آمار نگران‌کننده از تصادفات نوروزی در محورهای بوشهر
آمار نگران‌کننده از تصادفات نوروزی در محورهای بوشهر

ندای استان: افزایش نگران‌کننده آمار تصادفات در محورهای استان بوشهر از ۲۴ اسفندماه سال گذشته تا پنجم فروردین ماه امسال در قالب طرح نوروزی، لزوم رعایت قوانین رانندگی، پرهیز از رانندگی در حین خستگی و استفاده نکردن از تلفن همراه حین رانندگی را دو چندان بر می‌شمارد.

به گزارش ندای استان،این روزها و با اوج‌گرفتن مسافرت‌های نوروزی به استان بوشهر شاهد افزایش تصادفات جاده‌ای هستیم به گونه‌ای که آمار اعلام شده توسط دستگاه‌های مربوطه گویا و شاهدی بر این ادعا است.

اگر چه نقص علائم عمودی در عامل جاده و نقایص خودرو مانند نقص در کمربند ایمنی، نقص یا فقدان آینه‌ها، نقص شیشــه‌های خودرو، نقص علائم هشــداردهنده و نقایص فنی موتوری خودرو از مهمترین عوامل ایجاد تصادفات جاده‌ای در محورهای ارتباطی استان بوشهر بوده، اما نباید از عامل انسانی که درصد بسیار بالایی از تصادفات را به خود اختصاص داده‌ است نیز به آسانی گذر کرد.

آن گونه که سرهنگ صادق مزارعی روز یکشنبه به ایرنا می‌گوید: از بین عوامل انسانی سرعت زیاد، عجله‌کردن در راه رسیدن به مقصد، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، خواب‌آلودبودن رانندگان و استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی از جمله بیشترین عوامل تصادفات جاده‌ای در استان بوشهر با شروع طرح نوروزی از ۲۴ اسفندماه سال گذشته تا پنجم فروردین ماه امسال بوده است.

وی ادامه می‌دهد: دو سوم تصادفات جرحی و فوتی انجام شده در محورهای استان بوشهر توسط خودروهایی با پلاک بومی استان بوشهر به ثبت رسیده که نشان می‌دهد نقش خودروهای مسافرین نوروزی در این تصادفات کمتر بوده است.

رئیس پلیس راه استان بوشهر این را هم اضافه می‌کند: روز پنج فروردین ماه امسال اوج ترافیک خودرویی در استان بوشهر بوده به گونه‌ای که ۶۰ سامانه ترددشمار در این استان، ورود ۶۰۰ هزار خودرو به استان را در این روز ثبت و خروج ۵۳۰ هزار دستگاه خودرو را اعلام کرده‌اند.

مزارعی با بررسی آماری تصادفات طرح نوروزی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ عنوان می‌کند: در طرح نوروزی سال ۱۴۰۱ که از ۲۴ اسفندماه سال ۱۴۰۰ شروع و تا روز ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ پایان یافت، در مجموع ۱۲ تصادف فوتی با ۲۲ نفر، ۱۴۸ تصادف جرحی با ۱۹۸ مجروح برجای گذاشت این در حالی است که از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱ تا ۵ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴ تصادف فوتی با ۱۶ نفر، ۱۷۲ تصادف جرحی با مصدومیت ۲۳۹ نفر بر جای گذاشته است.

وی ادامه می‌دهد: همین آمار مقایسه‌ای اگر چه نشان دهنده کاهش ۶ نفر فوتی تا روز گذشته به نسبت کل طرح نوروزی سال گذشته در استان است اما میزان افزایش تصادفات نشان می‌دهد که نیاز است رانندگان و کاربران جاده‌ای بیش از پیش به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی اهتمام داشته باشند.

رئیس پلیس راه استان بوشهر تاکید می‌کند: ثبت ۶ میلیون و ۴۱۱ هزار تردد درون استانی ثبت شده توسط ۶۰ سامانه ترددشمار در طرح نوروزی امسال نشان‌دهنده شلوغی محورهای استانت بوشهر است که هر گونه بی‌توجهی به قوانین می‌تواند آثار جبران‌ناپذیری بر جای گذارد.

برآیند

شاید وقت آن رسیده که پلیس به تمامی ابزار الکترونیکی بر پایه وب از جمله انواع پهبادها و سرعت‌سنج‌های از راه دور مجهز شود تا میزان تخلف از سوی رانندگان متخلف به شکل عینی‌تری بتوان مدیریت کرد ضمن این که اصلاح قوانین به منظور برخورد جدی و بازدارنده با عوامل ایجادکننده تصادفات جاده‌ای نیز می‌تواند کاهش تصادفات جاده‌ای را در بر داشته باشد.