زودتر از میانگین کشوری به محل حادثه می‌رسیم/کاهش فوتی در حین انتقال
زودتر از میانگین کشوری به محل حادثه می‌رسیم/کاهش فوتی در حین انتقال

ندای استان:رییس سازمان اورژانس استان بوشهر گفت: میانگین رسیدن آمبولانس در حوادث جاده‌ای کشور ۱۵ دقیقه و در شهری ۹ دقیقه است؛ در حالی که این میانگین در استان بوشهر به ترتیب ۹ دقیقه و ۷ دقیقه است.

به گزارش ندای استان، عبدالرحیم دادجو در نشست خبری ادامه داد: همچنین فاصله پایگاههای اورژانس جاده‌ای در کشور به طور میانگین ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر است که این فاصله در بوشهر  به طور متوسط ۲۳ کیلومتر شده، همچنین به لحاظ در کشور به طور میانگین به ازای هر ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر یک پایگاه اورژانس وجود دارد اما در استان به ازای هر ۲۲ هزار نفر یک پایگاه فعال می باشد.

وی با بیان اینکه اورژانس بوشهر در سال ۴۰ هزار ماموریت انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: سازمان اورژانس استان بوشهر با ۵۵ آمبولانس در قالب ۵۳ پایگاه شهری و جاده‌ای و یک پایگاه هوایی فعالیت می‌کند.

بیماران نگران انتقال با بالگرد نباشند

رییس سازمان اورژانس استان یادآور شد: پایگاه اورژانس هوایی بوشهر از سال ۹۳ با استفاده از بالگرد ارتش آغاز به کار کرد، اما از سال ۹۶ یک فروند بالکرد از شرکت خصوصی اجاره شد تا به صورت دربست به عملیات هوایی اورژانس بپردازد.

وی اظهار کرد: امروز بیماران در استان نگران اعزام به موقع به مراکز درمانی نیستند و بالگرد اورژانس هوایی می تواند در صورت لزوم بیمار را به شیراز منتقل کند.

کاهش فوتی در حین انتقال

دادجو با بیان اینکه انتقال به موقع مصدومان از افتخارات سازمان اورژانس است می گوید: امسال فوتی حین انتقال در آمبولانس های استان تنها ۹ مورد بوده که ۳ نفر تصادفی و ناشی از شدت جراحت بوده و ۶ نفر هم غیر تصادفی و عمدتا ناشی از سکته ها می باشد.

به گفته وی، امسال ۳۶ احیای موفق از سوی اورژانس صورت گرفته و ۶ زایمان در آمبولانس نیز به ثبت رسیده است.

هزینه بالای شهرداری بابت مجوز ایستگاه اورژانس

رئیس سازمان اورژانس استان بوشهر با اشاره به ضرورت احداث دومین ایستگاه اورژانس شهری بوشهر خاطرنشان کرد: ۵۴۰ متر مربع زمین در دهکده گردشگری به این منظور خریداری کردیم، اما شهرداری بابت صدور مجوز آن حدود ۵۰۰ میلیون تومان عوارض تغییر کاربری از فضای سبز به درمانی مطالبه کرده که تقریبا نیمی از هزینه پروژه است، از این رو تقاضا داریم با توجه به تاثیر این پروژه برای حضور سریع تر اورژانس در حوادث، شهرداری برای صدور مجوز همکاری بیشتری کند.

وی گفت: این پایگاه جایگزین پایگاه غیر استاندارد باغ زهرا مستقر در آتش‌نشانی است که تنها ۱۰ متر مربع است و بارها از سوی آتش نشانی به دلیل نیاز به اتاق شان درخواست شده که محل را ترک کنیم.

اورژانس و بیماران کرونایی

دادجو در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه از زمان شیوع کرونا، بیش از ۷۰۰ بیمار کرونایی با آمبولانس‌های اورژانس‌ به مراکز درمانی منتقل شده‌اند ادامه داد: ۱۰۰ تن از کارکنان اورژانس نیز به کرونا مبتلا شده‌اند اما هیچ مورد فوتی در میان آنها رخ نداد.

دادجو دریاره گلایه ها برخی بیماران کرونایی پیرامون عدم حضور آمبولانس اورژانس می گوید: اورژانس وظیفه امدادرسانی به بیمارانی دارد که با خطر جانی مواجه اند، در حالی که برای بیماران کرونایی بر اساس تریاژ تلفنی از سوی کارشناسان تشخیص داده می‌شود که نیاز به اعزام آمبولانس وجود دارد یا شرایط به نحوی است که امکان حضور وی با خودروی شخصی یا تاکسی تلفنی به مرکز درمانی است.

به گفته وی، چرا که انتقال بیماران کرونایی عملا باعث می شود آمبولانس ها حدود پنج ساعت برای گندزدایی غیرفعال شوند و حضورمان در حوادث رانندگی یا سکته ها که خطر جانی بیشتری دارد را محدودتر می کند.