ساماندهی شناگاه‌های بوشهر، وعده‌ای که ۱۱ساله شد
ساماندهی شناگاه‌های بوشهر، وعده‌ای که ۱۱ساله شد

ندای استان:ساماندهی شناگاه‎‏های ساحلی آرزوی دیرینه‌ مردم استان که وعده تحقق آن بیش از یک دهه است تابستان هر سال به سال بعد موکول می‌شود و امسال هم طبق روال گذشته انتظارها به ۱۴۰۰ کشیده شد.

به گزارش ندای استان،حکایت تشنه در کنار ساحل دریا، واقعیت عجیب بوشهری‌ها است زیرا با وجود داشتن بیشترین مرز با خلیج فارس به طول بیش از ۹۰۰ کیلومتر،  ۹۰ درصد آب آشامیدنی مردم این استان از استان‌های همجوار تامین می‌شود و سالانه ده‌ها نفر در این استان بدلیل نبود شناگاه‌ها و پلاژهای مناسب شنا و نجات غریق، در دریا و رودخانه‌ها غرق شده جان خود را از دست می‌دهند یا مصدوم می‌شوند.

در شهرهای ساحلی استان بوشهر بویژه در نیمه نخست سال به دلیل شرایط گرم و آب و هوایی شنا در دریا تنها تفریح بسیاری از جوانان بوشهری است ولی همین دلخوشی با خبرهایی مبنی بر آلودگی شناگاه‌‏ها یا غرق شدن افراد به کام آنها زهر می‌‏شود.

بوشهری‌‏ها در حالی که پس از سال‌های متمادی با وعده‌های مسئولان چشم امید به تابستان ۹۹ برای لذت یک آب تنی با خیال راحت در خلیج فارس را داشتند اما این فصل نیز تمام شد تا پیر و جوان بوشهری همچنان در حسرت یک شناگاه استاندارد و سالم یک سال دیگر را با تکرار وعده مسئولان انتظار بشکند.

از طرفی تجویز شنا و راه رفتن در آب دریا توسط شمار قابل توجهی از پزشکان بوشهر و دیگر استان‌های همجوار برای بیماران مبتلا به دردهای عضلانی و مفاصل و کمر و پا بر شمار مشتاقان آب تنی در دریا افروده است اما این درحالی است که براساس اعلام مسئولان مرتبط بیشتر شناگاه‌های ساحل خلیج فارس در استان بوشهر آلوده و منشا بسیاری از بیماری‌ها است.

ایرنا نوشت،شنا کردن در مکان‌هایی که محل دفع فاضلاب‌های انسانی یا صنعتی و دارای آلودگی بالایی است خطرات زیادی به همراه دارد که ابتلا به بیماری‌های تب حصبه، انواع اسهال، هپاتیت، بیماری‌های گوارشی‌، ورم ملتحمه چشم، تراخم، کرم قلاب دار، عفونت‌های پوستی، گوش میانی و قارچی مانند کچلی و خارش پا از آن جمله است.

این درحالی است که جوانان استان بوشهر  به ناچار برای ساعتی فرار از گرما و شرجی دل به دریا می‌زنند در عمق آلودگی ساحل شیرجه می‌روند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهر گفت: موضوع ساماندهی شناگاه‎های استان بوشهر شاید ۱۰ سال است که این موضوع در نشست‏‌ها مطرح می‎شود ولی تاکنون سازماندهی و ساماندهی مناسبی برای آن صورت نگرفته است.

احمد بهروزیان فر افزود: همیشه نیز مطرح شده که مردم باید بتوانند از سواحل بخوبی استفاده کنند ولی تاکنون فضا برای استفاده مطلوب شهروندان فراهم نشده‌است که این رویه سردگمی برای ساحل نشینان استان بوشهر بوجود آورده تا نتوانند از این مزیت بخوبی استفاده کنند.

بهروزیان فر اظهار داشت: در هشت شهرستان ساحلی استان بوشهر باید با کمک شهرداری‏‌ها فضاهایی ایجاد شود تا در آغاز فصل گرما و شنا در سال آینده مردم بتوانند از نعمت دریا بخوبی استفاده کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ورود فاضلاب به شناگاه‌ها و نبود امکانات خدماتی مانند دوش و سرویس بهداشتی از مهمترین چالش شناگاه‌های این استان به شمار می‌رود.

