حذف ماهی و میگو از سفره ساحل‌نشینان بوشهری
حذف ماهی و میگو از سفره ساحل‌نشینان بوشهری

ندای استان: با گرانی قیمت آبزیان از جمله ماهی و میگو، خرید آن برای ساحل نشینان بوشهری در کنار خلیج فارس دشوار کرده و مصرف آن در سبد غذایی آنان را کاهش داده یا حذف کرده است.

به گزارش ندای استان،وجود بیشترین مرز دریایی با خلیج فارس یکی از مزیت‌های استان بوشهر است چراکه این استان با این آبراه مهم و استراتژیک بیش از ۹۰۰ کیلومتر هم‌مرز است.

سواحل خلیج فارس در استان بوشهر فرصت‌های مهم شیلاتی در عرصه صید و صیادی و آبزی‌پروری را فراهم کرده است به‌گونه‌ای که شغل و امرار معاش بیشتر ساحل‌نشینان بوشهری از طریق دریا و دریانوردی است.

صید آبزیان از جمله ماهی و میگو یکی از قابلیت‌های مهم استان بوشهر است که سالانه افزون بر ۶۰ هزار تن انواع آبزی در آبهای استان صید و به بازارها عرضه می‌شود.

غذاهای دریایی از جمله ماهی و میگو  در سفره‌های مردم ساحل نشین بوشهر

مردم سخت‌کوش و پرتلاش استان بوشهر به مصرف غذاهای دریایی از جمله ماهی و میگو اهمیت زیادی می‌دهند چراکه همواره در ادوار مختلف در سفره‌های مردم  این استان آبزیان وجود داشته است.

یکی از شهروندان بوشهری در بازار ماهی‌فروشان که با حسرت به ماهی و میگو نگاه می‌کرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: زمانی که به بازار ماهی فروشی می‌آمدم بهترین نوع ماهی انتخاب و به عنوان غذای آن روز استفاده می‌شد.

وی با بیان اینکه خرید ماهی و میگو با قیمت‌های سرسام‌آور و حقوق کارمندی امکان‌پذیر نیست گفت: باید شرایطی فراهم شود تا مردم ساحل‌نشین بتوانند از صید آبهای خلیج فارس در تهیه غذاهای خود استفاده کنند.

این شهروند بوشهری با  گلایه از مسئولان ذیربط که توجهی به مطالبات مردم نمی‌کنند تاکید کرد:  باید تدابیری برای متعادل شدن قیمت ماهی و میگو اندیشیده تا امکان خرید ماهی برای مردم فراهم شود.

خانم خانه‌دار دیگری که در بازار ماهی فروشان بوشهر مشغول بررسی قیمت‌ها  بود با گلایه از وضعیت قیمت‌ها  گفت: توان  مالی برای خرید ماهی و میگو ندارم.

وی با بیان اینکه قبلا هر هفته سه تا چهار روز  در هفته خوراک دریایی در سفره‌مان بود افزود: اکنون هر روز قیمت ماهی و میگو نسبت به روز دیگر افزایش دارد و امکان تهیه آن نیست و من هر ۳۰ تا ۴۰ روز گشتی در بازار ماهی‌فروشان می‌زنم ولی امکان خرید وجود ندارد.

مغازه‌دار ماهی فروش نیز با تایید گرانی روزافزون آبزیان در بازار بوشهر خاطرنشان کرد: گرانی قیمت آبزیان  معیشت مغازه‌داران هم به خطر انداخته چراکه با عرضه ماهی و میگو برای فروش، خریداری وجود ندارد که این مهم رکود بازار در پی داشته است.

این روزها که فصل صید میگو در خلیج فارس استان بوشهر است

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر با اشاره به اینکه ۳۴ روز از صید میگو در استان می‌گذرد تصریح کرد:  صیادان استان بوشهر با استفاده از لنج و قایق تاکنون یک‌هزار و ۷۱۸ تن میگو صید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد افزایش دارد.

رضا جعفر ابراهیمی افزود: میانگین پنج‌ساله تجمعی صید میگو در استان بوشهر در این مدت یک‌هزار و ۱۵۶ تن بوده  و در مقایسه  با امسال ۴۷ افزایش داشته است.

وی، میانگین ۱۰ ساله تجمعی صید میگو را  یک‌هزار و ۲۹۶ تن دانست و بیان کرد: امسال این میزان صید به نسبت میانگین ۱۰ ساله  ۳۱ درصد افزایش داشته است .

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر با بیان اینکه در صید میگو ۷۸۲ فروند شناور مشارکت دارند گفت: در صید میگو امسال ۳۸۸ فروند لنج و ۳۹۴ فروند قایق مشارکت دارند که  تعداد خدمه  و ملوان هر شناور لنج بین ۸ تا ۱۱ نفر و قایق ۲ تا ۴ نفر است.

ابراهیمی با اشاره به قیمت میگو در بازار استان بوشهر افزود: با بررسی‌های انجام شده قیمت میگوی ببری هر کیلوگرم بین ۹۰ هزار تا ۱۱۰ هزار تومان و میگوی سرتیز یا سفید ۳۵ هزار تا ۴۵ هزار تومان است.

به گزارش تسنیم؛ بر اساس بررسی‌های انجام شده سرانه مصرف ماهی در کشور برای هر ایرانی ۱۱ کیلوگرم در سال است که این شاخص در بوشهر ۲۰ کیلوگرم برآورد شده است ولی این‌روزها که قیمت آبزیان افزایش یافته این سرانه به شدت کاهش یافته است.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که برای بهره‌مندی مردم ساحل‌نشین استان بوشهر از آبزیان خلیج فارس و تعادل قیمت آن، مسئولان مربوطه باید چاره‌اندیشی کنند و نظارت‌ها را افزایش دهند.