هر خانواده بوشهری کمتر از دو فرزند دارد/تابعیت هزار و ۵۰۰ فرزند مادر بوشهری
هر خانواده بوشهری کمتر از دو فرزند دارد/تابعیت هزار و ۵۰۰ فرزند مادر بوشهری

پاسالار گفت:روند رشد طبیعی جمعیت استان در سال ۱۳۹۰، یک و ۵۵ صدم درصد بوده که این شاخص در سال ۹۸ به یک درصد رسیده است.

به گزارش ندای استان، اسکندر پاسالار مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر در دومین جلسه شورای راهبردی جمعیت با اشاره به سیاست‌های تنظیم خانواده در سال‌های گذشته، تاکید کرد: تنظیم خانواده به معنای کاهش فرزندآوری نیست بلکه به معنای برنامه ریزی برای برخورداری از خانواده با جمعیت متعادل است که در گذشته به این مفاهیم به گونه‌ای دیگر توجه شده است.

او ادامه داد: از دهه ۶۰ به بعد، هم رشد جمعیت و هم بُعد خانوار در کشور به شدت کاهش یافت به طوری که در فاصله سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ شمار افراد خانوار از چهار نفر به سه نفر رسید.

کاهش ۶۲ درصدی شاخص افزایش جمعیت در هزار نفر

مدیرکل ثبت احوال بوشهر با بیان اینکه تا سال ۱۳۷۰ به ازای هر هزار نفر جمعیت ۴۰ نفر به جمعیت آن افزوده شده است، عنوان کرد: بعد از اجرای سیاست‌های تنظیم خانواده این میزان به ۲۰ نفر کاهش یافت و از سال ۱۳۹۸ تا کنون نیز این رقم به ۱۵ نفر رسیده است.

او گفت: پس از نتیجه سرشماری سال ۱۳۹۰ که نشان دهنده کندی رشد جمعیت کشور بود؛ سیاست‌های ۱۴ گانه حمایتی در زمینه رشد جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد.

هر خانواده کمتر از دو فرزند دارد

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر روند کاهش جمعیت را بی سابقه عنوان کرد و افزود: سطح جانشینی جمعیت یا خط باروری به صورت معمول ۲.۱ است یعنی هر زن و شوهر حداقل دو فرزند باید داشته باشند این در حالی است که در سال‌های اخیر خط باروری در کشور بین ۱.۶ و در استان بوشهر۱.۵ بوده  و هر خانواده کمتر از دو فرزند را تحویل اجتماع داده است.

پاسالار، با بیان این که آمار‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر تمایل به فرزند آوری کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: باید آموزش‌ها و مشوق‌هایی برای ترغیب افراد به فرزند آوری ارائه شود.

او، با یادآوری این موضوع که اوایل دهه ۱۳۴۰ به طور میانگین هر زن دارای ۸ فرزند بود، بیان کرد: در سال ۱۳۹۸ این میزان به کمتر از ۲ فرزند کاهش یافته است.

جمعیت استان بوشهر از یک میلیون و ۱۷۹  هزار نفر گذشت

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر، جمعیت این استان را بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۶۳ هزار و ۴۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: جمعیت برآوردی استان تا پایان مرداد امسال به یک میلیون و ۱۷۹ هزار و ۱۵۳ نفر رسیده است.

پاسالار، تراکم نسبت جمعیت به مساحت استان را ۵۱ نفر در هر کیلومترمربع  اعلام و بیان کرد: روند رشد طبیعی جمعیت استان در سال ۱۳۹۰، یک و ۵۵ صدم درصد بوده که این شاخص در سال ۹۸ به یک درصد کاهش یافته است.

تصویر مدارک هویتی از ارباب رجوع نخواهید

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر نیز رشد جمعیت جوان را به عنوان سرمایه اصلی یک کشور برای دستیابی به توسعه پایدار دانست و تصریح کرد: ضروری است سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب به برنامه تبدیل شود  و همه باید تلاش کنند تا این سیاست‌ها به بهترین شکل تحقق پیدا کنند.

مجید خورشیدی تصویب و اجرای قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را مهم خواند و آن را احترام به زن ایرانی دانست.

او همچنین بر ممنوعیت دریافت تصویر مدارک هویتی از خدمت‌گیرندگان دستگاه‌های اجرایی تاکید و بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی با اتصال به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور امکان احراز هویت از سازمان ثبت احوال کشور را به صورت برخط دارند و نیازی به گرفتن مدارک از مراجعان نیست.

هزار و ۵۰۰ فرزند مادر بوشهری و پدر خارجی، تابعیت ایرانی می‌گیرند

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری بوشهر هم با بیان اینکه قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را از اقدام‌های ارزشمند دولت برای احقاق حقوق ملت و صیانت از حقوق شهروندی عنوان کرد.

عبدالرضا بشیری اعطای تابعیت به فرزندانی که از مادر ایرانی هویت بگیرند را وظیفه اخلاقی دانست و گفت: پیش بینی می‌شود با اجرای این قانون حدود هزار و ۵۰۰ نفر به جمعیت استان بوشهر افزوده شود.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر نیز با بیان این موضوع که در گذشته کمتر خانواده‌ای حاضر می‌شد کودکی را به عنوان فرزند خود قبول کند، گفت: در حال حاضر متقاضیان فرزندخواندگی نسبت به قبل افزایش یافته است.