بیماری کشنده دامی پشت درهای استان بوشهر
بیماری کشنده دامی پشت درهای استان بوشهر

ندای استان: با توجه به تلفات بسیاری که طاعون نشخوار کننده می‌گیرد، معاینه و بررسی واکسیناسیون گله‌هایی که در کوچ پاییزه وارد استان می‌شوند، الزامی است.

به گزارش ندای استان،خسرو درویشی در گفت وگو با ایرنا، افزود: هر چند تاکنون موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان در حیات وحش بوشهر مشاهده نشده‌است اما مواردی از ابتلا به این بیماری در میان دام‌های استان‌ اصفهان و شهرستان لار فارس نزدیک‌ترین نقطه به بوشهر مشاهده شده‌است.

وی اضافه کرد: شهرستان بوانات فارس نیز از دیگر مناطقی است که این بیماری در آن شیوع یافته است و با توجه به قرار گرفتن در مسیر عشایر کوچ‌رو، دارای اهمیت است.

درویشی تاکید کرد: با توجه به تلفات بسیاری که این بیماری از نشخوار کنندگان کوچک می‌گیرد، معاینه و بررسی وضعیت واکسیناسیون گله‌هایی که در کوچ پاییزه وارد این استان می‌شوند، الزامی است.

رئیس نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر عنوان کرد: طاعون نشخوارکنندگان در بیشتر موارد دام‌های کوچک را بیمار می‌کند و از این رو کل و بزهای این استان در معرض این خطر قرار دارند.

وی اضافه کرد: این بیماری از طریق حیوانات اهلی که با حیوانات حیات وحش آبشخور و چراگاه مشترکی دارند، منتقل می‌شود.

درویشی گفت: طاعون نشخوار کنندگان بیماری شدید و فوق حاد محسوب می‌شود که ضایعه دستگاه گوارشی و تنفسی را به دنبال دارد و از علائم آن بروز ضایعاتی چون تاول در مجرای دهان است.

وی افزود: این بیماری واگیری بالایی دارد و مرگ و میر ناشی از این بیماری بسیار زیاد است، طوریکه نشخوار کننده بیمار پیش از اینکه به مرکز درمانی برسد، تلف می‌شود.

رئیس نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: مناطق حفاظت شده این استان باید به طور مداوم پایش شود و در صورتی که لاشه‌ای از این حیوانات مشاهده شد به سرعت بررسی و در محل امحا شود زیرا جابه جایی آن ممکن است ویروس را نیز جابه جا کند.

درویشی ادامه داد: این ویروس ضعیف تنها در بدن موجود زنده فعال است و در محیط بیرون ماندگاری پایینی دارد.

وی اضافه کرد: ضد عفونی آبشخورها نیز می‌تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد.

رئیس نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اعلام کرد: اکنون وضعیت واکسیناسیون دام‌های یکجا نشین استان که در نزدیکی مناطق حفاظت شده سکونت دارند، بخوبی انجام شده‌است.

درویشی اظهار کرد: قرنطینه، معاینه و بررسی وضعیت واکسیناسیون دام‌های ورودی این استان به عهده اداره کل دامپزشکی است با این حال به محیط بانان نیز اعلام شده‌است در صورتی که به دام‌های کوچ رو مواجه شدند وضعیت واکسیناسیون آنها را بررسی کنند.

وی با اشاره به نزدیک بودن آغاز کوچ پاییزه به استان بوشهر، بیان کرد: با توجه به تلفات سریع و بالای این بیماری پیشگیری بهترین راه است و در غیر این صورت باید شاهد اوج گیری تلفات این گونه جانوری در مناطق حفاظت شده استان بوشهر باشیم.

رئیس نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر عنوان کرد: نزدیک به یکهزار راس کل و بز در مناطق شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم، تنگ باهوش، مند و کوه سیاه استان بوشهر وجود دارد.