پذیرش ۱۰هزار نفر در مراکز ترک اعتیاد بوشهر/تعطیلی سه مرکز غیر مجاز بازپروری
پذیرش ۱۰هزار نفر در مراکز ترک اعتیاد بوشهر/تعطیلی سه مرکز غیر مجاز بازپروری

ندای استان:ترکمان منش گفت:درمان در همه کمپ‌های ترک اعتیاد این استان پرهیز مدار است و از هیچ‌گونه دارویی برای ترک اعتیاد استفاه نمی‌شود.

به گزارش ندای استان،دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت: سال گذشته نزدیک به ۱۰ هزار نفر در سطح استان پذیرش شده اند و خدمات ترک اعتیاد دریافت کرده‌اند که نیمی از آن‌ها در کمپ‌ها بستری شده‌اند و نیمی از آنها از خدمات مراکز سرپایی درمان اعتیاد و دی آی سی (DIC‌) استفاده کرده‌اند.

ارسطو ترکمان منش گفت: مراکز اقامتی ترک اعتیاد در همه شهرستان‌های استان بوشهر بجز دیر وجود دارد و ظرفیت مراکز بازپروری استان بوشهر تاکنون پاسخگوی مراجعه‌های داوطلبانه و اجباری مبتلایان به اعتیاد بوده‌است.

افرایش سرانه هزینه درمان معتادان متجاهر و بی خانمان 

وی افزود: هزینه معتادان متجاهر و بی خانمان که با دستور قضایی توسط پلیس مواد مخدر جمع‌آوری می‌شوند، از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تامین و به حساب سازمان بهزیستی استان برای پرداخت به کمپ‌های خصوصی واریز می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر  بیانکرد: سال گذشته این هزینه روزانه ۱۳ هزار تومان بود و اکنون به ۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

ترکمان منش اضافه کرد: خیران استان بوشهر نیز به طور متوسط درهر  ماه هزینه درمان ۴ تا ۵ بیمار بی‌بضاعت را به مراکز خصوصی ترک اعتیاد پرداخت می‌کنند.

برخورد قاطع با مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز و متخلف بوشهر 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر اظهارداشت: درمان در همه کمپ‌های ترک اعتیاد این استان پرهیز مدار است و از  هیچ‌گونه دارویی برای ترک اعتیاد استفاه نمی‌شود.

ترکمان منش ادامه داد: در سال گذشته ۲ مرکز به دلیل برخورد نامناسب با بیماران در کمیسیون سازمان بهزیستی بررسی و رای تعطیلی آنها صادر شد.

وی ادامه داد: تاکنون سه مرکز غیر مجاز بازپروری معتادان در استان بوشهر شناسایی و تعطیل شده‌است که بیشتر مردم از وضعیت غیر مجاز بودن آنها اطلاع نداشته اند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر توصیه کرد: خانواده‌ها وقتی برای پذیرش به مرکزی مراجعه کردند باید پروانه فعالیت و موافقت اصولی آن مرکز که از طرف بهزیستی صادر شده‌است را مشاهده کنند یا در این مورد از مسئول آن بپرسند.

معتادان متجاهر پیش از ورود به مراکز ترک قرنطینه کرونا می‌شوند

ترکمان منش در باره پذیرش معتادان متجاهر در مراکز ترک اعتیاد استان بوشهر در دوره شیوع کرونا، گفت: از شروع بیماری کرونا افرادی که در کمپ‌ها بستری بودند به عنوان قرنطینه بعد از زمان بهبود نیز نگهداری شدند و پذیرش جدید صورت نگرفت که اکنون در نشستی با فرماندار، شهردار، حوزه فرهنگی و ورزشی و پلیس مواد مخدر توافق شد شهرداری فضایی را به عنوان مرکز قرنطینه در بوشهر اختصاص و بخش خصوصی تحویل دهد تا بیماران ۱۴ روز در آنجا نگه‌داری شوند و بعد از غربالگری و اطمینان از سلامت‌آنها برای ادامه درمان به کمپ‌های ترک اعتیاد وارد شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر افزود: پیش‌بینی می‌شود این اقدام مهم تا یک ماه آینده اجرایی شود و پذیرش معتادان متجاهر و بی‌خانمان در مراکز ترک اعتیاد از سر گرفته شود.

مراکز خصوصی ترک اعتیاد استان بوشهر به عنوان نقطه آغاز زندگی بدون سوء مصرف مواد و تبعات اجتماعی، فردی و فرهنگی آن، بار درمان اعتیاد استان را بر دوش دارند و با توجه به اینکه تبعات اجتماعی اعتیاد برای جامعه بر هیچ‌کس پوشیده نیست دستگیری از افرادی که می‌خواهند بهبود یابند اما توان مالی تامین هزینه کمپ را ندارند کمک بزرگی به سلامت جامعه و زدودن غبار اعتیاد از دامان آن است.

 

منبع:ایرنا