شعله گرانی در بازار لوازم خانگی بوشهر
شعله گرانی در بازار لوازم خانگی بوشهر

ندای استان:کسی نمی‌گوید سود واحد صنفی چگونه محاسبه می شود، اصلا کسی در جریان محاسبه نحوه سود یا زیان دهی واحدهای صنفی نیست.

به گزارش ندای استان، هر روز با تیتر و خبر تازه‌ای در رابطه با بازار لوازم خانگی مواجه می‌شویم. این خبرها همه حول و حوش نبود جنس، گرانی افسارگسیخته، نبود نظارت، خواب بودن نهادهای نظارتی، عدم ایفای مسؤولیت توسط اتاق اصناف، تعزیرات و سازمان صمت و … می‌چرخد. همین موضوع بهانه نگارش گزارش‌های بسیار در نشریات و سایت‌های خبری ملی و محلی در سراسر کشور شده است.

روی اصلی اکثر این گزارش‌ها هم خواب بودن ناظران، نبود نظارت در بازار و … مسایلی از این گونه است. همین موضوع بهانه‌ای شد تا به بازار برویم و با تعدادی از فعالان صنفی رسته لوازم خانگی به گفت‌وگو بنشینیم.

کسبه چه می‌گویند؟

یکی از کسبه که حدود ساعت ۱۱ صبح درب مغازه‌اش را باز کرده بود عنوان داشت: همه می‌گویند بازاریان گران فروشی می‌کنند، همه می‌گویند اجناس موجود در واحدهای صنفی با قیمت درهم سه هزار و ۸۰۰ تومانی خریداری شده و ربطی به درهم ۶ هزار و ۲۲۰ تومانی امروز ندارد. طوری حرف می‌زنند که ما مقصر اصلی باشیم.

کسی نمی‌گوید سود واحد صنفی چگونه محاسبه می شود، اصلا کسی در جریان محاسبه نحوه سود یا زیان دهی واحدهای صنفی نیست. آنها درست می گویند، سرمایه ما اگر قبلا ۱۰۰ میلیون تومان بوده الان ۳۰۰ میلیون تومان شده. اما این همه ماجرا نیست. سود واحدهای صنفی این گونه محاسبه می‌شود که من یک یخچال را بفروشم و بروم یخچال دیگری با همان مارک و همان مدل بخرم و در مغازه‌ام بگذارم. مابه التفاوت پولی که در حساب یا دخل من می‌ماند سود من است.

من با ۱۰۰ میلیون تومان می توانستم پنج یخچال بخرم الان با ۳۰۰ میلیون تومان نمی توانم همان تعداد کالا در مغازه‌ام بگذارم. این است که واحد صنفی من از رونق می‌افتد. کما این که از رونق افتاده است و من کاسب که باید علی الطلوع درب واحد صنفی‌ام را باز کنم ساعت ۱۱ صبح به بازار می‌آیم.

نمی‌توانیم روی اجناس خود برچسب قیمت بزنیم

یکی دیگر از متصدیان واحدهای صنفی لوازم خانگی می‌گوید: گرانی بیداد می‌کند، ما دیگر نمی‌توانیم روی اجناس خود برچسب قیمت بزنیم. روزانه دو سه بار برچسب‌های قیمت اصلاح می‌شود، از طرفی به دلیل بروز کرونا واردات به استان بوشهر هم با وقفه مواجه شده و نمی‌توانیم جنسی وارد کنیم. همین موضوع باعث شده عرضه کم شود و تقاضا بالا برود.بدون تردید نتیجه این اتفاق گرانی است! بازاریان سردرگم شده‌اند، توان خرید مردم هر روز کمتر می‌شود و کسی نمی‌داند فردا چه خواهد شد. از مهرماه سال قبل تا امروز ۵۰ کولر سی هزار یکی از برندهای پرفروش در واحد صنفی من وجود دارد اما مردم سراغی از این کولرها نگرفته اند. سود ما به صفر رسیده و توان رقابت مان از بین رفته است.

وی می‌گوید: تصمیم گیران می‌گویند خریدهای قبل باید به قیمت قبل از گرانی باشد. خود این افراد می‌دانند که این حرف‌ها فقط عوام فریبی است زیرا همین افراد هم خودرو و طلا دارند که حتما با قیمت‌های قبل از گرانی خریده اند. آیا حاضرند طلایی که با قیمت گرمی ۱۰۰ هزار تومان خریده‌اند را به من به همان قیمت بفروشند؟ آیا حاضرند خودرو ایرانی خود را که مدل سال ۹۴ است را با قیمت قبل از گرانی بفروشند؟ چرا برای ما چیزی را می‌پسندند که خود، عامل به آن نیستند؟

وی می‌افزاید: در این مدت حتی اجناس ایرانی نیز چند مرحله با افزایش قیمت مواجه شده است. برخی از کالاهای برند مشهور ایرانی لوازم خانگی در چهار ماه اخیرحدود دو برابر شده است، اجاق گاز ایرانی در چهار ماه اخیر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است. برآورد ما این است که شرکت‌های ایرانی درصددند دوباره هم اجناس خود را گران کنند زیرا در هفته‌های اخیر تعدادی از برندهای مشهور ایرانی دارند به صورت قطره چکانی و با تاخیر زیاد کالای خود را روانه بازار می کنند.

چک‌های پاس نشده کسبه

یکی دیگر از کسبه بوشهری می‌گوید: تعدادی از کسبه به دلیل چک‌هایی که در بازار دارند که نمی‌توانند آن را پاس کنند دارند اجناس خود را به قیمت قبل از افزایش نرخ ارز (درهم ۴۵۰۰ تومان) می‌فروشند. همین افراد باید اجناس جدید مغازه‌های خود را با درهم ۶ هزار و ۲۵۰  تومان بخرند. این موضوع نشان می‌دهد که اجناس باز هم با افزایش قیمت مواجه می‌شوند. مردم هم همین نکته را می‌دانند اما با این وجود بازار چندان تشنه نیست. مردم توان خرید ندارند و حتی برندهای پرفروش هم دیگر پرفروش نیستند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که حاشیه سود بازاریان اصلا زیاد نشده‌ است.

یکی دیگر از بازاریان می‌گوید: دیروز یک دستگاه اتو را به قیمت ۸۸۰ هزار تومان فروخته‌ام و فوری سفارش خرید داده‌ام. قیمتی که خودم خریده‌ام ۹۵۰ هزار تومان بوده است. این یعنی فروپاشی کار و کسب کوچک من! زیرا سرمایه من لوازم خانگی فروش پول نیست! سرمایه من جنس درون مغازه ام است.

افزایش بی‌ضابطه کرایه حمل و نقل

به گزارش فارس، وارد نشدن لوازم خانگی خارجی به دلیل کرونا، بی‌ثباتی قیمت ارز، افزایش کرایه حمل، کاهش توان خرید مردم و عدم حمایت از کار و کسب های کوچک از دیگر بحث‌های کسبه بوشهری است که موجبات گرانی کالا را فراهم کرده ‌است.

کرایه های حمل دریایی و زمینی در شش ماه اخیر بین ۵ تا ۹ برابر شده‌ است و این موضوع روی قیمت تمام ‌شده کالاهای خارجی تاثیر بسیار زیادی گذاشته و از جیب مردم پرداخت می‌شود.