حمله ملخ‌ها به استان بوشهر
حمله ملخ‌ها به استان بوشهر

ندای استان:موج جدید حمله ملخ‌های صحرایی به استان بوشهر از عصر روز پنجشنبه اول اسفند ماه ۹ شهرستان این استان را درگیر کرده است.

به گزارش ندای استان،خسرو عمرانی پیش‌ازظهر امروز در جمع خبرنگاران از حمله ملخ‌ها به استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت:  سال گذشته به‌جز عسلویه و کنگان سایر شهرستان‌های این استان شامل بوشهر، دشتستان،جم، دیر، دشتی، تنگستان، گناوه و دیلم به ملخ آلوده شدند، اما امسال همه شهرستان‌ها به‌جز دیلم آلوده شده‌است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه سال گذشته دسته‌های ملخ تنها در عرصه‌های طبیعی استان بوشهر وارد شدند و ۱۰۴ هزار هکتار آلوده شدند، عنوان کرد: امسال علاوه بر عرصه‌های طبیعی در زمین‌های زراعی و باغی وارد شده و پیش‌بینی می‌شود با توجه به هجوم ملخ‌ها سطح مبارزه سه برابر سال گذشته باشد.

وی از آغاز عملیات پایش از روز گذشته  در استان خبرداد و افزود: به اندازه کافی سم تامین و توزیع و افزون براین هماهنگی دو هواپیمای سمپاش و ۹ دستگاه سمپاش یو ال وی تامین شده‌است.

عمرانی با اشاره به تشکیل ستاد بحران استان بوشهر و سازمان جهاد کشاورزی و آماده باش همه نیروها، گفت: با توجه به اینکه ملخ‌ها رفتار متغیری دارند و در کانون‌های آلوده باقی نمی‌مانند به همین دلیل بیشترین تاکید ما بر سمپاشی شبانه است.

وی با تأکید براینکه از همه کشاورزان، مردم، محیط‌بانان و سایر افراد درخواست می‌شود در صورت دیدن کانون‌های جدید آلوده به ملخ مسؤولان جهاد کشاورزی منطقه خود را در جریان قرار دهند،گفت: مبارزه با حمله ملخ‌ها تنها از عهده یک سازمان برنمی‌آید و عملیات مقابله با هجوم ملخ‌ها درصورتی موفق خواهد بود که مانند سال گذشته هماهنگی و همکاری همه مردم و دستگاه‌های اجرایی را در این زمینه داشته باشیم.

عمرانی اضافه کرد: دام‌داران مراقب باشند دام‌های خود را به مناطقی که سمپاشی شده‌است وارد نکنند بعد از پنج روز تا یک هفته اجازه دارند در این مناطق تردد کنند، همچنین زنبورداران نیز باید کندوهای خود را ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر دورتر ازمناطق آلوده و سمپاشی شده مستقر کنند.

وی  با اعلام اینکه همه ۵۰ اکیپ سال گذشته برای مبارزه با حمله ملخ‌ها آماده هستند و وارد کار مبارزه شدند، یادآور شد: تلاش مجموعه استان براین است که کمترین آسیب به مزارع، باغ‌ها و محیط زیست وارد شود اما رسیدن به این امر مستلزم همکاری همه آحاد جامعه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: ملخ‌هایی که وارد استان بوشهر شده‌اند همه بالغ هستند و فرصت مبارزه ما با این دسته‌ها ۱۵ تا ۲۰ روز است که آنها را از بین ببریم و اوج مبارزه با ملخ‌ها در اردیبهشت سال آینده است و هرچه مقدار مبارزه با ملخ‌ها در این فرصت بیشتر باشد کانون‌های آلوده در فروردین و اردیبهشت کمتر می‌شود.