فرزندانِ مهر و این گرانی ها/کیف ها و کفش های نجومی
فرزندانِ مهر و این گرانی ها/کیف ها و کفش های نجومی

ندای استان:موج گرانی و مشکلات اقتصادی دامنگیر بازار مهر شده و اکنون که نقل محافل و نیاز مردم به سمت نوشت افزار و اقلام موردنیاز تحصیلی فرزندانشان رفته، به شکل چشمگیری خود را نشان داده است.

به گزارش ندای استان، آخرین روزهای شهریور است و بازارِ مهر گرم شده، دانش آموزان با خرید نوشت افزار و کیف و کفش و لباس خود را برای رفتن به مدرسه و آغاز فصل درس آماده می کنند. پدر و مادرها با در دست داشتن دستان فرزندانشان با وسواس به بازارها آمده و اقلام موردنیاز کودکانشان را انتخاب کرده تا به خانه ببرند. همه از گرانی کیف و کفش و لباس و مداد و دفتر می گویند، فروشندگان لوازم التحریر نیز از اعتراضات مردم و کسادی بازار و کم شدن فروش گلایه دارند.

دست‌های خالی و چشم‌های منتظر

در فروشگاه زن تنهایی با چادر مشکی میان قفسه های دفتر و خودکار سرک می کشد. گویی به دنبال چیزی می گردد، با نگاه او را دنبال می کنیم، چند قلم جنس را نشان می کند و از فروشنده قیمت آنها را می پرسد. نگاهش رنگ می بازد و آرام اجناس را سر جایشان می گذارد، باز هم می گردد و باز همان قصه تکرار می شود. سرش را زیر می اندازد، شاید هم در دلش اشک می ریزد و یا افسوس می خورد… سر به زیر قصد رفتن از مغازه را دارد که دوستم صدایش می کند.

نرگس دلش پر است، می گوید کودکش در خانه منتظر وسایل مدرسه و کیف و کفش است، اما زن از ابتدا می دانسته که ممکن است به خاطر گرانی از تهیه نوشت افزار و تامین نیاز فرزند تازه محصلش برنیاید، برای همین تنها آمده است. خیالش ناراحت است و در مغزش به واکنش فرزندش و دست های خالی خود می اندیشد…

کیف ها و کفش های نجومی

مسعود مرد میانسالی است که برای خرید کیف پسرش آمده، می گوید در بازار به کیف ها و کفش های با قیمت نجومی برخورده است. با تعجب از کیف نیم میلیونی (۵۰۰ هزار تومان) حرف می زند و ادامه می دهد، تازه این کیف های خوش قیمت بود و برخی جنس ها تا یک میلیون هم قیمت گذاری شده بودند. نمی دانم اگر بچه ای چنین چیزی از پدرش بخواهد، چگونه باید به او پاسخ داد؟

گرانی ها محدود به اینها نیست، گلایه ها نیز…

یکی از فروشگاه های نوشت افزار با اشاره به وضعیت بازار به ایسنا می گوید: من دو سال است که مغازه دارم، و در مقایسه با سال گذشته که کمتر شناخته شده بودیم خرید مردم نسبتا بهتر بود. به طوری که وقتی از طریق مدارس به عنوان یک فروشگاه معتمد معرفی می شدیم، خانواده ها علاوه بر لیست ارائه شده توسط مدرسه، خریدهای آزاد هم انجام می دادند اما امسال تنها به همان لیست بسنده کردند یعنی آنچه جزو ضروریات است. و خریدهای آزاد انجام می دهند و این نشان می دهند که قدرت خرید مردم کم شده است.

دانیال قاسمی زاده با اشاره به بالا رفتن قیمت ها ادامه می دهد: یک سری وسایل به عنوان ضروریات مطرح است، مثل دفتر که سال گذشته بدون تامل به تعداد می خریدند اما امسال به چند تا ان هم با مکث و طمانینه بسنده می کنند. جامدادی و دیگر وسایل را مردم بدون توجه به قیمت آن می خریدند اما امسال چون قیمت ها بالا رفته دقت بیشتری دارند. البته قیمت همه چیز بالا رفته اما مردم درباره نوشت افزار حساسیت بیشتری نشان می دهند.

حذف برخی اقلام از سبد خرید مردم! 

وی عنوان کرد: برخی از اقلام مثل خمیر بازی، یا رنگ و… از سبد خرید مردم حذف شده است، در حالی که سال گذشته آن را به راحتی می خریدند.

این فروشنده اظهار کرد: مردم بیشتر به قیمت اهمیت می دهند و به جیب خود نگاه می کنند، می بینند جنسی که می خواهند بخرند کدام ارزان تر است. دیگر ایرانی یا خارجی بودن و کیفیت آن را در درجه دوم اهمیت قرار می دهند.

