آخرین خبرها از بازسازی سینما بهمن بوشهر/ نامزدهای چهره هنر انقلاب استان
آخرین خبرها از بازسازی سینما بهمن بوشهر/ نامزدهای چهره هنر انقلاب استان

ندای استان:رییس حوزه هنری بوشهر گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است طرح بازسازی سینما بهمن در نیمه اول امسال نهایی شده و در نیمه دوم سال نیز بازسازی و تجهیز آن آغاز شود.

به گزارش ندای استان،امید پارسایی فر در نشست خبری هفته هنر انقلاب اسلامی درباره سرنوشت تنها سینمای استان پس گذشت ۹ ماه از تعطیلی آن گفت: بعد از حادثه متروپل و براساس نظر اداره کل مدیریت بحران، سینما بهمن بوشهر ساختمان نا ایمن تشخیص داده شد و ما نیز آن را تعطیل کردیم.

مخالف تخریب سینما بهمن هستیم

وی با بیان اینکه شورای فنی استان براساس نظرات کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی این سینما را غیرقابل بازسازی دانستند، اظهار داشت: بررسی های این کارشناسان به صورت چشمی و بدون نمونه برداری بود، درحالی که در کشور عمر سینماها بالا و مشابه سینما بهمن بوشهر در آبادان نیز با قدمت ۴۰ ساله بازسازی شده است. از این رو حوزه هنری کشور در حال نهایی کردن طرح بازسازی این سینما است و به دلیل اینکه ساختمان آن به صورت سوله است، رفع ایرادات فنی امکاپذیر است.

پارسایی فر با اشاره به اینکه مخالف تخریب سینما بهمن هستیم، چون با شرایط بودجه ای کشور ساخت آن به این زودی ها نیست، همچنین نسل هایی از مردم با این سینما خاطره دارند، تصریح کرد: طرح ما برای بازسازی سینما بهمن بوشهر به صورت پردیس ۱۰ سالنی است که یکی از مدرنترین سینماهای کشور باشد، در این خصوص پیشنهاد استاندار برای واگذاری طرح بازسازی سینما به سرمایه گذار خصوصی است که ما آمادگی داریم طرح موردنظر را دریافت و بررسی کنیم، همچنین طرح دیگر سرمایه گذاری مشترک حوزه هنری و استان برای احیای این سینما است.

شهردار و شورای شهر بوشهر حتی یکبار نپرسیدند چرا سینما تعطیل شده

وی گلایه از شهرداری و شورای شهر بوشهر که با وجود پرداخت مستمر عوارض سینما، یکبار نپرسیدند چرا تنها سینمای بوشهر تعطیل است، اظهار کرد: سایر شهرداری های کشور در زمینه احداث سالن های تئاتر و سینما سرمایه گذاری می کنند تا به نشاط و جذابیت های شهر اضافه شود، از این رو در بوشهر هم انتظار می رود مدیریت شهری به کمک بیاید تا چراغ سینما روشن شود.

دو سالن سینما تا بازسازی سینما بهمن

رییس حوزه هنری استان با بیان اینکه خوش بین هستیم تعطیلی سینما بهمن کوتاه باشد، خبر داد: بنابر تصمیمات گرفته شده، سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر و مجتمع آفتاب عالیشهر برای پخش فیلم در نظر گرفته شده‌ و از همین هفته این مهم اجرایی می شود.

به گفته وی، سالن کانون پرورش فکری شرایط آبرومندی پیدا کرده، سالن مجتمع آفتاب عالیشهر هم می تواند نیاز سینمایی جمعیت حدود ۷۰ هزار نفری عالیشهر، روستاهای گورکات و پیرامون آن را پاسخ دهد.

پارسایی فر یادآور شد: درصورت اینکه فرماندار شهرستان های استان سالن مناسبی معرفی کنند، حوزه هنری آمادگی تجهیز آن برای تبدیل به سالن سینما و پخش فیلم های روز را دارد.

نامزدهای چهره هنر انقلاب اسلامی

رییس حوزه هنری بوشهر با بیان اینکه یکی از برنامه های هفته هنر انقلاب اسلامی معرفی چهره هنر انقلاب استان است، اظهار کرد: این ویژه‌برنامه امسال با افزودن دو بخش جدید برگزار خواهد شد. این دو بخش شامل بخش تقدیر ویژه از زنان خلاق در عرصه فرهنگ و هنر استان و بخش تجلیل از هنرمندانی می‌شود که به حوادث و اعتراضات اخیر با تولید آثار شاخص و منحصربه‌فرد واکنش نشان دادند.

