مراسم تودیع و معارفه مدیران آب استان بوشهر/استاندار:بوشهر را دریابید
مراسم تودیع و معارفه مدیران آب استان بوشهر/استاندار:بوشهر را دریابید

ندای استان:امروز مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر امروز با حضور معاون وزیر نیرو برگزار شد.

به گزارش ندای استان،قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در این آیین گفت: پس از فراخوان وزارت نیرو برای انتخاب مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر، چندین رزومه دریافت شد که از این بین هشت رزومه نهایی گردید.
وی افزود: از میان این هشت گزینه، سه نفر به وزیر نیرو معرفه شده که انتخاب محمدی برای این عنوان توسط وزیر نیرو ، لزوما به معنای ضعیف بودن دو نیروی دیگر نبوده است .
این سه نفر شامل مهندس محمدی ، خانم مهندش درخشان فر و باشی زادگان بوده است که بر اساس نرم امتیازی که توسط وزیر در مصاحبه تخصصی به این افراد داده شده نمرات این افراد بسیار نزدیک به هم بوده و صرفا فنی بودن محمدی سبب انتخاب وی شده است.
قاسم تقی زاده ، معاون وزیر نیرو در امور ابفا
۹۰ درصد آب موجود در کشور صرف کشاورزی، ۷ درصد برای آب شرب و ۳ درصد برای صنعت اختصاص می یابد در حالی که آبی که برای صنعت به مصرف می رسد دو برابر بیشتر از آبی که برای کشاورزی اختصاص داده می شود تولید شغل می کند.
یکی از مهمترین شاخص های مدیریتی رجایی در استان بوشهر در کنار تخصص بالا و اشرافیت بر حوزه آب، خنده رو بودن ایشان است که این شاخص سبب شده بود حتی در مواقع بحرانی خود را نبازد و روحیه همکارانش را برای عبور از بحران با عصبانیت خراب نکند. از محمدی هم می خواهیم که به جای اخموبودن تلاش کند که بخندد تا در موقع بحرانی دچار مشکل نشود.
برای به دست آوردن یک کیلو خرما باید معادل هفت میلیون تومان آب که به قراری ۳۵۰۰ لیتر است، اختصاص بدهیم که اصلا مقرون به صرفه نیست. نیاز است که روش های جدیدی جایگزین روش های سنتی ابیاری در استان بوشهر شود.

پیش بینی می‌شود بارش در فصل پاییز امسال در برخی نقاط بالاتر از نرمال و برخی نقاط هم در حد نرمال باشد ولی نباید سبب پرمصرفی شود چرا که ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد و تغییر اقلیم نباید زمینه پرمصرفی در بخش‌های مختلف شود.قیمت آب مصرفی امسال تغییر نمی‌کند ولی باید فرهنگ مدیریت و رعایت الگوی مصرف در دستور کار همگان قرار داشته باشد.

تلاش می‌شود طرح‌های تامین آب آشامیدنی استان بوشهر بر اساس برنامه زمان‌بندی تکمیل و افتتاح شود. اجرای طرح‌های شیرین‌‌سازی آب دریا مورد حمایت وزارت نیرو قرار دارد.

شاپور رجایی، مدیرعامل سابق آب منطقه ای استان بوشهر

در طی ۱۲ سال گذشته که به عنوان مدیر آب منطقه ای استان بوشهر فعالیت کردم شاهد بودم که هیچ گونه اختلاف بین مجموعه های اب استان شامل آب منطقه ای و آب و فاضلاب شهری و روستایی وجود ندارد.

در سال ۹۲، طرحی شامل ۴ طرح آب رسانی و ایجاد ۵ سد محزنی در دست کار قرار دادم که از چهار طرح آب رسانی به دلایلی که در حوزه خارج از استان قرار داشت فقط یک طرح آب رسانی انجام شد اما در خصوص ۵ سد مخزنی هم اکنون چهار سد آن در مراحل ساخت قرار دارد .

در مجموع از ۳۲ طرحی که به ستاد مقاومت اقتصادی کشور توسط همه استان ها پیشنهاد شده ۵ طرح مصوب شد که از این بین دو طرح آبی وجود دارد که یکی از این طرح ها مربوط به آب استان بوشهر است .

