انتقاد لنج داران بوشهری از مجموعه تلویزیونی ستایش
انتقاد لنج داران بوشهری از مجموعه تلویزیونی ستایش

ندای استان:لنج داران استان بوشهر از بخشی از مجموعه تلویزیونی ستایش که به موضوع غرق شدن لنج در دریا و برخورد ناخدا و ملوانان با شخصیت حشمت فردوس اشاره دارد، انتقاد کردند.

به گزارش ندای استان،چند روزی است در فضای مجازی استان بوشهر انتقادهایی درباره مجموعه تلویزیونی ستایش مطرح شده و در حال انتشار است.

این انتقادها به قسمتی که بار پرتقال شخصیت حشمت فردوس با بازی داریوش ارجمند در دریا غرق می‌شود، برمی‌گردد.

در همین زمینه، رئیس اتحادیه لنج داران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر در گفت‌و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بوشهر،گفت: در یکی از قسمت‌های مجموعه تلویزیونی ستایش که از شبکه سوم سیما در حال پخش است، نشان داده می‌شود که شخصیت حشمت فردوس ۱۰ تن پرتقال را با یک فروند لنج قرار است به خارج از کشور ببرد، که در بین راه برای جلوگیری از غرق شدن لنج، پرتقال‌ها به دریا ریخته می‌شود و علاوه بر این ناخدا از ملوانش می‌خواهد در پاسخ به اعتراض فردوس، او را بزند.

سید علی موسوی گُمارانی افزود: هیچ کدام از این اتفاق‌ها با کار دریانوردی جور در نمی‌آید و همه این‌ها زائیده ذهن نویسنده‌ای است که به خود زحمت نداده با کسی که کارش دریانوردی است مشورت کند.

او ادامه داد: اول که هر کالای صادراتی بیمه است و بدون بیمه، اجازه خروج از کشور ندارد، دوم اینکه بار بازرگان امانت است در دست ناخدا، بنابراین هیچ گاه ناخدا در امانت خیانت نمی‌کند و بارِ صاحب کالا را به دریا نمی‌ریزد. نکته سوم اینکه ۱۰ تن در برابر ظرفیت یک لنج چیزی نیست که ناخدا دستور به تخلیه بار در دریا بدهد.

رئیس اتحادیه لنج داران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر بیان کرد: از سوی دیگر در این مجموعه تلویزیونی نشان داده می‌شود که صاحب بار همراه کالای خود راه می‌افتد در حالی که هیچ گاه صاحب کالا نمی‌تواند با کالایش راهی شود، زیرا افراد برای دریانوردی باید مجوز لازم از جمله کارت ملوانی را داشته باشند.

موسوی گفت: نکته نادرست دیگر این مجموعه زمانی است که ناخدا از ملوانش می‌خواهد حشمت فردوس را بزنند که این کار از جوانمردی به دور است آن هم از سوی جنوبی‌هایی که به مهمان نوازی و غریب نوازی مشهورند.

او ادامه داد: در کنار  رفتار نادرستی که از جنوبی‌ها به نمایش در می‌آید، سخاوت بانوی شمالی به تصویر کشیده می‌شود که به فردوس می‌گوید حالا که بارش غرق شده لازم نیست پول آن را بدهد. انگار عوامل مجموعه می‌خواسته‌اند رفتار شمالی‌ها را به رخ جنوبی‌ها بکشند.

رئیس اتحادیه لنج داران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر بیان کرد: در جایی دیگر نیز به جای کلمه لنج از قایق استفاده می‌شود و فردی می‌گوید من سرملوان قایقم، این موضوع نشان می‌دهد نویسنده تفاوت لنج و قایق را نمی‌داند.

موسوی تاکید کرد: در روز‌های گذشته لنج داران و ملوانان از نقاط مختلف استان تماس گرفته و از ماجرایی که در این مجموعه رخ داده ابراز ناراحتی کرده‌اند.

او با اشاره به تاثیرگذاری برنامه‌های تلویزیونی به ویژه مجموعه‌های نمایشی، گفت: وقتی چنین تصویرنامناسبی از جنوبی‌ها و لنج داران ارائه می‌شود، این تصویر در ذهن مردم نقاط مختلف کشور باقی می‌ماند و باعث واکنش‌هایی می‌شود که به طور حتم خوشایند هیچ کس نیست.

او گفت: لنج‌داران جنوبی با بازرگانان نقاط مختلف کشور کار می‌کنند، امین آنان هستند و کالاهایشان را بدون کم و کاست به مقصد می‌رسانند.

استان بوشهر، با داشتن ۶۰ هزار دریانورد و بیش از پنج هزار شناور ثبت شده، بیشترین تعداد دریانورد و شناور‌ به ثبت رسیده را در کشور دارد.

این استان دارای طولانی‌ترین مرز با خلیج فارس است.