استارت ساخت قطعه ۱۰ راه آهن بوشهر به شیراز+عکس و نقشه
استارت ساخت قطعه ۱۰ راه آهن بوشهر به شیراز+عکس و نقشه

ندای استان:با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار بوشهر و مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر ساخت قطعه ۱۰ راه آهن بوشهر به شیراز آغاز شد.

به گزارش ندای استان، وزیر راه و شهرسازی که عصر پنجشنبه از مسیر خوزستان وارد استان بوشهر شده بود، پس از افتتاح قطعات جدید جاده گناوه-دیلم، به شهر اهرم رفت تا قطعه ۱۰ راه آهن بوشهر-شیراز با حضور وی استارت بخورد. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در آیین آغاز ساخت قطعه ۱۰ راه‌آهن بوشهر با بیان اینکه این پروژه با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد اظهار داشت: قطعه ۱۰  این پروژه بخشی از پروژه راه آهن بوشهر به شیراز به طول ۲۵ کیلومتر است.

عباس خطیبی با بیان اینکه راه آهن شیراز –  بوشهر و شهرهای در مسیر دارای ۴۵۰ کیلومتر مسافت است خاطر نشان کرد: عملیات خط ریلی بوشهر به شیراز از سال ۱۳۸۶ آغاز شد که ۱۰۰ کیلومتر در محدوده شیراز و حدود ۱۰۰ کیلومتر هم در محدوده استان بوشهر عملیاتی اجرایی آن آغاز شد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه مسیر 450 کیلومتری راه آهن یاد شده از ایستگاه مرودشت در استان فارس از راه آهن اصفهان – شیراز منشعب می‌‌شود افزود: این خط ریلی پس از عبور از مسیرهای جنوبی استان فارس  از طریق شهرستان تنگستان وارد استان بوشهر می‌شود.

خطیبی با اشاره به اینکه مسیر ریلی یاد شده از اهرم به چغادک و بندر بوشهر متصل می‌شود خاطر نشان کرد: قطعه ۱۰ خط ریلی بوشهر جزء سخت‌ترین خط ریلی یاد شده است به‌گونه‌ای که در مسیر ۴۵۰ کیلومتر خط ریلی بوشهر به شیراز شش کیلومتر پل خاص ساخته می‌شود که سه کیلومتر از این پل‌ها در قطعه ۱۰ این خط ریلی در استان بوشهر قرار دارد.
 وی با اشاره به اینکه ۲۲ تونل در مسیر ۴۵۰ کیلومتری خط ریلی ساخته می‌شود خاطر نشان کرد: ۲۵۰ کیلومتر مسیر اول از طریق فینانس دنبال و با همکاری شرکت چینی و کنسرسیوم پیمانکاری ایرانی عملیاتی می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه توافقات و موافقتنامه‌ها برای اجرای 250 کیلومتر مسیر ریلی یاد شده حاصل شده گفت: منتظر  دریافت اصلاحیه مجوز شورای عالی اقتصاد هستیم که بتوانیم با مذاکرات فشرده به قرارداد تجاری و عملیات اجرایی برسیم تا بخش 250 کیلومتر یاد شده و  300 کیلومتری که به این پروژه ملحق می‌شود عملیات اجرایی آن آغاز شود.

خطیبی ویژگی خط ریلی بوشهر را برشمرد و بیان کرد: با  اتصال استان بوشهر به خط ریلی  در سال نخست جابجایی 3 میلیون تن بار فراهم می‌شود که این میزان در مدت 10 سال به شش میلیون تن در سال می‌رسد.

وی جابجایی سالانه یک میلیون نفر مسافر  را از دیگر ویژگی خط ریلی بوشهر دانست و تصریح کرد:  با اتصال بوشهر به راه آهن تا دو میلیون نفر طی۱۰ سال امکان افزایش مسافر است و این در حالی است که رونق اقتصادی و اجتماعی استان بوشهر در پی دارد.


۲۳۸ میلیارد تومان از اعتبارات ملی به طرح ریلی بوشهر اختصاص یافت

عبدالکریم گراوند با بیان اینکه طرح ریلی بوشهر به شیراز از سال ۱۳۹۰ متوقف شد اظهار داشت: پس از اینکه  ایجاد مشکل منابع مالی پروژه راه آهن بوشهر به شیراز ، این پروژه از سال ۱۳۹۰ متوقف شد.

وی با بیان اینکه از سمت فارس این پروژه فعال بود افزود: نمایندگان استان بوشهر در فعال شدن پروژه راه آهن بوشهر تلاش ویژه‌ای کردند که جای سپاس و قدردانی دارد.

استاندار بوشهر افزود: 4 نماینده استان بوشهر بودجه‌ای که در اختیار داشتند و می‌توانستند در پروژه‌های مختلف هزینه کنند وقتی  خواهش کردم و تاثیر این پروژه در توسعه استان دیدند و به پروژه راه آهن به میزان  103  میلیارد تومان بودجه اختصاص دادند.

گراوند با قدردانی از معاون وزیر راه و شهرسازی در توجه به پروژه راه آهن بوشهر خاطر نشان کرد:با پیگیری‌های انجام شده و  توجه معاون وزیر راه و شهرسازی 238 میلیارد تومان از ردیف ریلی و اعتبارات ملی به پروژه راه آهن بوشهر اختصاص دادند که امیدوارم با پیگیری‌های که صورت می‌گیرد تخصیص یابد و زمینه آبادانی این منطقه فراهم شود.

وی با تاکید بر نقش مهم خط ریلی در توسعه فعالیت بندری افزود: امید است با تسریع در  اجرای پروژه راه آهن بوشهر زمینه رونق بیش از پیش بندر بوشهر فراهم شود.

استاندار بوشهر با بیان اینکه این استان افتخار پایگاه مبارزه با استعمار دارد گفت: استانی که پایگاه مبارزه با استعمار است و نام رئیسعلی دلواری در پیشانی دارد ان‌شاالله هر چه زودتر خط ریلی آن ساخته شود.

راه آهن بوشهر یکبار پیش از این و در سال ۸۶ در تنگستان کلنگ زنی شده بود و تا سال ۹۰ نیز فعال بود، هرچند پروژه به کندی پیش می رفت. از سال ۹۱ با عدم تخصیص اعتباراتی که وزارت نفت تعهد کرده بود، عملا راه آهن بوشهر تعطیل بود.


Visited 20 times, 1 visit(s) today