقای عمار خدری رئیس اداره کتابخانه های تنگستان، خانم امیری کارشناس تازه ها کتاب ومطبوعات اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی و تمامی کسانی که در این جشنواره مشارکت داشتند تقدیر کرد وخاطرنشان کرد: از مهم‌ترین اهداف جشنواره گسترش، توسعه و ترویج تقویت برنامه‌های کتابخوانی و تقویت زیر ساخت‌های فرهنگی و ترویج کتابخوانی در مناطق روستایی و آبادی‌های عشایری عنوان شده است.

لازم به ذکر است که در این آیین سرکار خانم اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران دکتر محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر محسن جمالی رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشورآقای علیرضا مختار پور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور حجه الاسلام و المسلمین حبیب الله رضا ارزانی رئیس ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد آقای ابراهیم حیدری مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی از طریق درگاه های الکترونیکی پخش زنده برنامه‌ حضور داشتند.

در پایان این مراسم نیز برگزیدگان هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی شدند.

به روستاهای برگزیده این برنامه تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال هدیه نقدی از سوی نهادها و سازمان‌های همکار در این جشنواره پرداخت خواهد شد.

در برگزاری این برنامه دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی اعم از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ،نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران ، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان مشارکت دارند.

هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران از شهریورماه امسال با اعلام فراخوان آن شروع به کارکرد.شیوع و گسترش بیماری کویید ۱۹ باعث شد برگزاری این برنامه با رویکرد توجه به فضای مجازی برگزار شود و علی‌رغم شیوع این بیماری امسال ۲۰۵۰ روستا و منطقه عشایری از سراسر کشور در این برنامه شرکت کردند که نسبت به سال گذشته از رشد ۴۰ درصدی برخوردار است.