یک میلیارد دلار مشکل آلودگی عسلویه را حل می کرد
یک میلیارد دلار مشکل آلودگی عسلویه را حل می کرد

ندای استان:عیسی کلانتری گفت: مجلس باید عوارض آلایندگی را به سمت محیط زیست سوق دهد. این کار مجلس می تواند کمک کند تا آلاینده ها از کشور حذف شود.

به گزارش ندای استان،عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برنا گفت: مجلس باید عوارض آلایندگی را به سمت محیط زیست سوق دهد. این کار مجلس می تواند کمک کند تا آلاینده ها از کشور حذف شود.

او افزود: امروزه آن دسته از واحدهای آلاینده ای که در کشور وجود دارد هر کدام با وام یک میلیارد تومانی مشکل آلایندگی شان حل می شود.

کلانتری تصریح کرد: این پول می تواند ظرف مدت ۳ سال مشکل آلایندگی کشور را حل کند. طبق بررسی های دانشگاه هاروارد در ۳ هزار شهر، افزایش هر واحد ذرات pm 2.5 موجب افزایش ۸ درصدی بیماران کرونایی می شود. متوسط آلایندگی در کشور ۲۷ میکروگرم در هر مترمکعب است. این ۲۷ تبدیل به ۲۸ شود آمار کرونایی ما ۸ درصد بیشتر می شود. گاهی اوقات این رقم به ۸۰ می رسد و ۳۰۰ درصد آمار کرونایی ما را می تواند بیشتر می کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: اگر برای مثال امروز در کلانشهرها روزانه ۱۰۰ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست می دهد این آمار به ۳۰۰ نفر می رسد. این نتیجه آلودگی است و باید ریشه آن خشکانده شود. مجلس موظف است در این عرصه کمک کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: جلوگیری از این اتفاق نیاز به سرمایه گذاری دارد. مردم در زمستان اگر دمای هوای خانه خود را از ۲۴ درجه به ۲۳ درجه برسانند مقدار زیادی از مازت در هوا به واسطه نیروگاه ها کم می شود و وقتی مازت کم شود آلایندگی و تلفات کاهش پیدا می کند.

کلانتری با اشاره به معضلات اصلی حوزه مدیریت کشور گفت: سیاست ها ضد و نقیض است. امروزه ۷۰ درصد کامیون های کشور فرسوده شده است. تهران را به علت کرونا تعطیل کرده ایم اما ساخت و سازها ادامه دارد. اگر به جای تعطیل کردن شهر، ساخت و سازها متوقف شود به دنبال آن حرکت کامیون ها نیز متوقف خواهد شد و آلایندگی کمتر می شود و میزان تلفات ناشی از کرونا نیز کاهش می یابد.

او افزود: باید در خصوص گازهای متانی که در گاوداری ها منتشر می شود، اقدامی انجام داد و باید سیستم فاضلاب آن ها اصلاح شود.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کارخانه ها نباید فاضلاب خود را بدون تصفیه شدن دفع کنند. برخی فکر می کنند محیط زیست صرفا چهار عدد درخت و مرتع است در صورتی که محیط زیست تمامی زندگی ما است.

کلانتری با اشاره به معضلات عسلویه گفت: در گذشته در عسلویه با یک میلیارد دلار می توانستند فلرها (فلر گازی که به آن فلر استک یا برج فلر نیز می‌گویند و یک وسیله سوزاندن گاز است) را تعبیه می کردند، مشکل آلودگی حل می شد و این همه خسارت به محیط زیست وارد نشود. امروز ضرورت دارد کشور انرژی برداشت کند و باید همان زمان این معضل حل می شد زیرا نمی توان منتظر ماند تا طرف مقابل برداشت بیشتری کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان تاکید کرد: ما امروز تضادها را حل کرده ایم و دیگر مانع توسعه نیستیم. ما هم امروز بر این باور هستیم که مکران باید توسعه پیدا کند. سال ها محیط زیست به علت اینکه در بخش های کوچکی از آن لاک پشت ها تخم ریزی می کردند، با توسعه مکران مخالفت می کرد. کشور نمی تواند منتظر ما بماند و نیاز به طرح های توسعه دارد پس باید به گونه ای در کنار همدیگر این دو مورد را پوشش داد.