دو عامل اصلی انتقال ایدز در استان بوشهر
دو عامل اصلی انتقال ایدز در استان بوشهر

ندای استان:خواجه ئیان گفت:در استان بوشهر و از سال ۷۲ تاکنون درمجموع ۵۷۹ نفر آلوده به ویروس HIV شناسایی‌شده است که ۸۲ درصد از این تعداد را مردان و ۱۸ درصد دیگر را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش ندای استان،عبدالمحمد خواجه‌ئیان در گفت‌وگو با خبرنگارمهر اظهار داشت: در استان بوشهر و از سال ۷۲ تاکنون درمجموع ۵۷۹ نفر آلوده به ویروس HIV شناسایی‌شده است که ۸۲ درصد از این تعداد را مردان و ۱۸ درصد دیگر را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه پس از بررسی موارد شناسایی‌شده بیماران مبتلا به ایدز در استان بوشهر، اعتیاد تزریقی و روابط جنسی محافظت نشده به‌عنوان دو عامل اصلی انتقال این ویروس شناخته شد گفت: سومین روز از هفته اطلاع‌رسانی ایدز که با عنوان HIV و مسئولیت اجتماعی نام‌گذاری شده است.

خواجه‌ئیان با اشاره به‌ضرورت گسترش آموزش برای پیشگیری و درمان ایدز افزود: در راستای سیاست‌های کلان نظام سلامت و باهدف به صفر رساندن موارد جدید ابتلا به عفونت اچ آی وی و مرگ ناشی از آن، کلیه سازمان‌های متصدی اعم از دولتی و غیردولتی با مشارکت و همکاری نهادهای ملی و بین‌المللی تلاش می‌کنند تا ضمن رفع کامل تبعیض و کاهش انگ ناشی از بیماری شرایطی را فراهم آورند تا امکان دسترسی عادلانه و یکسان برای همه اقشار جامعه اعم از زن، مرد و کودک؛ صرف‌نظر از نژاد، آئین و مذهب به خدمات پیشگیری، مراقبت و درمان فراهم آید.

افزایش نقش رابطه جنسی محافظت نشده

وی با اشاره به افزایش نقش انتقال جنسی HIV در ایران و همچنین در استان بر اساس آمارهای جدید خاطرنشان کرد: یکی از دلایل افزایش انتقال جنسی ویروس ایدز افزایش شیوع مصرف ترکیبات آمفتامینی است که افزایش رفتارهای جنسی پرخطر بعد از مصرف این ترکیبات را به همراه داشته و موجب بروز نگرانی‌های جدی شده است.

دکتر خواجه‌ئیان ادامه داد: در استان بوشهر نیز مانند کشور بیشترین گروه سنی درگیر بیماری ایدز افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله است.

ارائه خدمات رایگان به مبتلایان ایدز

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۲۵۰ نفر تحت پوشش خدمات رایگان مراقبت و درمان مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری استان قرار دارند و داروهای لازم برای بیش از ۸۰ درصد آنان به‌طور رایگان ارائه می‌شود.

خواجه‌ئیان گفت: یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های کنترل اچ آی وی درمان مبتلایان به این بیماری با وجود دسترسی مطلوب به داروهای ضد رتروویروسی است.

وی ادامه داد: متأسفانه از ابتدای شناسایی افراد مبتلا تاکنون تعداد ۱۹۴ نفر فوت‌شده‌اند که اکثر این افراد دیر شناسایی‌شده بودند یا در استفاده صحیح از داروهای تجویزشده سهل‌انگاری داشتند.

این مقام مسئول بهداشتی استان بوشهر تصریح کرد: در سال‌های اخیر با تأمین و توزیع داروهای ضد رتروویروسی به‌صورت رایگان در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در استان‌ها شرایطی فراهم‌شده است که افراد مبتلا به ایدز در اسرع وقت تحت درمان استاندارد ضد رتروویروسی قرار گیرند، درمان ضد رتروویروسی کمک می‌کند تا با کاهش تعداد ویروس در خون و ترشحات بدن عوارض بیماری بسیار کاهش‌یافته و افراد بتوانند زندگی سالم‌تری داشته باشند و همچنین احتمال انتقال بیماری به سایرین را به حداقل ممکن می‌رسد.

خواجه‌ئیان یکی از چالش‌های حال حاضر کشور در دستیابی به شناسایی بیشتر بیماران را چنین عنوان کرد: درصد بالایی از موارد مبتلا از بیماری خود مطلع نیستند که برای حل این معضل می‌بایست افراد دارای سابقه رفتارهای پرخطر از قبیل تماس جنسی محافظت نشده و مصرف مواد مخدر (تزریقی، تدخینی) و ترکیبات آمفتامینی را ترغیب به انجام داوطلبانه آزمایش نمود.

آزمایش تشخیص ایدز رایگان و کاملاً محرمانه است

وی تأکید کرد: تشخیص سریع اچ‌آی‌وی در کمتر از ۲۰ دقیقه تنها با یک قطره خون از انگشت دست انجام می‌شود و به فرد این امکان را می‌دهد تا از وضعیت خود آگاهی پیدا نماید، این خدمت در تمام مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری به‌صورت کاملاً محرمانه و رایگان فراهم است.

خواجه‌ئیان گفت: چالش دیگر برای درمان و مراقبت از بیماران شناسایی‌شده‌ای است که برای دریافت خدمات مراقبت و درمان تمایلی نشان نمی‌دهند و این موضوع نیز باید با تشویق بیماران برای مراجعه به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در استان بوشهر و دریافت خدمات رایگان و محرمانه به نتیجه برسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: عامل ایجاد بیماری ایدز یک نوع ویروس است بنام اچ‌آی‌وی (ویروس نقص ایمنی انسان) که به گلبول‌های سفید خون علاقه داشته و تنها درون آن‌ها قادر به ادامه حیات است و ازآنجاکه گلبول‌های سفید در خارج از بدن مدت کوتاهی زنده می‌مانند پس ویروس اچ آی وی هم در خارج از بدن در مدت کوتاهی از بین می‌رود و حرارت، الکل و مواد ضدعفونی‌کننده به‌راحتی می‌توانند باعث از بین رفتن ویروس شوند.

خواجه‌ئیان افزود: این ویروس نسبت به سایر عفونت‌ها به‌راحتی انتقال نمی‌یابد و در روابط معمول بین انسان‌ها منتقل نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فاصله زمانی از زمان ورود ویروس به بدن تا زمانی که گلبول‌های سفید کار آیی خود را از دست دهند بین ۵ تا ۳۰ سال گزارش‌شده است، این مدت به دو عامل مهم قدرت سیستم ایمنی و تعداد ویروس‌های واردشده به بدن فرد بستگی دارد.

دکتر خواجه‌ئیان تصریح کرد: در ۵ تا ۲۰ سال اول، بیماری بدون هیچ علامتی است و بعد از آن‌ها خود بیماری علامتی ندارد بلکه علامت مربوط به بیماری‌های دیگری است که به دلیل نقص سیستم ایمنی ایجادشده‌اند.