چرا هنوز هم حلقه « نظارت » مفقود است
چرا هنوز هم حلقه « نظارت » مفقود است

خبر استان: چرا هنوزهم حلقه« نظارت » مفقود است به قلم حسین حشمتی وضعیت نابسامان نرخ جابجایی مسافر درون شهری بوشهر را بازنشر داده است.

خبر استان:در ادامه این مطلب آمده است: درتیرماه ۹۴که شورای اسلامی شهر بوشهر،ظاهرا به دلیل طولانی بودن چراغ قرمز تعدیل نرخ کرایه حمل ونقل درون شهری درسطح کشور، با تاخیری چند ماهه، نرخ های جدید را تصویب وابلاغ نمود و درآن فاصله زمانی نوعی نابسامانی در انتظام امور تاکسیرانی شهر به وجود آمده بود، نگارنده طی یادداشتی تحت عنوان « حلقه مفقوده نظارت بر تاکسیرانی درون شهری» به دوچالش مهم دراین زمینه اشاره کرده بودم که یکی از آنها تصمیم گیری به موقع وکارشناسی شده نرخ کرایه وسائط نقلیه براساس قانون اختیارات شوراها ودیگری سامان بخشی به امور اجرائی تاکسیرانی درون شهری از جمله، الزام کلیه رانندگان تاکسی ها به انجام وظیفه، جلوگیری از فعالیت مسافرکش های شخصی وناشناس و از همه مهم تر اعمال نرخ کرایه تاکسی ها طبق مصوبه شورای شهربود.
اکنون و در ابتدای سال ۹۵ مشاهده می شود که از موارد پیش نوشته،بخش نخست آن،یعنی تصویب نرخ های جدید برای ناوگان اتوبوس و تاکسیرانی با حدود ۱۰ درصد افزایش توسط شورای شهر انجام و از اول اردیبهشت به مرحله اجرا درآمده است، نرخ کرایه تاکسی های گردشی، خطی، ترمینال،بی سیم و… اگرچه باتوجه به کوتاه بودن مسیرها برای مسافران و رانندگان مناسب است اما از آنجایی که هیچ گاه به صورت واقعی عملیاتی نگردیده و همیشه نرخ کرایه را رانندگان تعیین و وصول نموده اند لذا به نظر می رسد که مصوبه شورای شهر دراین مورد نقشی تشریفاتی داشته و دارد کما این که علی اکبر شمسا عضو شورای شهرطی مصاحبه ای که دراردیبهشت۹۳ با خبرنگار تسنیم در بوشهر داشته به معضل عدم نظارت اشاره نموده و گفته است «که به علت نبود نظارت، بسیاری از تاکسی ها به نرخ گذاری توجه نمی کننند ضمن این که بسیاری از آنها هم نرخ های خود را به طور غیر رسمی افزایش داده اند» و به طوری که شنیده ام این هفته مردم را از مرکز شهر به بهمنی با دو هزارتومان جا به جا می کنند در حالی که این نرخ قبلا یک هزار تومان بوده است، فی الواقع نماینده محترم شورا حقیقت تلخی را بیان داشته زیرا به موجب اطلاعیه های رسمی و براساس مصوبه شورا،نرخ کرایه تاکسی گردشی از هرنقطه درمنطقه یک به بهمنی و سایر مسیرهای منطقه ۲ درسال گذشته ۱۲۰۰ و امسال ۱۴۰۰تومان است اما نشان به همان نشانی که به قول شمسا رانندگان از سال ۹۳ که دو هزارتومان می گرفته اند حالا هم همان مبلغ را می ستانند ضمن این که بعضی هایشان ۳ هزارتومان مطالبه می نمایند اما اگر با اعتراض مسافرمواجه شدند اصرارنمی کنند و این در حالی است که نرخ مصوب درسایر مسیرهای شهرهمین وضعیت را دارد.
حالا برصاحب این قلم معلوم نیست که آیا با رفتن مدیر سابق و آمدن مدیر جدید سازمان مدیریت برنظارت تاکسیرانی شهرداری بوشهر،عضو معترض شورا هنوز بر همان نظریه قبلی خویش مبنی بر عدم وجود نظارت توسط سازمان مورد بحث بر امور تاکسی ها،باقیست یا خیر؟ نگارنده اما معتقد است که این جابه جایی مدیران نتیجه مثبتی نداشته زیرا هیچ نشانه ای از بهبود اوضاع و رفع یا کاهش مشکلات پیش گفته دیده نمی شود الا این که طبق اعلام رسمی اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری بوشهر، مدیر جدید از صاحبان تاکسی های فرسوده دعوت نموده تا با دریافت تسهیلات مناسبی که فراهم گردیده است نسبت به تعویض ونوسازی خودرو خویش اقدام نمایند، اقدامی که بیشتر درفکر(نقش ایوان) است چه این که به گفته مدیرپیشین، این سازمان ۶۴۴دستگاه تاکسی فعال در اختیار دارد که در۹ خط به فعالیت اشتغال دارند اما هم اکنون در سطح شهر جز تعداد معدودی از آنها مشاهده نمی شوند وکماکان مسافرکش های شخصی بخش عمده ای از جابه جایی مسافران دورن شهری را برعهده دارند و شاید همین امرعلت عدم اجرای مصوبه شورا باشد، چه آنکه اینان هیج تعهدی دربرابر شورا و شهرداری ندارند، زیرا صبح ها از شهرها اطراف می آیند و به کارمسافرکشی در سطح شهر می پردازند و شب ها برمی گردند و معدود تاکسی های رسمی هم که دربعضی از ساعات در شهر فعالند به تاسی از آنها کرایه دریافت می کنند به هرتقدیر نکته این است که: حُقه مهر بدان نام و نشان است که بود،زیاده عرضی نیست.

 

پایگاه خبری تحلیلی پیغام