غیربومی‎‏ها در صدر تخلف‌‏های مرتبط با کارت‎های بازرگانی در بوشهر
غیربومی‎‏ها در صدر تخلف‌‏های مرتبط با کارت‎های بازرگانی در بوشهر

ندای استان:تخلف صاحبان کارت‌‎های بازرگانی یکبار مصرف به دلیل وجود کاستی‌‎های شرایط قانونی حاکم در تدوین و استفاده از آنها، فعالیت بازرگانان واقعی و فعالان عرصه تجارت در بوشهر را با مشکل جدی روبرو کرده است.

به گزارش ندای استان،کارت‌‎های بازرگانی یکبار مصرف، قصه درازی در اقتصاد ایران دارد که شکل‌گیری آن به قوانین و مقررات ناقصی برمی‌گردد که طی سال‌های متوالی بدون توجه به شرایط تجاری و اقتصادی کشور، تدوین شده‌اند.

صاحب‎نظران عرصه تجارت و بازرگانی بوشهر بر این باورند که این شرایط حاکم براین کارت‌ها نیاز مبرم به بازنگری دارد زیرا براساس واقعیت بخشی از کارت‌های بازرگانی به دلیل ضعف مقررات حاکم بر آنها، به ابزارهایی برای دور زدن قانون و فرارهای مالیاتی تبدیل شده‌اند.

به همین دلیل بود که ردپای‌شان تا سال گذشته در واردات خودنمایی می‌کرد تا صاحبان پشت پرده، خود را از مالیات معاف کنند و حال هم در صادرات ورود پیدا کرده‌اند تا بخشنامه‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات را دور بزنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد استان بوشهر به موازات شرایط مرزی و تجارت و بازرگانی، شاهد پدیده کارت‌های یکبار مصرف اجاره‌ای است که بیشتر آنها از استان‌های دیگر وارد گمرک‌های این استان شده و مشکلات زیادی در فعالیت تجاری ایجاد کرده‌اند.

ابطال و تعلیق ۱۷۰ کارت بازرگانی استان بوشهر
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در این باره گفت: کارت بازرگانی ابزار اقتصاد و ارز چند نرخی در تجارت خارجی است و تجربه نشان داده تا زمانی که قانون مالیات اصلاح نشود و مالیات و عوارض کارت بازرگانی در گمرک به صورت روزآمد گرفته نشود، همچنان شاهد تخلف در کارت‏‌های بازرگانی خواهیم بود.

ابوالقاسم محمدزادی ادامه داد: شاید در فضای عمومی از برخی کارت‎ها به عنوان کارت‌‏های استان بوشهر یاد شود ولی از ۱۶۱ کارت بازرگانی متخلف که بانک مرکزی به تازگی به این استان فرستاد، تنها سه کارت بیش از ۱۰ میلیون دلار عملیات تجاری داشتند که ارز آن به کشور بازنگشت و در سال‏‌های ۹۷ و ۹۸ باطل شدند.

محمدزاده با اعلام اینکه کمیته پایش رفتار تجاری تشکیل شده تا پالایش متخلفان حوزه فعالیت کارت بازرگانی شتاب بیشتری گیرد، یادآور شد: تعیین تکلیف کارت‏‌های بازرگانی متخلف که بیشتر دارندگان آنها غیربومی هستند، به استان مبدا صادرکننده کارت ارجاع می‌شود.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر ادامه داد: استان بوشهر در زمان حاضر ۷۰۰ کارت بازرگانی فعال دارد و از سال ۹۷ تاکنون ۱۷۰ کارت بازرگانی در استان بوشهر تعلیق یا باطل شده‌است.

محمدزاده عنوان کرد: صدور و تمدید کارت بازرگانی از ابتدا مردادماه تنها از طریق سامانه اعتبار سنجی و رتبه بندی انجام می‎شد ولی اکنون به دلیل یک برخی مشکلات نرم افزاری برای مدت ۲ ماه انجام این مهم در سامانه یکپارچه کارت بازرگانی نیز محقق شده‌است.

