عامل مرگ و میر در استان/۲۸ کشته در شهر بوشهر
عامل مرگ و میر در استان/۲۸ کشته در شهر بوشهر

ندای استان:کشمیری گفت:در گذشته بیماری‌های عفونی بیشترین عامل مرگ بود که با کنترل شدن آن اکنون بیماری‎های غیرواگیر مانند فشار خون، سکته های مغزی و قلبی جایگزین آن شده‌است.

به گزارش ندای استان،رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره بیماری‌ها در استان بوشهر اظهار داشت: بیماری‌های قلبی و عروقی در سال‌های ۹۶ و ۹۷  با ۴۳ درصد بالاترین عامل مرگ و میر  استان بوشهر را به خود اختصاص داده‌است.

وی بیان کرد: در گذشته بیماری‌های عفونی بیشترین عامل مرگ بود که با کنترل شدن آن اکنون بیماری‎های غیرواگیر مانند فشار خون، سکته های مغزی و قلبی جایگزین آن شده‌است.

کشمیری ادامه داد: سرطان‌ها و تومورها نیز با ۱۴ درصد دومین علت مرگ در استان بوشهر است.

وی گفت: حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی به میزان ۱۰ درصد و سومین عامل مرگ و میر بوشهری‎ها در سال ۹۶ و ۹۷ بوده‌است که این آمار بسیار بالا است.

۲۸ کشته در شهر بوشهر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در هشت ماه گذشته نیز ۲۸ نفر در شهر بوشهر به دلیل تصادفات درون شهری جان خود را از دست دادند که این میزان آمار بسیار بالایی است.

کشمیری عنوان کرد: عمده این سوانح نیز در محور گذر امام علی و نوار ساحلی شهر بوشهر گزارش شده‌است.

وی اظهار داشت: بیماری‎های دستگاه‎های تنفسی با ۶.۵ و سکته مغزی با ۱۰ درصد به ترتیب چهارمین و پنجمین  علت مرگ و میر در استان بوشهر است.

کشمیری افزود: در استان بوشهر ۱۵ درصد دیابت دارند و از هر سه نفر یک نفر چاق است.

سعید کشمیری درگفت و گو با ایرنا افزود: فعالیت سیستم یکپارچه الکترونیکی بهداشت با عنوان “سیب” از پنج سال پیش در استان بوشهر آغاز شده‌است.

وی بیان کرد: اکنون تنها در ۹ نقطه استان به دلیل دسترسی نداشتن خانه‎های بهداشت به اینترنت امکان ارائه خدمات الکترونیکی بهداشت وجود ندارد.

کشمیری یادآور شد: با فعالیت سامانه الکترونیکی هر اتفاقی که در زندگی افراد در زمینه بهداشت بویژه ازدواج، بارداری می‎افتد در این سیستم ثبت می‎‏شود.

وی ادامه داد: در این پنج سال فعالیت سامانه الکترونیکی خدمات بهداشتی ۳۴ میلیون خدمت شامل معاینه، دادن دارو، مراقبت‎های ویژه، واکسن ثبت شده‌است.

کشمیری بیان کرد: در استان بوشهر ۲ هزار نفر پشت این سیستمها نشسته‌اند و وقایع را ثبت می‌کنند.

وی یادآور شد: هم اکنون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از لحاظ کیفیت و رضایت خدمات الکترونیک بهداشتی بین ۶۱ دانشگاه کشور رتبه چهارم را دارد.

کشمیری ادامه داد: در پنج سال گذشته در ارتباط با بهداشت سه میلیون و ۳۱۰ هزار ویزیت پزشک برای مردم انجام و ۱۲ میلیون مراقبت سلامتی انجام شد.