قاسمی زاده با بیان اینکه نوشت افزارهای ایرانی تولید شده با کیفیت بالا در بازار عرضه می شوند، گفت: قیمت این محصولات مناسب است و کیفیت خوبی هم دارند، اما محدودیت هایی هم دارند و تنها ناراحتی ما این است که در جاهایی به غلط جلوی واردات نوشت افزار گرفته شده است؛ چون در نوشت افزار هنوز به مرحله خودکفایی کامل نرسیده ایم و با کشورهای دیگر فاصله داریم.

مردم گاهی مواقع پول مارک را می دهند

یک کیف فروش که در بازار قدیم بوشهر مستقر است، در گفتگو با ایسنا عنوان کرد: همان ها که از نمایشگاه های فصلی خرید می کنند دو ماه بعد می آیند و از ما کیف می خرند. بعضی از جنس ها تاریخ مصرف دارند و همین ها را با قیمت پایینی در نمایشگاه عرضه می کنند.

وی با اشاره به اختلاف قیمت ها افزود: مردم گاهی مواقع پول مارک را می دهند، کیف با قیمت ۱۹۵ هزار تومان دارم اما همان را با ۱۰۰ هزار تومان هم عرضه می کنند اما ما نمی توانیم این کار را انجام دهیم و جنس ضعیف با قیمت پایین به دست مشتری بدهم. مشتری های دو سال پیش من مراجعه می کنند و هنوز کیف دو سال پیششان نو است. همه نوع قیمت وجود دارد، و البته کیفیت ها هم متفاوت است.

تمام بازار درگیر گرانی است

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و کتابفروشان بوشهر به ایسنا گفت: امروز نیاز بازار نوشت افزار است و تمام توجه مردم بر روی این محصول متمرکز شده است. گرانی و تورم همه گیر بوده و تمام بازار با این موضوع درگیر است.

علیرضا مخبر بوشهری در گفتگو با خبرنگار ایسنا -منطقه بوشهر عنوان کرد: امروز نیاز بازار نوشت افزار است، در ۱۱ ماه دیگر سال کسی به نوشت افزار توجه نمی کند که مشکلات آن چیست و فقط در این چند ماه و فصل آغاز مدارس به چشم می آید. فروشنده نیز همین جنس را با قیمت بالا تهیه می کند و باید سود ۱۵ تا ۲۰ درصدی خود را نیز لحاظ کند.

وی با اشاره به موج اعتراضات مردم و صنف ها، ادامه داد: دانشجویی می آید و کتاب می خرد و یک روز بعد می آورد که پس بدهد، این در هیچ قانون نانوشته ای نیامده است. گناه کتاب فروش چیست؟ اجناس نیز بر حسب کیفیت و قیمت تمام شده برای فروشنده قیمت گذاری و عرضه می شوند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و کتابفروشان بوشهر با اشاره به تنوع محصولات در بازار عنوان کرد: خرید نوشت افزار به سلیقه و همچنین قدرت خرید مردم بستگی دارد. در بازار انواع کالاها وجود دارد، و کیفیت کالای ایرانی خیلی بیشتر از مشابه خارجی است و حدود ۸۰ درصد این اجناس از لحاظ کیفیت و کاربرد مورد تایید است.

وسایل گران و لاکچری همه گیر نیستند 

علیرضا مخبر بوشهری در خصوص انواع مختلف نوشت افزار و قیمت های متفاوت گفت: وسایل گران و به اصطلاح لاکچری نیز مشتری های خاص خود را دارند و همه گیر نیست. خریدار به جیبش نگاه می کند و در بازار وارد می شود. من چند قلم دفتر و مداد و خط کش را با تخفیف به قیمت ۱۲۰ هزار تومان تم خریدم، اما باید این مبلغ را با تمام بازار مقایسه کنیم.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و کتابفروشان بوشهر اظهار کرد: اجناس گران خریداری می شود و هزینه های حمل بار نیز به آن اضافه می شود، طبق قانون میزان سود نوشت افزار بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است که جای سوال دارد چون به مدت چندین سال این درصد سود ثابت مانده است، در حالی که هزینه برق، آب، کرایه ها و غیره بالا رفته است. با ۲۰ درصد سود تنها ۱۰ تومان به قیمت یک خودکار ۵۰ تومانی اضافه می شود، حالا ممکن است افت نیز داشته باشد چون در یک جعبه خودکار جنس دارای شکستگی یا خشک شده که به درد نمی خورد هم وجود دارد.

وی تاکید کرد: این مسائل در تمام ایام سال وجود دارد، اما در چند ماهه تب و تاب خرید مدارس و آغاز فصل پاییز بیشتر به آن پرداخته می شود، آن هم نه با نگاه حل مشکل بلکه تنها اعتراضات و مبحث گرانی مطرح می شود.