کارت‌ها بازرگانی رتبه‌بندی شده است

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر گفت: دولت و قوه قضائیه در ارتباط با کارت‏‎های بازرگانی یکبار مصرف اقدام‎های خوبی انجام داده‌اند و چنانچه اجاره‌‏ای بودن کارتی محرز شود متخلف مورد پیگیرد قضایی قرار می‎گیرد.

بهروز قره‌بیگی افزود: دولت کارت‎های بازرگانی را رتبه‌‎بندی کرده‌است که براساس سوابق آنها مجوزهای لازم به صاحبان کارت‎ها ارائه می‎شود ضمن آنکه در گمرک بوشهر نیز کمیته‎ای وجود دارد که به صورت ویژه کارت‎های بازرگانی را مورد رصد قرار می‎دهد.

وی در عین حال احصای کارت اجاره‌ای بازرگانی را امری مشکل خواند و اظهار داشت: هر فرد می‌تواند با مراجعه به اتاق بازرگانی به عنوان بازرگان متقاضی دریافت کارت شود و با طی کردن فرآیند قانونی کارت بازرگانی خود را از سازمان صنعت معدن و تجارت استان دریافت کند.

قره‌بیگی درباره نقش گمرک در احصای کارت های اجاره‌ای اظهار داشت: وقتی کالا به نام فردی وارد گمرک می‌شود، اظهارنامه گمرکی تهیه می‌کند؛ در صورتی که کارت بازرگانی وی از سوی اتاق بازرگانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تایید شود، می‌تواند فعالیت خود در این حوزه داشته باشد و کالای خود را از گمرک تحویل بگیرد.

وی با یادآوری اینکه تعلیق یا ابطال کارت‌های بازرگانی به عهده سازمان صمت است، گفت: اثبات اجاره‌ای بودن کارت بازرگانی برای گمرک سخت است زیرا فرد بر اساس شناسنامه‌ای که در دست دارد به گمرک مراجعه می‎کند و قانون نیز به دارنده کارت اجازه داده که خود یا وکیل قانونی وی برای امور گمرکی مراجعه کند.

قره‎بیگی اظهار داشت: در نگاه اول فرد قانون را رعایت می‎کند اما پس از مدتی ممکن است با کارت خود در چند استان فعالیت کند یا فردی چندین کارت در استان‌های مختلف اجاره کند که گمرک از این موضوع آگاهی ندارد.

تقاطع‌گیری هوشمند ابزار کار گمرک برای شناسایی کارت‏‌های بازرگانی 

وی ادامه داد: با این حال گمرک بوشهر با تقاطع‎گیری هوشمند به مواردی که مشکوک می‎شود آن را به سازمان صمت گزارش می دهد تا بررسی لازم برای آن صورت گیرد.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر گفت: در این ارتباط کمیته مشترکی نیز با حضور اتاق بازرگانی، گمرک و سازمان صمت بوشهر تشکیل شده‌است که با جمع شدن تعدادی کارت بازرگانی برای ابطال یا تعلیق احتمالی آنها تصمیم گیری‏ شود.

قره‎بیگی افزود: یکی از مشکلات گمرک نیز کارت‌های اجاره‎ای است و به طور طبیعی اگر این کارت‌‏ها نباشد هم اجرا مقررات و هم فرایند کار برای گمرک نیز راحت‎‌تر خواهد بود.

مدیرکل گمرک بوشهر گفت: با این حال گمرک بوشهر در بیشتر کارت‌‏های بازرگانی مواجه شده با مشکل مربوط به سایر استان‎‏ها است که در جای دیگری صادر و به لحاظ گمرکی نیز کار فرد انجام ‏دهیم ولی بعد گذشت زمان مشخص می‎شود که کارت فرد اجاره‌‏ای است.

غیربومی‎‏ها در صدر تخلف‌‏های مرتبط با کارت‎های بازرگانی در بوشهر

رییس اتاق بازرگانی بوشهر نیز گفت: این اتاق همگام با ترغیب و تشویق افراد شاخص به دریافت کارت بازرگانی، وظیفه اصلی خود می‌داند که از شان و جایگاه این کارت ذی قیمت نیز صیانت کند.