پارسایی فرد با یادآوری اینکه طی سالیان گذشته غلامحسین دریانورد (نویسنده)، حسین دارند (شاعر)، سید حسین صافی (فیلمساز) و علی بحرینی (خوش نویس) به عنوان چهره های هنر انقلاب اسلامی طی سالهای اخیر معرفی و تجلیل شده اند، نامزدهای امسال را شامل این افراد معرفی کرد: غلامرضا ابراهیمی (شاعر و منتقد ادبی)، کاظم ارجمندنیا (کارگردان تئاتر)، حسن تقوایی (فیلمساز و مستندساز)، احمد جولایی (نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه) رضا شاه‌حسینی (استاد خوشنویسی)، سیدرضا صافی (کارگردان و فیلمساز)، قاسم طحانیان (کاریکاتوریست)، احمدرضا قربانی (کارگردان تئاتر)، حیدر منصوری (شاعر)، محمد مظفری (روزنامه‌نگار، پژوهشگر و نویسنده) ساسان نوذری (خواننده اشعار حماسی)، محمدعلی نادری (نقاش) فاطمه صداقت‌جو (نقاش) و سید کوچک هاشمی‌زاده (نویسنده و پژوهشگر).

برنامه‌های هفته هنر انقلاب در استان بوشهر

رئیس حوزه هنری استان بوشهر با اشاره به نامگذاری ۲۰ فروردین مصادف با شهادت مرتضی آوینی به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی، درباره برنامه هایی که در بوشهر به این مناسبت پیش بینی شده، اظهار داشت: در این هفته، دو اثر مهم در حوزه هنر مقاومت و پژوهش هنر مقاومت رونمایی خواهد شد که یکی از آن‌ها مجموعه مقالات ۵۰۰ سال مقاومت استان در برابر استعمار است و اثر دیگر را مستند «بوشهر؛ ۵ قرن مقاومت» به کارگردانی مسعود نجف‌پور بوشهری خواهد بود.

وی تصریح کرد: مقام هنری همایون شهنواز، کارگردان فقید سینمای ایران و هنرمند ملی نیز در این هفته گرامی داشته خواهد شد.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر، رونمایی از کتاب «از بخشو برایت می‌گویم» در مسجد دهدشتی بوشهر را از دیگر برنامه‌هایی دانست که در استان همزمان با این ایام اجرا خواهد شد. این برنامه پیوند میان هنر، کتاب، اندیشه و مسجد ایجاد خواهد کرد.

پارسایی‌فر بیان کرد: حوزه هنری استان بوشهر، در مجموع ۱۰ کتاب را در مجموعه تاریخ انقلاب اسلامی که بیانگر خاطرات شفاهی مبارزان انقلابی استان است، منتشر کرده یا در دست انتشار دارد.

وی افزود: برخی از کتاب‌های در دست انتشار در این مجموعه شامل کتاب خاطرات غلامحسین دریانورد به‌نام «دبیرستان ما» می‌شود که سرگذشت شهدای عملیات فتح المبین را روایت می‌کند که دانش‌آموزان این دبیرستان بوده‌اند. همچنین کتاب خاطرات عبدالکریم نیسنی درباره روزهای پیروزی انقلاب اسلامی دیگر اثری است که در این زمینه منتشر خواهد شد. همچنین کتاب خاطرات خلیل مرادزاده و غلامرضا قادریان از مبارزان انقلاب اسلامی نیز منتشر شده و در محل زندگی آنها در حسینه ارشاد بوشهر رونمایی خواهد شد.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر به پرپایی هشت رویداد شعری در هفته هنر انقلاب اسلامی در مساجد استان و همچنین فعالیت ۶۰ نفر در قالب تئاتر بچه های مسجد طی این ایام ادامه داد: در زمینه انیمشین هم بزودی داستان های شهاب در ۱۵ قسمت با گویش بومی تولید و منتشر خواهد شد که امیدواریم مشابه ۵ قسمت قبل آن در ایام کرونا، با استقبال مواجه شود.