بجای مرکز،باید در استان برای کاهش ساعت تصمیم گیری شود
بجای مرکز،باید در استان برای کاهش ساعت تصمیم گیری شود

ندای استان:در آستانه اجرای محدودیت یک ماهه فعالیت اصناف غیر ضروری تا ساعت ۱۸، بسیاری از مغازه داران بوشهر نسبت به تبعات ناشی از آن بر درآمد و کسب و کارشان نگران هستند.

به گزارش ندای استان، در شرایطی که کرونا همچنان در کشور می تازد و آمار قربانیان رسمی آن از ۴۰۰ نفر گذشته، تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر محدودیت ساعت کار اصنافی که غیرضروری اعلام شده آن هم برای یک ماه، غصه فعالان بازار را از کسادی و تعطیلی های ماههای اخیر بیشتر کرده است.

اولین اقدام برای مقابله با شیوع کرونا در کشور تعطیلی اجباری عمده صنوف در اسفندماه سال گذشته بود که تا اوایل اردیبهشت امسال ادامه یافت، آن هم در شرایطی که اصناف یک سال را در انتظار عید نوروز و رونق کسب و کارشان بودند، ولی به دلیل ضرورت کنترل کرونا، تعطیلی رقم خورد.

پس از بازگشایی ها نیز اغلب اصناف درگیر رکود شده و کمکهای حمایتی دولت نیز نتوانست جبران مافات کند، طوری که بدهی‌های بسیار، اجاره‌ ها، هزینه مالیات و عوارض، کاهش توان اقتصادی مردم و کاهش فروش ضربه سختی به صنوف مختلف زد.

حالا با شروع موج سوم بیماری کووید ۱۹، ستاد ملی مقابله با کرونا برای فعالیت مشاغل غیرضروری در تهران، مراکز استانها و شهرهای پرجمعیت محدودیت کار تا ساعت ۱۸ وضع نمود که این محدودیت شمار بسیاری از صنوف توزیعی و خدماتی را دربرمی‌گیرد.

از جمله برخی از این صنوف، آبمیوه فروشی‌ها، مراکز طبخ غذا، قنادی و خشکبار، آرایشگاه‌ها و فروشگاههای لوازم آرایشی و بهداشتی، فروشگاههای لوازم خانگی، فرش و موکت، اسباب فروشی، خدمات چاپ، آتلیه و عکاسی، کافه و قهوه خانه و رستوران ها هستند که از فردا (سه شنبه) به مدت یک ماه تا ساعت ۱۸ مجاز به فعالیت هستند.

این تصمیم بسیاری از صنوف مرکز استان را نگران کرده است، چرا که فعالیت صنوف در بوشهر بصورت دو نوبته است، طوری که صبح از ساعت ۹ تا ۱۳ و مجددا عصر از ۱۷ تا ۲۱ فعالیت داشته و عمده کسب و کارشان نیز در ساعات اولیه شب می باشد.

برهمین اساس، اصناف خواستار این می باشند که تصمیم گیری در خصوص تعطیلی کسب و کارها یا محدودیت ساعتی فعالیت شان به ستاد استانی مقابله با کرونا واگذار شود تا این ستاد با در نظر گرفتن همه جوانب و شرایط منطقه‌ ای، محدودیتها را برنامه‌ریزی کند.

به گفته آنها، تصمیم ستاد ملی کرونا در تهران برای اصناف پایتخت که عمده آنها یکسره صبح تا عصر فعالیت دارند، مشکل چندانی پیش نمی آورد، ولی برای اصناف شهرهایی مثل بوشهر که عمده زمان حضور مشتریان از همان زمان غروب و اوایل شب است، به درآمدهای شان در این شرایط نامناسب ضربه بیشتری وارد می کند.

تعهدات دولت به بازاریان اجرا نشد

معاون اتاق اصناف مرکز استان بوشهر در اعتراض به مصوبه اخیر ستاد کرونا مبنی بر تعطیلی واحدهای صنفی مرکز استان در ساعت شش عصر می گوید: در موج اول بروز ویروس کرونا در اسفند ماه گذشته، دولت در برابر کسبه مردود شد زیرا هیچ یک از تعهدات خود را در برابر بازاریان به انجام نرساند.

سعید مفتخر ادامه داد: طبق وعده دولت قرار بود چهارصد و ده میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای توزیعی خدماتی مرکز استان ارائه شود اما آمارها می گوید که کمتر از یک پنجم این مبلغ از طرف دولت پرداخت شده است.

به گفته وی، دولت در سال جدید نه تنها هیچ کمکی در پرداخت مالیات به کسبه زیان دیده از کرونا نکرد و نه تنها هیچ بخشودگی شامل حال کسبه نشد، بلکه مالیات بازاریان در سال جاری با پنج درصد افزایش محاسبه شد. همچنین در ماههایی که مدیران ارشد استان و کشور وعده دادند که چک هیچ یک از بازاریان برگشت نمی خورد عموم چک ها در موعد خود به بانک رفت، برگشت خورد و در نهایت وصول شد. علاوه بر این، وام هایی که کسبه اخذ کرده بودند نه تنها بازپرداخت شد که جرایم آنها هم گرفتند. با این سابقه، تعطیلی و محدودیت بازار بسیار دشوار است.

محدودیت فعالیت مشاغل با توجه به شرایط هر منطقه باشد

رئیس اتاق اصناف بوشهر در این خصوص گفت: محدودیت فعالیت مشاغل مشمول مصوبه ستاد ملی و استانی کرونا، باید با توجه به شرایط هرمنطقه باشد نه یک نسخه برای همه نقاط پیچیده شود.

مصطفی گراشی بیان کرد: واحد‌های صنفی هر منطقه با توجه به شرایط آب وهوایی و فرهنگی منطقه خود فعالیت می‌کنند به طور مثال در بوشهر که هوا گرم است مردم به طور معمول بعدازظهر‌ها خرید می‌کنند.

او ادامه داد: سال‌هاست واحد‌های صنفی در استان تقریبا همزمان با اذان ظهر مغازه خود را می‌بندند و سپس ساعت ۱۷:۳۰ یا ۱۸ مغازه را باز می‌کنند و مردم نیز که صبح‌ها مشغول به کارند بعدازظهر برای خرید مراجعه می‌کنند.

رئیس اتاق اصناف بوشهر افزود: با توجه به شرایطی که ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا در نظر گرفته واحد‌های صنفی در شهر‌های بوشهر و برازجان از فردا (۲۰ آبان) به مدت یک ماه باید ساعت ۱۸ به کار خود پایان دهند به این ترتیب در عمل مدت زمان فعالیت اصناف گروه ۲، ۳ و ۴ به صبح تا ظهر محدود می‌شود که این کار آن‌ها را در تامین معاش دچار مشکل خواهد کرد.

او بیان کرد: نه تنها در بوشهر که در دیگر نقاط کشور نیز واحد‌های صنفی در خصوص محدودیت فعالیتشان با مشکلاتی رو به رو هستند که قرار است در جلسه‌ای با حضور وزیر کشور بررسی شود.

رئیس اتاق اصناف بوشهر تاکیدکرد: با این وجود اگر ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا همچنان بر اجرای مصوبه تعطیلی اصناف از ساعت ۱۸ اصرار داشته باشند، واحد‌های صنفی بوشهر نیز به آن پایبند خواهند بود.

گراشی گفت: به واحد‌های صنفی مشمول این محدودیت گفته‌ایم که خواسته آن‌ها را از طریق قانونی پیگیری می‌کنیم، اما تا به دست آمدن نتیجه، مصوب‌ها را رعایت کنند.