سعید کشمیری افزود: در زمان حاضر برخی از شناگاه‌‏های بوشهر و گناوه به دلیل ورود فاضلاب به دریا به طور معمول آلوده هستند و با اجرای ۱۰۰درصدی شبکه فاضلاب در بنادر این استان این مشکلات تا حد قابل توجهی برطرف می‌شود.

وی با تاکید بر پایش آب بیان کرد: نصب دوش، رخت‌کن و سرویس بهداشتی از نیازهای ضروری سواحل استان بوشهر به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در تابستان امسال شناگاه‌های بندر دیر وضعیت مطلوبی داشتند اما آلودگی در شناگاه‌های کنگان و بوشهر بالا بود.

کشمیری اظهار کرد: به طور کلی ۸۹ مورد از نمونه برداری‌های انجام شده از شناگاه‌های استان بوشهر در تابستان مطلوب و ۳۲ مورد نامطلوب بوده‌است براین اساس تعیین مناطق غیر آلوده به فاضلاب برای استفاده مردم ضروری است.

وی گفت: با توجه به اینکه در استان بوشهر شناگاه رسمی و استاندارد وجود ندارد در نقاطی که فاضلاب راهی دریا می‌شود باید فاضلاب آن بی خطر شود تا آسیبی به مردم و ذخائر آبزیان وارد نشود.

کشمیری ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا شهروندان در هنگام شنا باید حداقل فاصله‌های چهار تا پنج متری را رعایت کنند تا از این طریق قطع زنجیره تماس رخ دهد.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان بوشهر گفت: از ۶ شناگاه این شهرستان براساس نمونه برداری‌های انجام شده یک شناگاه وضعیت آلودگی آن بحرانی و ۲ شناگاه نیز پرخطر تشخیص داده شده است.

صادق پورسالم افزود: شناگاه‌های بوشهر شامل پارک لیان، بندرگاه، پلاژ بانوان، جفره، ریشهر و پارک سیادت است که از جمله آنها شناگاه پلاژ بانوان و ریشهر پرخطر و شناگاه جفره در وضعیت بحرانی قرار دارد.

وی بیان کرد: شناگاه‌های لیان و بندرگاه در وضعیت سالم و شناگاه پارک سیادت بوشهر نیز به طور نسبی پاک است.

پورسالم ادامه داد: شهروندان به طور جد از شنا در شناگاه جفره بپرهیزند زیرا شنا در این محل آنها را در معرض ابتلا به بیماری‌های متعددی قرار می‌هد.

وی با اشاره به انجام نمونه‌گیری در عمق نیم تا یک و نیم متر اظهار کرد: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های میکروبی، شناگاه‌ها همواره باید مورد نمونه‌برداری وآزمایش میکروبی قرار گیرند زیرا استفاده از شناگاه‌های آلوده و میکروبی انواع بیماری‌ها را به انسان منتقل می‌کند.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان بوشهر گفت: در این ارتابط کمیته‌ پایش ساحل برای تعیین شناگاه‌های سالم در بوشهر تشکیل شده و به صورت فصلی مشکلات شناگاه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: کمیته پایش ساحل بوشهر با حضور اعضا وضعیت شناگاه‌های پاک و ناسالم را مشخص می‌کند و در این راستا شهرداری موظف است با پرچم‌گذاری یا نصب دیگر علائم، سالم یا ناسالم بودن شناگاه را برای شهروندان مشخص کند.

پورسالم عنوان کرد: بخشی از مناطق ساحلی بوشهر که محل ورود فاضلاب خام شهری است به محل شناگاه پرخطر و بحرانی تبدیل شده و باعث بروز بیماری‌های میکروبی از جمله گوارشی، روده‌ای و پوستی می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت اتصال همه فاضلاب‌های خانگی به شبکه فاضلاب افزود: صاحبان منازل باید فاضلاب واحد مسکونی خود را به شبکه فاضلاب متصل کنند تا باعث بروز مشکل در ساحل و محیط نشود.