خورشید گزدرازی افزود: با آموزش‌های لازم به متقاضیان قبل از دریافت کارت، حساسیت ویژه بر احراز صلاحیت و اهلیت آنها در آزمون دریافت کارت، پایش آن بعد از تسلیم کارت به منظور جلوگیری از سوء استفاده از آنها و مراقبت از عضو جدید با هدف جلوگیری از بروز خسارت به خود و اقتصاد تمامی اقدام‎های ضروری برای پیگیری از سوء استفاده‌ها لحاظ می‎شود.

وی اضافه کرد: در این راستا همگام با دیگر دستگاه‌های ذیربط و نهادهای نظارتی و امنیتی، اتاق بازرگانی هم به سهم خود وارد عمل شده و با افزایش اهرم‌های کنترلی بر این حوزه نظارت می‎کند.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر اظهار داشت: تاکید بر حضور افراد و شرکت‌ها در دوره‌های آموزشی مرتبط و تخصصی به منظور آشنایی با قوانین و آیین نامه‌های کاری و آگاهی از تبعات سوء تخطی از قوانین مرتبط با نحوه عضویت در اتاق که می‌تواند منجر به تعلیق و یا ابطال عضویت متخلفان شود از جمله اقدام‏‌های کنترلی در این زمینه است.

ایرنا نوشت،گزدرازی اظهار داشت: اتاق بازرگانی فرآیند احراز اهلیت و صلاحیت حرفه‌ای را با وسواسی چند برابر گذشته انجام می‌دهد و به چابک سازی کمیته پایش کارت‌های بازرگانی با همکاری سازمان صنعت معدن و تجارت استان بوشهر، گمرک و دیگر نهادها و سازمان‌های مرتبط، برای انسداد هر نوع فعالیت غیر قانونی در این حوزه اقدام کرده‌است.

زیان تخلف کارت‌‏های بازرگانی متوجه اقتصاد کشور است

وی ادامه داد: اصلاح مکانیزم های دریافت مالیات ضروری است تا تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی بیش از پیش به استفاده صحیح از کارت خود ترغیب شوند، ولی وجود مشکلات متعددی بویژه توجه نکردن به منافع دارندگان کارت و تمرکز بر دریافت حداکثری مالیات از فعالان، محل تردید برای ورود تمامی فعالان اقتصادی برای استفاده در خور و شایسته از کارت‌های خود است.

گزدرازی گفت: با وجود سامانه مدیریت یکپارچه کارت‌های بازرگانی و صدور کارت‌های هوشمند و برقراری نظام رتبه بندی و چابک سازی کمیته پایش کارت‌های بازرگانی و نظارت دقیق تر و نیز ایجاد سامانه جامع گمرکی استفاده صحیح از کارت‌های بازرگانی افزایش و به تبع آن فرارهای مالیاتی به شدت کاهش یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر در مورد برخی سخت گیری‌هایی که از ناحیه اتاق بازرگانی برای صدور کارت اعمال می‌شود گفت: در این ارتباط باید به ارباب رجوع و دستگاه‌های نظارتی جوابگو باشیم که معتقدند بیش از اختیارات قانونی خود در این زمینه سخت‌گیری می‌کنیم و حتی تعیین سقف واردات بر اساس طول عمر کارت‌های بازرگانی هم از دیگر پیشنهادهای اتاق بازرگانی بود که با همکاری دیگر سازمان‌ها این موضوع عملی شد.

گزدرازی اظهار داشت: مقوله صادرات با توجه به اینکه مشمول پرداخت مالیات، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده  نیست، از این قید مستثنی هستند و واحدهای تولیدی چون مجوز را از مراجع ذیربط دریافت کرده و به عبارتی سرمایه‌های آنها در کشور موجود است از این شرط مستثنی شدند.

