عزمی برای مقابله با باغ‌ویلاها نیست
عزمی برای مقابله با باغ‌ویلاها نیست

ندای استان:طاهریان پور گفت: مردم با کمبودهای منابع آبی روبرو هستند و استفاده خانه‌باغ‌ها از آب شرب مشکلاتی را ایجاد می‌کند

به گزارش ندای استان، روح‌الله طاهریان‌پور صبح چهارشنبه در نشست خبری با اشاره به هفته صرفه‌جویی در مصرف آب اظهار داشت: گام‌های بسیار مهمی در راستای رفع مشکلات حوزه آب در استان بوشهر برداشته شده است و طرح‌های متنوعی را در دست اجرا داریم.

وی به نقش بسیار مهم مردم در رفع مشکلات و عبور از کمبودهای آبی اشاره کرد و ادامه داد: همه مردم باید بپذیرند که در همه زمینه‌ها داشته‌ها محدود است و میزان مصرف باید متناسب با داشته‌ها باشد.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر با اشاره به اهمیت بالای صرفه‌جویی در مصرف آب در منازل خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم همکاری لازم را داشته باشند، همه مردم از نعمت آب برخوردار خواهند شد و کم‌ترین مشکل را خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان مصرف آب مربوط به مصارف شرب و مصارف بهداشتی است، اضافه کرد: با وجود این محدودیت‌ها باید خوب مصرف کرد و استفاده بهینه از منابع آبی صورت گیرد.

طاهریان‌پور بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های مناسب امسال در مناطق بالادست استان بوشهر انتظار و تصور مردم این است که نباید مشکل آب داشته باشیم ولی باید توجه کرد که در استان‌هایی همچون خوزستان که بیشترین بارندگی را داشته نیز شاهد کمبودهایی هستیم.

وی یکی دیگر از مشکلات را مربوط به حوزه زیرساخت دانست و خاطرنشان کرد: حتی در صورتی که آب هم به میزان نامحدودی وجود داشته باشد، ما تنها دو خط انتقال آب برای استان داریم که ظرفیت محدودی دارند و نمی‌توان بیش از ظرفیت از آن برداشت کرد.

توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر یکی از راهکارهای تأمین آب استان بوشهر را توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها دانست و گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، ۵۰ درصد از آب شرب استان بوشهر تا پایان برنامه ششم توسعه از طریق آب‌شیرین‌کن تأمین خواهد شد که روزانه معادل ۱۵۰ هزار مترمکعب آب است.

وی مصرف روزانه آب در بخش روستایی استان بوشهر را ۱۰۰ هزار مترمکعب دانست و اضافه کرد: تأمین ۵۰ هزار مترمکعب آب در روز توسط آب‌شیرین‌کن‌ها برای بخش روستایی استان بوشهر پیش‌بینی شده است.

طاهریان‌پور اظهار داشت: آب‌شیرین‌کن ۲۸ هزار مترمکعبی برای جم و سیراف، آب‌شیرین‌کن هفت هزار مترمکعبی برای نوار ساحلی تنگستان، آب‌شیرین‌کن هزار مترمکعبی برای شیف، آبشیرین‌کن ۶۰۰ مترمکعبی نوار ساحلی دشتی، آبشیرین‌کن هزار مترمکعبی هلیله و بندرگاه، آب‌شیرین‌کن پنج هزار مترمکعبی برای روستاهای عسلویه در دستور کار هستند که برخی از آنها دارای پیشرفت خوبی بوده و امسال بهره‌برداری از آنها آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در راستای رفع مشکلات آب در شهرستان عسلویه علاوه بر حفر چاه و کف‌شکنی یک چاه، ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های محلی نیز به میزان دو هزار مترمکعب در روز استفاده می‌شود و میزان برداشت از خط کوثر نیز افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر در پاسخ به خبرنگار مهر میزان هدررفت آب در شبکه روستایی استان بوشهر را ۳۷ درصد عنوان کرد و افزود: برآوردها نشان می‌دهد که ۱۸ درصد مربوط به ضعف شبکه آبرسانی و مابقی مربوط به نقص کنتورها و انشعابات است.

لزوم ساماندهی باغ‌ویلاها

وی در ادامه در مورد وضعیت انشعابات خانه‌باغ‌ها نیز گفت: مردم با کمبودهای منابع آبی روبرو هستند و استفاده خانه‌باغ‌ها از آب شرب مشکلاتی را ایجاد می‌کند که ناچار به قطع انشعابات هستیم.

طاهریان‌پور با تاکید بر اینکه هم‌گرایی خوبی برای مقابله با باغ‌ویلاها شاهد نیستیم، تصریح کرد: باغ‌ویلاهای متعددی در حال ساخت هستند ولی از آنها جلوگیری نمی‌شود و بعد از این اینکه ساخته شدند از هر راهی وارد می‌شوند و آب را به دست می‌آورند. باید با ساخت این باغ‌ویلاها مقابله شود و تدابیر اساسی برای ساماندهی آنها اندیشیده شود.

وی گفت: طرحی داریم که از تصفیه‌خانه فاضلاب بوشهر سهمیه‌ای را برای خانه‌باغ‌های منطقه کورک بگیرین تا در مصارف فضای سبز این این آب استفاده شود.