نخستین کشتی تحقیقاتی فایبرگلاس در بوشهر به بهره برداری رسید +تصویر
نخستین کشتی تحقیقاتی فایبرگلاس در بوشهر به بهره برداری رسید +تصویر

خبر استان:این کشتی که در نوع خود کم‌نظیر و دارای امکانات صید مناسب مانند تجهیزات صیادی یک و دو تور از پاشنه و طرفین است، پیش بینی می شود در آینده سهم عمده‌ای از بازار سفارش شناورهای صیادی را کسب کند.

به گزارش خبر استان، در تاریخ نهم دیماه ۱۳۹۵ اولین کشتی فایبرگلاس تحقیقاتی- صیادی حوزه خلیج فارس با فرم بدنه‌ای جدید که نمونه مشابه اندکی در دنیا دارد و به سفارش پژوهشکده میگوی کشور وابسته به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی وزارت جهاد کشاورزی در موسسه شهید محلاتی تحت نظر موسسه رده بندی آسیا طراحی و ساخته شده بود پس از طی آزمایشات موفق ساحل و دریا تحویل کارفرما شد. طول این شناور ۳۰ متر، عرض ۸٫۵ متر، ارتفاع ساختمانی ۴٫۵ متر و آبخور آن ۲٫۸ متر است و دارای یک دستگاه موتور با توان ۶۰۰ اسب بخار و دو دستگاه ژنراتور با توان هریک ۱۰۰ کیلووات است.

در مراسم افتتاحیه و تحویل گیری شناور تحقیقاتی صیادی پژوهش یک در اسکله موسسه شهید محلاتی که با حضور مقامات و مسوولان وزارت جهاد کشاورزی و مسوولان استانی و مراکز دریایی مختلف برگزار شد، دکتر بابک قائدنیا، رئیس پژوهشکده میگوی کشور ضمن تقدیر و تشکر از موسسه شهید محلاتی، شرکت آرام شناور کیان قشم و موسسه رده‌بندی آسیا که نقش محوری در ساخت این شناور داشته‌اند عملیاتی شدن این شناور را گامی بلند در اجرای پروژه‌های مستمر ارزیابی ذخایر آبزیان و بوم‌شناسی در آب‌های خلیج‌فارس، کمک شایانی به بهبود مدیریت شیلاتی و بهره‌برداری پایدار از منابع موجود دانستند.

مراحل طراحی و اجرای این پروژه با مشارکت موسسه شهید محلاتی و شرکت آرام شناور کیان قشم بر اساس استراتژی ساخت شناوری جدید و متمایز با شناورهای فایبرگلاس سنتی با قابلیت‌های چندگانه و کاربردهای متفاوت در نیمه دوم سال ۱۳۹۳ در موسسه شهید محلاتی آغاز شد. فرم بدنه این کشتی به گونه‌ای است که دارای ارتفاع متاسنتر مناسب و خصوصیات هیدرودینامیکی و هیدرواستاتیکی منحصر به فرد در کلاس شناورهای صیادی است. این کشتی دارای امکانات صیادی و انجماد ماهی و میگو و همچنین ظرفیت بالای انبار نگهداری صید است که فضای باز کاری بر روی عرشه، فرآیند عمل آوری و دسته بندی صید را آسان می‌سازد، این کشتی دارای فضای زیست مناسب و راحت است و به اتاق آزمایشگاه و تجهیزات آزمایشگاهی مجهز است. پل فرماندهی کشتی به گونه‌ای طراحی شده است که امکان دید ۳۶۰ درجه را به ناخدا در حین عملیات می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود این کشتی که در نوع خود کم‌نظیر و دارای امکانات صید مناسب مانند تجهیزات صیادی یک و دو تور از پاشنه و طرفین است و در مقایسه با لنج‌های فایبرگلاس و شناورهای صیادی سنتی دارای مزیت‌های قابل ملاحظه است که در آینده سهم عمده‌ای را از بازار سفارش شناورهای صیادی کسب کند.

از ویژگی‌های این شناور کاربری‌های متنوع بدنه آن به عنوان شناور کروبوت، پشتیبانی، سوخت‌رسان، باربری، صیادی و تفریحی است که با توجه به هزینه پایین ساخت بدنه فایبرگلاس دارای قیمت تمام شده بسیار پایین‌تر نسبت به شناورهای مشابه فلزی است.

مراحل طراحی و اخذ تاییدیه موسسه رده‌بندی آسیا، خرید مواد و تجهیزات، ساخت مدل یک به یک چوبی، ساخت قالب از مدل، ساخت بدنه، نصب تجهیزات، به آب اندازی، راه اندازی، آزمایشات ساحل و دریا و تحویل‌دهی شناور در دو سال به ثمر رسیده است. همزمان باتحویل‌گیری کشتی پژوهش۱ شناور پژوهش۲ نیز که با هدف انجام تحقیقات ساحلی و از محل اعتبارات دو درصد درآمد نفت و گاز استان توسط شرکت شایگان صنعت ساخته شده بود تحویل پژوهشکده میگوی کشور شد. از این قایق برای انجام گشت‌های دریایی و انجام پایش‌های موردی و مطالعات اکولوژیک استفاده خواهد شد.

مشخصات فنی این قایق عبارت از طول ۱۰ متر و پهنای ۳٫۴۵ متر، ارتفاع ساختمانی ۱٫۸۹متر، آبخور ۰٫۷۰ متر، وزن تقریبی شناور ۴٫۵ تن، ظرفیت سوخت شناور ۱۸۰۰ لیتر، ظرفیت آب شیرین ۵۰۰ لیتر، ظرفیت خدمه چهار نفر و دو موتور Yanmar 6LYA-STP، شش سیلندر خطی، هر کدام با قدرت ۲۱۳ کیلو وات در ۳۱۰۰ دور در دقیقه و ۳۷۰ اسب بخار در ۳۳۰۰ دور در دقیقه است./مارین تایمز

Visited 1 times, 1 visit(s) today