رئیس اتاق بوشهر در مورد وکالت استفاده از کارت بازرگانی به غیر گفت: مراجع ذیربط و صاحب نظران حوزه حقوق معتقدند که این امر اختیاری است و قانون مدنی به شهروندان اختیار وکالت داده‌است و هیچ شخص یا دستگاهی نمی تواند این حق را سلب کند.

گزدرازی اظهار داشت: سهم دارندگان کارت‌های بازرگانی که مرتکب تخلف می‌شوند شاید میزان قابل توجهی نباشد اما همین میزان هم منجر به ورود ضرر و زیان های مالیاتی و گمرکی زیادی به کشور می‎شود.

وی اظهارکرد: به منظور جلوگیری از سوء استفاده از این حق تاکید شده که دفاتر ثبت اسناد از دادن وکالتی که امتیاز کارت بازرگانی را واگذار می‎کند امتناع و به تعبیری در این زمینه محدودیت قائل شده و ممنوعیتی در کار نبوده است.

وی افزود: در اسنادی مانند وکالتنامه‌ها، صلح نامه‌ها و امثال آن در مورد کارت‌های متخلف در گمرک وجود دارد و در این مرحله دستگاه‌های نظارتی می‌توانند ورود کنند و براحتی این معضل را حل کنند که در این مسیر، اتاق بازرگانی می‌تواند اقدام به معرفی متخلف به کمیسیون انضباطی نماید که در نهایت این موضوع به ابطال کارت های بازرگانی منجر می‌شود.

کارگروه پایش رفتار تجاری فرصتی برای نظارت موثر بر کارت‏‌های بازرگانی

گزدرازی عنوان کرد: با توجه به تشکیل کارگروه پایش رفتار تجاری کسانی که رفتار سوء تجاری داشته باشند یا شروط زمان دریافت کارت را از دست داده یا کارت و امتیاز مترتب بر آن را به افراد دیگری واگذار کردند، به وضعیت آنها رسیدگی شود.

وی افزود: این اقدام‎ها در کنار ایجاد شفافیت در فرآیندها و کاهش دخالت عامل انسانی در این زمینه با ایجاد سامانه یکپارچه صدور و تمدید کارت های بازرگانی هوشمند، رتبه بندی کارت های بازرگانی و صدور دستورالعمل وحدت رویه صدور و تمدید کارت ها در اتاق های سراسر کشور و اخیراً نیز سامانه جامع صدور و تمدید کارت های بازرگانی، از دیگر اقدامات اثرگذار اتاق بازرگانی و سازمان های مرتبط در زمینه مدیریت بر نحوه استفاده صحیح از کارت‌های بازرگانی است.

گزدرازی افزود: وجود متخلف در حوزه فعالیت کارت بازرگانی پدیده‎ای است که تمامی دارندگان کارت بازرگانی یک استان را درگیر می‎کند.

وی افزود: از این حیث اتاق بازرگانی همواره به عنوان یک اولویت مهم به حوزه فعالیت کارت‎های بازرگانی متمرکز است تا خللی در کار تاجران با سابقه و خوشنام استان بوشهر صورت نگیرد.

گزدرازی اظهار داشت: با این حال اهرم نظارتی اتاق بازرگانی به صورت مستمر تقویب شده تا در سایه فعالیت شمار کمی متخلف فعالیت سایر تجار به مخاطره نیفتد.

دارندگان کارها‎ی بازرگانی به اداره کل امورمالیاتی بوشهر فراخوانده شدند

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر نیز گفت: تاکنون مبلغی به عنوان فرارمالیاتی قطعی برای دارندگان کارت‌های بارگانی متخلف ثبت نشده‌ است.

غلامرضا احمدپری افزود: با این وجود از سال گذشته طرحی مبنی بر پذیرش دارندگان کارت‎های بازرگانی آغاز شده‌است تا پس از تفکیک حوزه فعالیت آنها نسبت به دریافت مدارک آنها اقدام شود.

وی اظهار کرد: دارندگان کارت‎های بازرگانی شاید تاکنون مالیات پرداخت نکرده باشند ولی باید مشخص کنند که کارت خود را به فروش رساندند آن را به صورت اجاره‎ای به فرد دیگری واگذار کردند.