کرونا و شاد دانش‌آموزان بوشهر را چاق‌تر کرد
کرونا و شاد دانش‌آموزان بوشهر را چاق‌تر کرد

ندای استان:دانش آموزان استان بوشهر در بین چهار استان کشور از نظر نداشتن وزن طبیعی هستند.

به گزارش ندای استان، این آماری است که از دل طرح کنترل قد و وزن دانش‌آموزان معروف به «کوچ» در سال جدید منتشر شده، آسیبی که امروز مخفی به‌شمار می‌آید و کسی به فکر آن نیست ولی سال‌های بعد باید روی درمان بیماری‌ های ناشی از آن هزینه کرد.

این بررسی نشان می دهد ۶۴ درصد دانش آموزان استان بوشهر وزن طبیعی ندارند و از چاقی، اضافه وزن یا لاغری زیاد رنج می برند، درحالی که این شاخص در کشور ۶۰ درصد است، یعنی ۴ درصد مناسب تر از بوشهر.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر می گوید: قرنطینه خانگی، بی‌ تحرکی، تعطیلی مدارس و ریزه‌خواری ازجمله دلایل عمده اضافه‌وزن و چاقی در دانش‌آموزان است.

اسد حصیری در گفتگو با «خلیج فارس» با بیان اینکه در طرح کوچ، با کمک خانواده ها و بصورت آنلاین قد و وزن ۹۸ درصد دانش آموزان استان ثبت شد، اظهار داشت: ۳۲ درصد دانش آموزان استان دارای اضافه وزن یا چاقی هستند و از این نظر جزو شش استان کشور محسوب می شویم.

حصیری با اذعان به اینکه چاقی در بین دختران بیش از پسران است، اضافه کرد: عدم تحرک و تغذیه نامناسب دو عامل اصلی تشدید این موضوع است.

به گفته وی، پیش از شروع طرح کوچ، انتظار چنین آماری وجود نداشته و اکنون که زنگ خطر به صدا درآمده، ضرورت دارد همه بخش ها از دانشگاه علوم پزشکی، خانواده، آموزش و پرورش ورسانه های جمعی درخصوص تغذیه و تحرک دانش آموزان مداخله صورت بگیرد.

استان‌های چاق و لاغر کدامند؟

حدود ۴ ماه از سال تحصیلی سپری شده که به شکل مجازی و از خانه دنبال شده، از این رو خانه نشینی کودکان و نوجوانان باعث افزایش آمار چاقی و اضافه وزن گردیده است.

طبق اطلاعات منتشرشده از طرح «کوچ»، استان تهران، مازندران، گیلان، اردبیل و آذربایجان شرقی دارای بیشترین میزان دانش‌آموزان دارای اضافه‌وزن هستند و استان‌های گیلان، شهر تهران، مازندران، البرز، بوشهر و خوزستان بالاترین میزان دانش‌آموزان چاق را به ‌خود اختصاص می‌دهند.

از سویی دیگر آمارهای طرح کوچ نشان می‌دهد که ۶درصد دانش‌آموزان لاغر یا خیلی لاغر هستند و وزن طبیعی ندارند که این مس‍أله نشان می‌دهد دچار سوءتغذیه هستند.

استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و کرمان بیشترین میزان دانش‌آموز لاغر را دارند.

اضافه‌وزن و چاقی از معضلاتی است که به شکل خاموش دامن بیشتر کودکان و نوجوانان را گرفته و با شیب نگران کننده ای ادامه می یابد؛ کودکانی که غذاهای مناسب نمی‌خورند، کمتر بازی می‌کنند و تحرک ندارند، چاقی خیلی زود گریبانشان را می‌گیرد.