بزرگترین مجتمع متانول جهان و پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در بوشهر افتتاح شد
بزرگترین مجتمع متانول جهان و پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در بوشهر افتتاح شد

ندای استان:دو طرح مهم صنعت پتروشیمی با سرمایه گذاری یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار در ارتباط زنده تصویری با رئیس جمهور در بوشهر به بهره‌برداری ‌رسید.

به گزارش ندای استان،حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی پیش از ظهر پنجشنبه در مراسمی۲ پروژه ملی را در قالب برنامه بزرگ و کشوری «تدبیر و امید برای جهش تولید» در استان‌ بوشهر افتتاح کرد.

در این راستا و در چارچوب برنامه “جهش دوم” وزارت نفت، بهره‌برداری از پروژه‌های متانول کاوه و پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در استان بوشهر با دستور رئیس جمهور به شکل رسمی آغاز شد.

برای احداث و بهره‌برداری از این پروژه‌ها در مجموع یک‌هزار و ۵۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده که به طور کامل از سوی بخش خصوصی تامین شده است.

با افتتاح این پروژه‌ها برای ۲ هزار و ۱۱۰ نفر نیز به طور مستقیم اشتغال پایدار ایجاد شده است.

بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: دو طرح پتروشیمی شامل متانول کاوه در شهرستان دیر و مجتمع پتروشیمی کیمیا پارس خاورمیانه در منطقه ویژه اقتصادی عسلویه است که در مجموع با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار امروز در مدار تولید قرار می‌گیرد.

مدیرعامل طرح متانول کاوه دیر گفت: این کارخانه بزرگترین کارخانه تولید متانول در جهان است که روزانه ۷ هزار تن متانول تولید می‌کند.

فواد جابری افزود: مجموع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این طرح ۹۵۰ میلیون دلار شامل ساخت واحد‌های تولید و اسکله‌های صادراتی است.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از این طرح ۱۳۵۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

احمدی معاون متانول کاوه نیز گفت: کیفیت محصول تولیدی بسیار بالاست و ۹۹.۹ درصد خلوص دارد.

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی کیمیا پارس خاورمیانه نیز گفت: این مجتمع پتروشیمی در زمینی به مساحت حدود ۸ هکتار در فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی عسلویه اجرایی شده و در مدت زمان چهار سال و براساس برنامه زمان‌بندی استاندارد با بیش از ۱۴ میلیون نفرساعت کار بدون حادثه، ساخته شده است.

عباس دولتی‌زاده افزود: این مجتمع پتروشیمی با سرمایه‌گذاری حدود ۶۰۰ میلیون دلار ساخته شده و با بهره‌برداری از آن ۷۰۰ نفر به طور مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

وی عنوان کرد: مجتمع پتروشیمی کیمیا پارس خاورمیانه با تولید مستمر و پایدار خود ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور را در سال جهش تولید افزایش می‌دهد.

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی کیمیا پارس خاورمیانه ادامه داد: این مجتمع در تلاش است تا با انجام کار مطالعاتی برای ساخت بخش پایین دستی و تولید محصولات دیگر از متانول، در جهت جلوگیری از خام فروشی گام بردارد که در صورت تحقق این امر می‌توان به درآمدزایی بسیار قابل توجهی در راستای تکمیل زنجیره ارزش دست یافت.

دولتی زاده افزود: ظرفیت تولید این مجتمع بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول در سال است و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده هر روز یک میلیون دلار درآمد از محل صادرات این محصول نصیب کشور خواهد شد.

وی گفت: با بهره برداری از این دو طرح در مجموع چهار میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی کشور اضافه خواهد شد.