نرخ پیشنهادی خرید خرما ۲۰ هزار تومان است
نرخ پیشنهادی خرید خرما ۲۰ هزار تومان است

ندای استان:نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی نرخ پایه برای خرید هر کیلوگرم خرمای کبکاب ۲۰هزار تومان پیشنهاد شده است.

به گزارش ندای استان،ابراهیم رضایی در نشست بررسی مسائل و مشکلات خرما با حضور فرماندار و جمعی از اعضای شورا‌های اسلامی دشتستان در شهر وحدتیه با اشاره به مشکلات تولید کنندگان خرما، بیان کرد: بخش عمده افت قیمت خرما در سال گذشته مربوط به مسئله کرونا بود، به طوری‌که آمار حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تن صادرات سالانه خرما، در دوران کرونا به‌شدت کاهش یافت.
وی با اشاره به کاهش قیمت خرما در سال ۱۴۰۰، گفت: در سال گذشته پیش از فصل برداشت، خرمای بسیار زیادی در سردخانه‌ها و انبار‌ها وجود داشت و این موضوع باعث شد خرما با قیمت پایینی به فروش برسد.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امسال شرایط بد پارسال از جمله کرونا و بسته‌بودن بازار‌های صادراتی را نداریم و خرما‌های سال گذشته هم فروش رفته است.
وی با تاکید بر پیگیری مشکلات نخلداران گفت: در نشست هفته گذشته با وزیر جهاد کشاورزی مطالبات نخلداران در زمینه آب و آبیاری، زهکشی و نرخ خرید تضمینی مطرح و تاکید شد که نباید مشکلات سال گذشته در زمینه خرید خرما برای امسال نیز وجود داشته باشد.
رضایی ادامه داد: در همین راستا نامه‌ای تنظیم و با ارائه به وزیر جهاد کشاورزی، نرخ پایه برای خرید هر کیلوگرم خرمای کبکاب ۲۰هزار تومان پیشنهاد شده است.
وی، تناسب عرضه و تقاضا را از مهمترین عوامل در تعیین قیمت محصولات عنوان کرد و ادامه داد: به اعتقاد بنده قیمت تضمینی راه حل دائمی حل مسئله خرما نیست و باید تقاضا را برای این خرما فراهم کنیم.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در همین زمینه استفاده از ظرفیت شهرداری تهران و مجموعه نیرو‌های مسلح برای فروش خرمای دشتستان و همچنین صادرات خرما به روسیه مورد توجه قرار گرفته است.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای بسته‌بندی و صادرات خرما، گفت: دولت نمی‌تواند بسته‌بندی و صادر کند بلکه تسهیلات لازم را به متقاضیان می‌دهد، بنابراین باید یک متولی در شهرستان و استان برای ارائه خرما انتخاب شود و خرمای باکیفیت با استاندارد‌های مد نظر تامین و ارائه کند.
رضایی می‌گوید: هر کسی که آمادگی دارد در زمینه بسته‌بندی، سردخانه و دیگر صنایع مرتبط با خرما سرمایه گذاری کند، آماده حمایت هستیم.
  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما