ذخیره خون بند ناف نوزاد چه مزایایی دارد و چقدر آب می‎خورد؟
ذخیره خون بند ناف نوزاد چه مزایایی دارد و چقدر آب می‎خورد؟

ندای استان:پس از تولد نوزاد خون باقی‌مانده در بند ناف به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود در حالی که این خون حاوی سلول‌های بنیادی است که برای درمان ۸۰ بیماری کارایی دارد.

به گزارش ندای استان، بیش از ۱۳ سال است که در ایران ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد توسط مرکز رویان انجام می شود و حدود ۱۰۰ هزار نمونه در آن ذخیره سازی شده است.

طبق استانداردها، نمونه خون ذخیره شده تا ۲۵ سال قابل نگهداری است.

در استان بوشهر نیز مرکز خون بند ناف از فروردین ۹۷ فعالیتش را آغاز کرده و تاکنون ۵۰۰ خانوار نمونه های خون نوزادان خود را ذخیره سازی کرده اند.

هرچند در استان بوشهر سالانه ۱۵ هزار نوزاد متولد می شود، اما کمتر از یک درصد آنها همراه با نمونه گیری از خون بند ناف هستند. یکی از دلایل عدم استقبال والدین، هزینه های نگهداری نمونه خون است که رییس این مرکز از پرداخت تسهیلات و شیوه اقساطی برای کمک به متقاضیان خبر می دهد.

ایران دارنده بزرگترین ذخیره سلول‌های بنیادی خون بند ناف در خاورمیانه

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان کشور می گوید: ایران با ذخیره‌سازی بیش از ۱۲۷ هزار نمونه خون بندناف، بزرگ‌ترین ذخیره سلول‌های بنیادی خون بند ناف در خاورمیانه را دارد.

مرتضی ضرابی در نشست خبری در بوشهر بیان کرد: در تلاش هستیم با افزایش زیرساخت ها، ظرفیت ذخیره سازی خون بند ناف در کشور به دوبرابر وضعیت موجود افزایش یابد.

وی افزود: این امکان فراهم شده که افرادی که نیاز به سلول‌های بنیادی خون‌ساز دارند بتوانند از ذخیره سلولی در این بانک استفاده کنندکه میزان موفقیت پیوند سلول‌های بنیادی ۷۵ درصد است.

کاربرد خون بند ناف چیست؟

ضرابی با اشاره به اینکه سلول‌های بنیادی در درمان ۸۰  بیماری کاربرد دارد بیان کرد: بیشترین کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های خونی مانند تالاسمی، انواع سرطان‌های خون، کم‌خونی‌های مادرزادی و نقص سیستم ایمنی است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان کشور تاکید کرد: البته پژوهشگران به دنبال راهی برای درمان بیماری کرونا از سلول‌های بنیادی نیز هستند.

وی گفت: قصد داریم پالایشگاه محصولات زایمانی را از سال آینده راه‌اندازی کنیم، زیرا از پرده آمنیونی جنینی در پانسمان می‌توان بهره جست و حتی درکشور‌های دیگر از مایع آمینوتیک به دلیل داشتن مواد پروتئینی در محصولات آرایشی و بهداشتی گران قیمت استفاده می‌شود.

ضرابی ادامه داد: صادرات محصولات سلولی، انجام کارآزمایی‌های بالینی در بیماری‌های فلج مغزی، sma، آرتروز و ناهنجاری‌های قلبی از اقدامات آتی است.

هزینه نگهداری خون بند ناف برای خانواده ها

وی یادآور شد: در حال حاضر شرایط نگهداری سلول‌های خون بند ناف ۲۵ سال است و هزینه ذخیره‌سازی آن ۳ میلیون تومان و شارژ سالیانه آن نیز ۱۶۰ هزار تومان می باشد.

مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کشور عنوان کرد: خانواده‌ها برای ذخیره سازی نمونه خون بندناف ابتدا باید سه میلیون تومان و پس از ان سالانه باید ۱۶۰ هزار تومان پرداخت کنند و برای پرداخت این هزینه تسهیلاتی به متقاضیان پرداخت می‌شود.

ضرابی به خانواده‌هایی که کودک مبتلا به سرطان خون دارند و مادر بارداری دیگری را تجربه می‌کند، خواست برای اهدا نمونه خون بند ناف مراجعه کنند که در این صورت از آن‌ها هزینه‌ای گرفته نمی‌شود.