بوشهر سومین استان جوان کشور
بوشهر سومین استان جوان کشور

ندای استان:پاسالار گفت: سهم جمعیت سالمند در این استان بر اساس آخرین سرشماری میزان ۴.۲ درصد است .

به گزارش ندای استان،مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت:این استان با شاخص سالخوردگی ۱۶، رتبه ۲۹ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است و سومین استان جوان کشور است.

اسکندر پاسالار با بیان اینکه دو سوم جمعیت استان در پنجره طلایی جمعیت قرار دارند، اعلام کرد: بوشهر پس از استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان پایین ترین میزان را در شاخص سالمندی دارد و استانی جوان محسوب می‌شود.

وی افزود: استان گیلان با ۴۹.۹۵ و سیستان و بلوچستان ۸.۳۸ بیشترین و کمترین میزان شاخص سالمندی را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: سهم جمعیت سالمند در این استان  بر اساس آخرین سرشماری میزان ۴.۲ درصد است .

پاسالار اضافه کرد: سهم سالمندان بالای ۶۵ سال کشور در اولین سرشماری در سال ۱۳۳۵ میزان ۳.۸ درصد بود که اکنون به ۶.۱ رسیده است و این نشان دهنده روند رو به افزایش سالمندی جمعیت در  است.

وی اعلام کرد: استان بوشهر ۴۹ هزار و ۱۱ نفر جمعیت سالمند داردکه  از این تعداد ۲۳ هزار و ۱۹۷ نفر مرد و ۲۵ هزار و ۸۴۱ زن هستند و  ۳۲ هزار و ۲۷۵ نفر در شهر و ۱۶ هزار و ۶۲۴ نفر از آن در روستاها زندگی می‌کنند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر بیان کرد: سالمندی جمعیت به معنای افزایش سهم سالخوردگان در جمعیت است که از مهمترین تحولات قرن ۲۱ محسوب می‌شود و پیامدهای آن بر بخش‌های مختلف مسکن، کار و اشتغال، حمل و نقل و امکانات رفاهی و شهری اثر گذار است.

پاسالار با بیان اینکه امید به زندگی در بوشهر در میان مردان ۷۲.۹ و در میان زنان ۷۶ است، افزود: با افزایش امید به زندگی میزان سالخوردگی افزایش می‌یابد و این افزایش جمعیت سالخورده سبب می‌شود که توجه به مناسب‌سازی در مبلمان شهری، پارک‌ها و سایر خدمات شهری ضروری باشد.

وی گفت: این مساله سال گذشته نیز در شورای راهبردی جمعیت مطرح شد و با همکاری خوب مرکز بهداشت علوم پزشکی کلوپ های بهداشتی در محلات فعال شدند اما با شیوع کرونا ایجاد کلوپ اجتماعی سالمندان انجام نشد.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با اشاره به کاهش چشمگیر نرخ جمعیتی ۰ تا ۱۵ سال و افزایش نرخ سالخوردگی، اظهار کرد: چنانچه این روال ادامه داشته باشد در ۲۰ سال آینده ۲۵ درصد از جمعیت استان و کشور سالمند خواهد شد و این امر نگرانی‌های جدی را برای برنامه‌ریزی‌های آینده کشور ایجاد کرده است.

 

منبع:ایرنا