دلایلی بسیاری برای ناکامی استان بوشهر در حوزه آب وجود دارد که مهمترین آن عدم استفاده از ظرفیت های مردمی در این بخش بوده است.

در اجرای طرح های آبی مردم حق دارند که به ما معترض باشند چرا که به کارشناسی ها ما اعتماد ندارند. باید این نوع کارشناسی ها بر مردم اثبات شود تا به ما اعتماد کنند. وقتی طرح اصلاح و تغییر شیوه آبیاری نخیلات در دشتستان که اکنون به عنوان طرح نخلستان شناخته می شود را در سال ۹۲ با تعدادی از نخلداران دشتستان مطرح کردیم آنها در جلساتی اعلام کردند که فقط خواهان رفتن رجایی از آب منطقه ای استان بوشهر هستیم تا این طرح اجرا نشود .

شاید علت این نوع پافشاری و ایستادگی مردم بر این موضوع این بوده که ما نتوانستیم به درستی و به شکل علمی تخصصی آنها را قانع کنیم که با اصلاح شیوه آبیاری، محصول آنها با کیفیت تر و تعادل مناسبی برای آب گیری همه نخصیلات انجام می شود.

*هر جا مشکلی به نام بی آبی و کم آبی در استان بوشهر وجود دارد به دلیل بی برنامگی ما مسئولین بوده است هر چند عادت داریم گناه آن را به گردن خشکسالی بیاندازیم در حالی که اقلیم استان بوشهر گرم و کم بارش است و نباید اگر سالی باران کم بارید بگوییم کم آبی داریم.

عبدالکریم گراوند، استاندار بوشهر

رجایی نه تنها یک مدیر خوب بلکه کارشناس و متخصص زبده نیز بود. بخشی از مدیران دستگاه های اجرایی استان بوشهر در حوزه کاری خود مدیر هستند اما متخصص نیستند.

یکی از مهمترین مشکلات در بحث پروزه های عمرانی ، میزان آورده استان است که با دعوت از نمایندگان کمیسیون عمران مجلس به استان طی سال گذشته، فضایی ایجاد شد تا از ایده استان بوشهر، دولت ۱۵ درصد آورده را از محل صندوق توسعه ملی به این پروزه ها در قانون بودجه سالانه بگنجاند که نقش ارزنده در تسریع فعالیت های عمرانی در سطح کشور و استان بوشهر دارد.

سال گذشته سالی بسیار سخت در حوزه آب تجربه کردیم که البته نعمتی هم برای استان داشت . این نعمت تغییر نگاه مسئولین وزارت نیرو بود که فکر می کردند مشکلی در حوزه آب برای استان بوشهر وجود ندارد که با پیگیری های فراوان این نوع نگاه در وزارت نیرو تغییر و در نهایت سبب شد طرح های استان در حوزه آب شیرین کن مورد توجه و تخصیص اعتبار قرار گیرد.

تا سال گذشته بوشهر تنها مرکز استانی بود که حتی در زمستان هم جیره بندی آب داشت . با اجرای طرح های جدید تا پایان امسال این مشکل برای همیشه در شهر بوشهر رفع می شود.

در کنار ساحل و دریای بوشهر معضل کم آبی را تجربه می کنیم. از وزارت خانه ها و به خصوص وزارت نیرو می خواهم که بوشهر را دریابند، پیش از این اگر می خواستیم اعتباری برای تنش آبی بوشهر بگیریم کسی باور نمی کرد ولی در سال جاری ۵۰ میلیارد تومان به حوزه آب اختصاص یافت که البته کم است. همین امسال در برخی روستاهای ساحلی استان بوشهر مردم در این گرمای طاقت فرسا آب نداشتند.

استان بوشهر صندوق ذخیره جمهوری اسلامی ایران و در عرصه ملی دارای تاثیرگذاری بالایی است که وزارت خانه ها باید نسبت به رفع مشکلات گسترده این استان در بخش های مختلف توجه ویزه ای داشته باشند.

در این آئین ضمن تقدیر از حسین باشی‌زادگان، علی محمدی به عنوان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر معرفی شد.