وضعیت سبز استان در حوزه مواد مخدر/روی آوری جوانان به ماری جوانا و گل
وضعیت سبز استان در حوزه مواد مخدر/روی آوری جوانان به ماری جوانا و گل

ندای استان:ترکمان منش گفت:بیش از ۹۸.۵ درصد از افراد در استان بوشهر سالم هستند و حدود ۱.۵ درصد مشکل اعتیاد و تجربه مصرف مواد مخدر دارند.

به گزارش ندای استان،دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر اظهار کرد: در حوزه مواد مخدر استان بوشهر جزو چهار استان در سطح کشور است که در وضعیت سبز قرار دارد و نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در استان بوشهر پایین‌تر از میانگین مصرف کشوری است.

ارسطو ترکمان منش عنوان کرد: برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر سه مرحله اقدامات اطلاع رسانی و آگاه‌سازی انجام می‌شود. یکی پیشگیری اولیه از اعتیاد ویژه آحاد سالم جامعه که در معرض مصرف مواد مخدر نیستند، که بیش از ۹۸.۵ درصد از افراد در استان بوشهر سالم هستند و حدود ۱.۵ درصد مشکل اعتیاد و تجربه مصرف مواد مخدر دارند.

وی افزود: مرحله دوم پیشگیری ثانویه و ویژه افرادی است که در معرض خطر آسیب‌های ناشی از اعتیاد و مصرف مواد مخدر هستند مانند کسانی که در محلات آلوده و آسیب خیز زندگی می‌کنند و یا افرادی که دارای والدین مصرف کننده هستند و بیش از سایر افراد در معرض خطر اعتیاد و آسیب‌های ناشی از آن هستند و مرحله سوم حمایت اجتماعی از کسانی که نسبت به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارند، و امکان ترک و درمان آنها وجود دارد.

بیشترین آلودگی در محیط‌های کاری مراکز نفت و گاز واقع در شهرستان‌های جنوبی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر تاکید کرد: در حال حاضر در سراسر استان ۵۶ مرکز ترک اعتیاد، اعم از خدمات سرپایی، بستری و کاهش آسیب‌های گذری (DIC) وجود دارد و خدمات لازم به افرادی که به شکل داوطلبانه و با دستور قضائی و پلیس به این مراکز معرفی می‌شوند ارائه می‌شود.

ترکمان منش ادامه داد: این افراد شامل کارتن خواب‌ها و معتادان متجاهر هستند که تعداد این موارد در استان بسیار محدود است که در خصوص افراد بی خانمان و متجاهر پس از معرفی به مراکز کلیه هزینه‌های درمان آنها بر عهده دولت می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون از نظر ظرفیت نگهداری و ارائه خدمات هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد، بیان کرد: در مراکز DIC برای افرادی که امکان ترک اعتیاد برای آنها وجود ندارد و در واقع دارای اعتیاد مزمن می‌باشند داروهای نگهدارنده تجویز و ارائه می‌شود که این داروها باعث قطع حلقه بین توزیع کننده و مصرف کننده مواد مخدر است و از سوی دیگر افراد کمتر گرفتار بیماری‌های عفونی از جمله هپاتیت و ایدز می‌شوند چون تزریق را کمتر تجربه می‌کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر عنوان کرد: بیشترین آلودگی در محیط‌های کاری و کارگری مراکز صنعتی نفت و گاز واقع در شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر است، و اکثراً افراد جویای کار و غیربومی هستند که جهت اشتغال وارد استان شده‌اند. این نقاط در گذشته دارای مراکز درمانی از جمله کمپ، مراکز سرپایی نبودند اما اکنون در شهرستان‌های جم، کنگان و عسلویه نسبت به راه اندازی این مراکز اقدام شده است.

جوانان اخیراً به مصرف ماری جوانا و ماده خطرناک گل روی آورده‌اند

ترکمان منش در خصوص بیشترین آمار مواد مصرفی در سطح استان بوشهر به ایسنا گفت: اولین ماده مصرفی در استان بوشهر تریاک و بعد از آن حشیش است، در سال‌های گذشته شیشه در صدر بوده که از جمله روانگردان های خطرناک است اما خوشبختانه امروز شیشه جز مواد مصرفی اولیه نیست.

وی ادامه داد: عمدتاً جوانان به مصرف ماری جوانا و ماده خطرناک گل روی آورده‌اند، به دلیل وجود باور غلطی که در بین جوانان ایجاد شده که نام آن گل و ریشه گیاهی دارد و اعتیادآور نیست، این موارد باعث گرایش جوانان به ماده گل می‌شود که متأسفانه خطرات و مضرات ناشی از مصرف گل بسیار خطرناک‌تر از ماده حشیش است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر با اشاره به وضعیت نفوذ مواد مخدر در مدارس و دانشگاه‌ها تصریح کرد: در سطح دانشگاه‌ها و مدارس متأسفانه بیشتر در فصل امتحانات قرص‌های روانگردان مصرف می‌شود به این خاطر که در مراکز مجردی و خوابگاه‌ها این باور غلط ایجاد شده که با مصرف قرص‌های روانگردان قدرت درک مطلب بالا رفته و میزان بیدار ماندن فرد بیشتر می‌شود و باعث موفقیت خواهد شد در صورتی که می‌بینیم نه تنها با مصرف این ماده موفقیتی در آموزش و تحصیل خود ندارند بلکه به شدت موجب افت تحصیلی و عدم تمایل به ادامه تحصیل می‌شود.

ترکمان منش خاطرنشان کرد: سال گذشته در استان بوشهر بیش از ۲۱ تن کشفیات مواد مخدر بوده و در سه ماهه نخست سال جاری نیز بیش از ۴.۳ تن انواع مواد مخدر از باندهای قاچاق کشف و منهدم شده است.