بوشهر آزمایشگاه ژنتیک ندارد
بوشهر آزمایشگاه ژنتیک ندارد

ندای استان:نبود آزمایشگاه تشخیصی ژنتیک در بوشهر یکی از مشکلات اساسی در استان است که باعث شده تا مردم برای تامین نیاز خود به این آزمایشگاه، ناچار به مراجعه به دیگر استان‌ها باشند.

به گزارش ندای استان،علم سلامت روز به روز در حال پیشرفت است و هر روز به توان و کارایی و اثربخشی متخصصان و فعالان این حوزه اضافه می‌شود و جوامع مختلف نیز تلاش دارند که با تقویت زیرساخت‌ها، از این پیشرفت‌ها بهره‌مند شوند.

تشخیص، یکی از مهمترین اقدامات در حوزه سلامت است که تشخیص به‌موقع و اقدام لازم در این زمینه باعث می‌شود که از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری شود و یا اینکه از تشدید آن پیشگیری شود.

آزمایشگاه ژنتیک طی سال‌های اخیر به عنوان یک نیاز اساسی در تشخیص بیماری‌های ژنتیکی و مادرزادی نقش مهمی را در کاهش تولدهای ناسالم داشته است و خدمات کم‌نظیری به زوج‌های جوان ارائه می‌کند.

بسیاری از مرگ و میرهای نوزادان مربوط به اختلالات ژنتیکی است به این معنا که مسائل ژنتیکی عامل مرگ بسیاری از نوزادان است پس بهتر است که برای جلوگیری از بروز چنین اختلالاتی مشاوره و آزمایش ژنتیک قبل از تولد نوزاد انجام شود.

زوج‌ها باید قبل از ازدواج و در حین بارداری آزمایشات مرتبط با بررسی‌های ژنتیکی جنین را افراد انجام دهند تا اقدامات لازم را برای اطمینان از سلامت فرزندتان به دست آید.

با اینکه بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی مانند معلولیت و ناتوانی درمان قطعی خاصی ندارند اما می‌توان تا قبل از هفته نوزدهم بارداری در صورت شناسایی جنین‌های بیمار با استفاده از سقط درمانی از تولد نوزاد مبتلا خودداری کرد یا برای اقدامات درمانی و مراقبتی پیش آگاهی داشت.

در همین راستا، آزمایشگاه‌های ژنتیک در نقاط مختلف کشور توسعه یافته است ولی در استان بوشهر این آزمایشگاه هنوز مستقر نشده است تا مردم این استان همچنان برای دریافت خدمات به دیگر استان‌ها مراجعه کنند.

مراجعه بوشهری‌ها به شیراز

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر صبح دوشنبه در نشست با مسئولان جهاد دانشگاهی استان بوشهر اظهار داشت: با توجه به نبود آزمایشگاه ژنتیک در استان بوشهر، بسیاری از مردم به شیراز یا دیگر استان‌ها مراجعه می‌کنند.

علیرضا حاجیونی با اشاره به تلاش جهاد دانشگاهی بوشهر برای رفع این نقص در استان، بیان کرد: با راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک جهاد دانشگاهی در بوشهر بسیاری از مشکلات در این زمینه رفع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مردم برای مراجعه به دیگر استان‌ها به منظور انجام آزمایش ژنتیک با مشکلات زیادی روبرو هستند، خاطرنشان کرد: رفت و آمد طولانی برای انجام یک آزمایش مردم را اذیت می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر پیشگیری از آسیب‌ها را یکی از مهمترین برنامه‌های بهزیستی دانست و ادامه داد: تقویت زیرساخت‌ها نقش مهمی در ارائه خدمات مناسب خواهد داشت.

آزمایشگاه در بوشهر راه‌اندازی می‌شود

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر در این نشست اظهار داشت: بوشهر از تنها استان‌هایی است که آزمایشگاه ژنتیک ندارد و این موضوع به عنوان یک نقص مهم محسوب می‌شود.

علی احمدی زاده با اشاره به استفاده از ظرفیت و توان جهاد دانشگاهی برای راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک بیان کرد: با همکاری و همراهی استانداری بوشهر و سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر این آزمایشگاه راه‌اندازی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم تا پایان سال جاری آزمایشگاه ژنتیک بوشهر را به صورت مشترک و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به مرحله راه‌اندازی برسانیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر بیان کرد: جهاد دانشگاهی تلاش ویژه‌ای دارد تا زمینه رفع کمبودها و تأمین نیازهای استان در زمینه‌های مختلف تأمین شود.

راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک در استان بوشهر نقش مهم و تأثیرگذاری را در رفع نیازها و مشکلات مردم استان خواهد داشت و مراجعه به دیگر استان‌ها را کاهش می‌دهد.