ثبت جهانی “سیراف” در آغاز راه/ حال گردشگری خراب است
ثبت جهانی “سیراف” در آغاز راه/ حال گردشگری خراب است

ندای استان:ارسطو زاده می گوید: مقدمات لازم برای ثبت جهانی بندر تاریخی سیراف آغاز شده، اما تحقق آن نیازمند مشارکت همه بخش ها می باشد.

به گزارش ندای استان، محمد حسین ارسطو زاده در نشستی خبری پیرامون ثبت تاریخی سیراف گفت: ساماندهی محوطه باید به قدری انجام شود که مدیریت میراث فرهنگی در آن منطقه را تضمین کند، همچنین همه ارکان تصمیم گیرنده نیز باید تضامین لازم را بدهند که به عرصه و حریم آن اثر احترام بگذارند که این موارد در دست پیگیری است.

وی درباره اینکه این مهم در چه مرحله ای است خاطرنشان کرد: هر کشور سالانه سهمیه ثبت یک اثر در یونسکو به عنوان ثبت جهانی دارد و همزمان ۷۰ تا ۸۰ اثر دیگر کشور مشابه سیراف در انتظار فراهم شدن شرایط برای ثبت جهانی هستند، از این رو هر اثر تاریخی که زودتر شرایط حراست از عرصه و حریم را فراهم کند، کاندیدای ثبت جهانی می شود.

به گفته ارسطوزاده، در دوره مسئولیت وی اعتبارات ملی میراث فرهنگی افزایش چندبرابری داشته و انتظار می رود در استان هم کمیته های برنامه ریزی شهرستانی به ریاست فرمانداران به موضوعات گردشگری و میراثی توجه کافی داشته باشند، چرا که ماموریت های این دستگاه فرابخشی است.

درباره عمارت شیرینه کم کاری نکردیم

مدیرکل میراث فرهنگی استان درباره انتقادات دلسوزان محیط زیست و گردشگری شهرستان دشتی پیرامون کم توجهی به عمارت شیرینه خورموج به عنوان بنای تاریخی ثبت شده و فعالیت مخاطره آمیز معدن سنگ در کنار آن اظهار داشت: در این زمینه کم کاری صورت نگرفته و حریم این بنای تاریخی حفظ شده است.

به گفته وی، تنها مورد درباره تردد ماشین آلات معدنی از کنار این عمارت بوده که مقرر شده جاده جایگزین دیگری پیش بینی شود.

افزایش موزه های استان

معاون میراث فرهنگی بوشهر نیز بیان کرد: تا قبل از سال ۹۲ تنها دو موزه در استان بوشهر فعال بود، اما با همت دولت تدبیر و امید در این مدت چهار موزه به این شمار اضافه شده‌ و همچنین ۲ موزه دیگر نیز در دست اجراست که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

ابراهیمی ادامه داد: یکی از این موزه‌ها موزه منطقه‌ای خلیج فارس است که در زمان حاضر برای احداث، مرمت، ساماندهی، تجهیزات و مطالعات آن از سال ۱۳۹۰ در استان بوشهر با ۳۸ میلیارد تومان اعتبار و با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: این موزه منطقه‌ای علاوه بر نمایش اشیای تاریخی استان بوشهر آثار تاریخی و باستانی استان‌های خوزستان، هرمزگان و فارس را نیز جمع‌آوری و به نمایش گذاشته می‌شود.

ابراهیمی افزود: همچنین در این موزه برای نخستین بار آزمایشگاه مرمت اشیا تاریخی و ایجاد مخزنی امن برای نگهداری اشیا در آن طراحی شده‌است.

به گفته معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با توجه به ظرفیت‌های مناسب و اشیا تاریخی و براساس مشارکت و مطالبه مردم موزه‌هایی در دشتستان، سیراف و بردستان به وجود آمده‌است.

او ادامه داد: ۱۲ موزه منطقه‌ای در کشور وجود دارد که یکی از آن‌ها در استان بوشهر قرار دارد و این بیانگر فرصت و ظرفیت تاریخی موجود در این استان است.

ابراهیمی گفت: تا قبل از سال ۹۲، هیچ شی تاریخی دراستان بوشهر مرمت نشده بود، اما باهمت کارشناسان میراث فرهنگی در زمان حاضر ۱۶۷ اثر تاریخی در استان بوشهر مرمت و حفاظت می‌شوند و با برنامه ریزی انجام شده ۸۰ اثر تاریخی دیگر نیز در دستور کار قرار دارند.

حال گردشگری خراب است

معاون سرمایه گذاری و گردشگری این اداره کل نیز حال و روز گردشگری را خراب دانست و گفت: شیوع ویروس کرونا باعث شده تنها در اسفند و فروردین به بخش گردشگری استان بوشهر ۸۷ میلیارد تومان خسارت وارد شود و با استمرار تعطیلی این واحدها، همین خسارت در ماههای اخیر هم تکرار شده است.

سکینه سالاری بیان کرد: تاکنون ۴۲ پرونده برای اعطای تسهیلات به بنگاه‌های زیان دیده از کرونا در حوزه گردشگری تشکیل شده که درخواست دریافت سه میلیارد تومان وام حمایتی کرده‌اند، اما به دلیل سختگیری های بانکی فقط ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

دو نشان جهانی برای صنایع دستی بوشهر

همچنین معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر گفت: با تلاش هنرمندان استان و توجهی که به بخش صنایع دستی شده‌، استان در سال ۹۷ موفق به دریافت دو نشان جهانی در رشته رند بافی و خوس دوزی شدند.

لیلا رحیمی افزود: همچنین صنعتگران دستی استان بوشهر ار سال ۹۲ تاکنون موفق به دریافت ۴۹ نشان ملی نیز شدند.

او عنوان کرد: ثبت روستای بحیری شهرستان دشتی به عنوان روستای ملی و جهانی برای نخستین بار به دلیل هنر نساجی سنتی پارچه پشمی شتر از دیگر موفقیت‌های صنایع دستی در استان بوشهر است که امروز باعث شده تعداد کارگاه‌های موجود در این روستا از پنج به ۳۰ کارگاه افزایش یابند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر گفت: از سال ۹۲ تاکنون ۶۹ نمایشگاه، ۱۱۴ بازارچه نوروزی در قالب هزار و ۵۳ غرفه صنایع دستی در استان بوشهر راه اندازی شده‌است.