برخی فروشگاه‌های زنجیره ای مردم را غارت می‌کنند/ خرما به تغذیه دانش‌آموزان اضافه شود
برخی فروشگاه‌های زنجیره ای مردم را غارت می‌کنند/ خرما به تغذیه دانش‌آموزان اضافه شود

ندای استان:رضایی گفت: سال‌ها برای کالاهایی همچون روغن یارانه پرداخت شده و انتظار می‌رود این یارانه‌ها به محصولات کشاورزی از جمله خرما داده شود.

به گزارش ندای استان،نماینده دشتستان در نشست میز ملی خرما در بوشهر با تقدیر از تلاش های صورت گرفته برای برگزاری جشنواره، نمایشگاه و میز خرما، اظهار داشت: باید از تجربه سایر کشورها در حوزه خرما از تولید و برداشت و بسته بندی گرفته تا فرآوری و صادرات و برندینگ استفاده کنیم.

ابراهیم رضایی اضافه کرد: در چنین نشست‌های چند ساعته نمی‌توانیم همه مشکلات را حل کنیم و باید دست به دست هم دهیم و مشکلات کوچک را حل کنیم.

وی تامین سرمایه در گردش فعالان حوزه خرما را یکی از نیازهای اساسی در این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: در زمینه ارائه تسهیلات باید جهت دهی مناسبی صورت گیرد تا مشکلات فعالان حوزه خرما حل شود. برخی از فعالان خرما لنگ یک یا دو میلیارد تومان هستند که باید دست آنها را بگیریم.

خرما به سبد تغذیه دانش آموزان اضافه شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مصرف دولت را یکی دیگر از موضوعات دانست و بیان کرد: امسال هفت هزار میلیارد تومان برای تغذیه دانش آموزان در نظر گرفته شده است که انتظار می رود دولت خرما را هم به این سبد اضافه کند چراکه ارزش بالایی دارد.

رضایی با اشاره به اینکه برخی از سیاست‌ها از گذشته اشتباه بوده است، افزود: سال‌ها برای کالاهایی همچون روغن یارانه پرداخت شده و انتظار می‌رود این یارانه‌ها به محصولات کشاورزی از جمله خرما داده شود.

برخی فروشگاههای زنجیره ای مردم را غارت می کنند

وی با اشاره به اینکه برخی از فروشگاه‌های زنجیره ای مردم را غارت می‌کنند، خاطرنشان کرد: برخی از این فروشگاه‌ها با کلاهبرداری سودهای چند هزار میلیاردی به جیب می‌زنند که کسب و کارهای خرد را نابود می‌کنند و ثروت نصیب یک نفر می شود. برخی از این فروشگاه‌ها از خارج می‌آیند و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

رضایی با بیان اینکه نظارت مناسبی بر این فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود ندارد، تصریح کرد: انتظار می‌رود که با نظارت دولت سودها تعیین شود تا به مردم ظلم نشود و برنامه‌ریزی شود که این سودها نصیب کشاورزان و دیگر فعالان این حوزه نیز بشود.

وی با بیان اینکه باید تلاش شود که بخش خصوصی در کشور قدرتمند شود افزود: در حوزه خرما بخش خصوصی قدرتمند نداریم و انتظار می‌رود که کنسرسیومی شکل بگیرد که توان تامین و صادرات را داشته باشند.

نامه ۱۰۰ نماینده برای احیای اداره کل خرما بی نتیجه ماند

نماینده دشتستان در با انتقاد از خساست دولت برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان بیان کرد: یکی از انتظارات ما در دولت این است که ارز نیمایی از عرصه کشاورزی حذف شود و محصولات کشاورزی از آوردن ارز در سامانه نیما معاف شوند تا شاهد رونق حوزه کشاورزی باشیم.

وی افزود: تهاتر (صادرات خرما در ازای واردات محصول مورد نیاز بجای بازگشت ارز به سامانه نیما) هم به نفع کشاورزان و هم به نفع مردم است ولی تاکنون در زمینه صادرات خرما اجرایی نشده است.

رضایی با اشاره به اینکه نامه ۱۰۰ نماینده مجلس برای احیای اداره‌کل نخیلات به نتیجه نرسیده است تاکید کرد: اداره‌کل نخیلات می‌تواند در بهبود وضعیت فعالیت نخل و خرما تاثیرگذار باشد.

خساست دولت برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خواستار تخصیص اعتبارات ویژه به طرح تحول نخیلات شد و بیان کرد: ارائه تسهیلات به حوزه کشاورزی یکی از نیازهای ضروری است که باید دولت نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد.

رضایی با انتقاد از خساست دولت برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان خاطرنشان کرد: از وزارت جهاد کشاورزی انتظار داریم که تهاتر را در عرصه صادرات خرما و محصولات کشاورزی مد نظر قرار دهند.