رسوب ۱۳ هزار تن کالا در بندر بوشهر/خودرو ولاستیکهای دپو شده
رسوب ۱۳ هزار تن کالا در بندر بوشهر/خودرو ولاستیکهای دپو شده

ندای استان:به‌گفته عباسی، بیشترین کالا‌های رسوب شده لاستیک خودرو‌های سبک و سنگین، هزار خودروی خارجی و ۲۳۵ نِگله ماشین‌آلات سنگین و تجهیزات هستند که فضای انبار‌ها و محوطه‌های اداره بندر بوشهر را اشغال کرده‌اند.

به‌گزارش ندای استان، عبدالسعید عباسی در گفت‌وگوی اختصاصی با صداوسیما گفت: بندر‌ها برای خدمات‌دهی به بازرگانان زیرساخت‌هایی شامل اسکله، محوطه، انبار و تجهیزات مهم و اساسی را ایجاد می‌کنند و لایروبی دهانه‌ها را انجام می‌دهند.
او ادامه داد هم‌اکنون به‌دلیل انبارش فراوان و بالا بودن رسوب کالا در بندر بوشهر نمی‌توانیم از این زیرساخت‌ها استفاده کنیم؛ هم‌چنین نوبت انتظار شناور‌ها بالا رفته و نمی‌توانیم  شناور‌های زیادی را در اسکله پهلو دهیم.
عباسی آمار داد که «هم‌اکنون بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن کالای غیرکانتیری در انبار‌ها و محوطه‌های بندر بوشهر رسوب شده که بیش از ۹ هزار و ۳۰۰ تن آن یعنی ۷۳ درصد متروکه است.» کالای متروکه به کالایی گفته می‌شود که پس از ۴ ماه تعیین‌تکلیف نشده و از گمرک خارج نشود.
رئیس اداره امور بندری اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر ادامه داد که ۵ هزار و ۳۰۰ TEU کانتینر در محوطه بندر بوشهر رسوب شده که هزار و ۳۰۰ TEU کانتینر یعنی ۲۵ درصد آن متروکه است.
به‌گفته عبدالسعید عباسی، بیشترین کالا‌های رسوب شده لاستیک خودرو‌های سبک و سنگین، هزار خودروی خارجی و ۲۳۵ نِگله ماشین‌آلات سنگین و تجهیزات هستند که فضای انبار‌ها و محوطه‌های اداره بندر بوشهر را اشغال کرده‌اند.
او دلایل این رسوب و متروکه شدن کالا‌ها در بندر بوشهر را در دو بخش پیش از اظهار و پس از اظهار کالا دانست که شامل مشکلات ثبت سفارش برای پیش از اظهار و مشکلات اسنادی و بانکی و تأمین ارز این کالا‌ها برای پس از اظهار هستند.
رئیس اداره امور بندری اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان این‌که بااین شرایط زمان ترخیص کالا طولانی می‌شود، در پاسخ به این‌که کالا‌های موجود چه زمانی تخلیه خواهند شد، گفت: قوانین خروج کالا‌های متروکه به‌گونه‌ای است که عملاً خروج کالا‌های موجود امکان‌پذیر نیست و مسائل آن نه‌در حوزه اداره بندر بلکه مربوط به گمرک و سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی است که باید با جدیت پای این کار باشند.
عباسی در پایان گفت که رویکرد اداره بندر و دریانوردی این است که شناور‌ها با تخلیه به‌هنگام در سریعترین زمان از بندر خارج شوند تا تخلیه و بارگیری به‌صورت پیوسته انجام شود؛ هم‌چنین کالایی که در زمان ۵ روز از بندر خارج شود مشمول هیچ هزینه‌ای نمی‌شود.
Visited 1 times, 1 visit(s) today