کشف ۹۲ درصد تریاک و ۵۹ درصد مورفین جهان در ایران
کشف ۹۲ درصد تریاک و ۵۹ درصد مورفین جهان در ایران

ندای استان:دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه ۹۰ درصد تریاک جهان در ایران کشف می‌شود، گفت: برای کاهش آسیب ناشی از اعتیاد مرکز ویژه‌ای با همکاری سازمان ملل راه اندازی شده است.

به گزارش ندای استان،اسکندر مؤمنی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه یاریگران زندگی گفت: دنیا، ایران را به مقابله و مبارزه با مواد مخدر می‌شناسد، ایران ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده است.

­دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: ۹۲ درصد کشفیات تریاک، ۵۹ درصد کشفیات مورفین و ۲۹ درصد کشفیات هروئین دنیا در ایران انجام می‌شود. جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبارزه همه جانبه با مواد مخدر اعم از مقابله، درمان، کاهش آسیب، پیشگیری و توانمندسازی فعالیت گسترده‌ای دارد.

­وی گفت: در حوزه درمان و کاهش آسیب، مرکز پژوهشی راه‌اندازی شده است که به دلیل تلاش‌های گسترده در امر پژوهش، کاهش و درمان مورد تایید سازمان ملل است و آن را به همه دنیا معرفی کرده است.

­دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: بیش از ۶۰ درصد کسانی که معتاد شده‌اند یا اعلام کردند نمی‌دانستیم که با چند بار مصرف معتاد شده‌ایم و یا توان «نه» گفتن به همسالان را نداشته‌اند؛ لذا طرح یاریگران زندگی در جهت پیشگیری از اعتیاد و ارتقای اطلاع رسانی‌ها بسیار حائز اهمیت است.

­مؤمنی افزود: مقابله با موادمخدر در اولویت ما است، ولی در کنار کشوری قرار داریم که بیشترین تولید مواد افیونی، هروئین، مورفین و در سال‌های اخیر موادمخدر صنعتی از جمله مت آمفتامین و شیشه را دارد.

­دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: نمایشگاهی که امروز افتتاح می‌شود با همکاری بسیاری از سازمان‌ها انجام گرفته و ستاد مبارزه با مواد مخدر بسترسازی و هماهنگی لازم را انجام داده است.

­وی افزود: مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر آنقدر اهمیت دارد که به لحاظ کار اجرایی در ایران، رئیس جمهور رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

­مومنی گفت: در طرح یاریگران زندگی قرار است همه به یکدیگر کمک کنیم تا افرادی که به این بلیه شوم اعتیاد دچار شدند نجات یابند و از اعتیاد دیگران نیز پیشگیری شود. ما به هر فردی، خیری، ورزشکاری و هر هنرمندی و هر سازمان مردم نهاد و مسئولی پیشنهادی در این زمینه جهت کمک درخواست ارائه دادیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: طبق یک نتیجه پژوهش انجام گرفته بیش از ۵۵ درصد خانواده‌هایی که فرزندان آن‌ها دچار اعتیاد شده‌اند بعد از سه سال متوجه اعتیاد فرزندانشان شده‌اند؛ اعتیاد مرز نمی‌شناسد و این نشان می‌دهد اگر در حوزه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مناسب اقدام کنیم می‌توان موفقیت‌های خوبی در زمینه پیشگیری از اعتیاد به دست آورد.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما